نجات اقتصاد بحران زده از رکود

طی 8 سال دولت گذشته بخش خصوصی ایران به دلیل مخالفت های دولت در اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار موفق نبود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بررسی ها نشان می دهد رشد اقتصادی سال 94 به مرز 2 درصد می رسد. با این وجود برخی تحلیلگران اقتصادی نقل می کنند، برای عبور از بحران نهادهای بخش خصوصی باید حضور موثری در فضای اقتصادی کشور داشته باشند.

طی 8 سال دولت گذشته بخش خصوصی ایران به دلیل مخالفت های دولت در اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار موفق نبود. با این وجود احیایی دوباره شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم امیدها را به تغییر فضای اقتصادی کشور پررنگ کرده است. در همین حال حمیدرضا عارف تحلیلگر اقتصادی براین باوراست که دولت باید بخش خصوصی را بیش از گذشته در تصمیم گیری ها دخالت دهد. او به خبرگزاریخبرآنلاین در این مورد گفت: باید بپذیریم که متاسفانه بخش خصوصی درعین توانمندی و بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه هنوز بخش قدرتمندی نیست و باید به این بخش فرصت تجربه داد تا یاد بگیرد و اعتماد سازی کند. امیدوارم با توجه به اینکه دولت جدید دولت خردمندی است و وزیرانی در کابینه دارد که دوره ای تجربه فعالیت در بخش خصوصی داشته اند و مشکلات زیر بنایی بخش خصوصی را می شناسند اتاق آینده بتواند تعامل خوبی با دولت داشته باشد.

وی بیان داشت:  باید قبول کنیم که بخش خصوصی در ایران یک بخش بسیار نحیف و آسیب دیده است. مگر چند سال از تصویب سیاستهای کلی اصل 44 می‌گذرد و آن هم در دورانی اتفاق افتاد که دولت گذشته عملا پای خود را روی بخش خصوصی گذاشته و و بخش خصوصی قدرت نفس کشیدن را از دست داد.  در همین دوره تنها اقدام مناسبی که  در فضای کسب و کار اتفاق افتاد، تصویب قانون بهبود مستمرفضای کسب وکار بوده است که آن هم فقط سه سال از عمرش گذشته  و هنوز هم فرصت اجرایی شدن پیدا نکرده است .

عارف در مورد توانایی های بخش خصوصی نیز بیان داشت: اتفاق مبارکی که در این دوره از انتخابات اتاق افتاده است حضور نسل جوان در اتاق است. در این دوره تمام کسانی که احساس کردند با تکیه بر توانایی ها و ارتباطات سالم خودشان می توانند حضور موثر داشته باشند آمده اند و در این میان چهره های جوان با تکیه بر نیروی جوانی شان و برای دمیدن هوای تازه در اتاق بازرگانی برای اولین بار از قشر فارغ التحصیلان دانشگاه ها آمده اند و ادعای جدیدی را مطرح کرده اند. من به عنوان کسی که در یکی ازدانشگاه های معتبر همین مرزو بوم تحصیل کرده و از منابع این کشور استفاده کرده وظیفه خود دانستم که بیایم و با مشارکت در اداره کشور در پارلمان بخش خصوصی بتوانم خدمتی انجام دهم.

او در مورد نقش اتاق در اقتصاد ایران بیان داشت: اتاق برای اقتصاد ایران نقشی کلیدی دارد. این نهاد می‌تواند در تمام شوراهای اصلی اقتصادی کشور مانند شورای پول و اعتبار فعال و تاثیر گذار باشد. حضور افراد قوی در این اتاق که دارای  ارتباطات فعال و گسترده ای هستند می تواند با توجه به نقش مهم تسهیل گری اتاق بازرگانی، در نقش مشاور خوبی برای دولت و مجلس در قانونگذاری و سیاستگذاری های آتی باشد. از سویی دیگر یکی از بحث های مهم در اتاق این است که برای توسعه کسب و کار سالم و مبتنی بر اقتصاد رقابتی تلاش شود. رقابت اقتصادی «منصفانه» و «پویا» را به منزله پیشران اصلی رونق پایدار اقتصاد ملی می‌دانم و از این رو اگر افراد در اتاق آینده بر اساس توانایی های شان انتخاب شوند اتاق بعدی می تواند به عنوان منشا اقتصاد رقابتی و سفید در جهت اعتلای اقتصاد ملی عمل کند.

او اصلی ترین برنامه های اقتصادی که باید در لیست اصول سیاست گذاری پارلمان بخش خصوصی قرار گیرد را چنین عنوان کرد:کاهش قوانین محدود کننده، مجوززدایی، صدور مجوزها از وی‍ژگی های بارز آزاد سازی اقتصادی می دانم و معتقدم در مسیر دستیابی به جامعه بالنده آزادی اقتصادی مکمل سایر آزادی ها خواهد بود و باید بتواند در کنار سایر آزادی ها رشد کند. ارزش دیگری که بخاطر آن در این انتخابات حضور پیدا کرده ام تثبیت حضور شرکتهای توانمند ایرانی در بازارهای بین المللی و کاهش آسیب پذیری داخلی در معاملات بین المللی است. باید ساز وکاری ایجاد شود که بتوان از ظرفیت های منطقه ای و بین المللی برای رشد و شکوفایی بخش خصوصی استفاده کرد بخصوص برای تجارت آزاد بین ایران و حداقل کشورهای همسایه . یکی از مهمترین دلایل حضوردر این زمینه برای من به عنوان عضو موسس و مدیرعامل سابق بنیاد امیدایرانیان NGO ای که در زمینه توسعه پایدار کار می کند نقش آفرینی بخش خصوصی در توسعه همه جانبه کشور است و این از طریق ارتقای محبوبیت کارآفرینان جوان بطور خاص و بحث کارآفرینی اجتماعی در حال انجام است و باید با ترویج  مسئولیت اجتماعی بنگاه ها  به عنوان عاملی که می تواند باعث اعتمادسازی کارآفرینان و بخش  خصوصی در بین مردم شود و نهایتا به توسعه همه جانبه می انجامد اهمیت داد.

گفتنی است انتخابات پارلمان بخش خصوصی روز دوشنبه 18 اسفندماه در تهران برگزار می شود.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =