بیزنیس اینسایدر:ایران را در نیابید، روسیه فرصت را غنیمت خواهد شمرد

پایگاه خبری بیزینس‌اینسایدر در گزارشی با اشاره به گفتگوهای جاری هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت که اگر نهایتا توافقی بین ایران و غرب حاصل شود، شاهد یک «گشایش جدید» در (روابط با) ایران خواهیم بود – اما مشخص نیست که ایالات متحده یا روسیه از این امر بیشتر منتفع خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک پایگاه خبری بیزینس‌اینسایدر در گزارشی با اشاره به گفتگوهای جاری هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت که اگر نهایتا توافقی بین ایران و غرب حاصل شود، شاهد یک «گشایش جدید» در (روابط با) ایران خواهیم بود – اما مشخص نیست که ایالات متحده یا روسیه از این امر بیشتر منتفع خواهند شد.

پل شوارتز، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی با اشاره به این نکته تأکید کرد که این امر بستگی به این دارد که آیا غرب به درستی و فراتر از این توافق با ایران تعامل کند به گونه‌ای که بتواند روابط خود را به طور بنیادین با تهران تغییر دهد.

به نوشته وی: «کار اصلی غرب استفاده از این گشایش جدید در روابط با ایران برای حرکت به سمتی فراتر از گفتگوهای هسته‌ای و تعامل با ایران به طریقی است که در این کشور انگیزه بیشتری برای همگرایی نزدیک‌تر با غرب فراهم کند».

«با استفاده از گشایش برای افزایش تجارت با ایران و تشویق سرمایه‌گذاری‌های عظیم غربی‌ها در اقتصاد این کشور، غرب می‌تواند به ایران برای حفظ روابط خوب (با غرب) مزیت بیشتری اعطا کند».

در این صورت نتیجه آن «ایجاد انگیزه مثبت برای ایران به منظور تعدیل رفتار خود در خاورمیانه است».

در غیر این صورت، این روسیه است که تمام مزیت حاصل از این تغییر را از آن خود می‌کند.

شوارتز در این رابطه نوشت: «زمانی که موضوعات متعددی همچنان مفتوح باقی مانده‌اند، آنچه که به طور روزافزون مشخص می‌شود این موضوع است که تا زمانی که توافق نهاتی به تغییر بنیادین در روابط ایران با غرب نیانجامد، روسیه احتمالا به عنوان مهمترین منتفع از این فرآیند ظاهر خواهد شد».

شوارتز بر این باور نیست که تجارت و سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی غرب به تنهایی برای «تغییر رفتار ایران» کافی باشد.

به نوشته وی: «برای تغییر واقعی روابط بین ایران وغ رب، به چیز بیشتری نیاز است، زیرا تمامی انگیزه‌های کنونی ژئوپولتیک در خاورمیانه به سوی تداوم نزاع با ایران گرایش دارند».

«اهداف ایران در منطقه در تضاد مستقیم با منافع غرب و متحدان کلیدی غرب در منطقه – خاصه عربستان سعودی و اسرائیل – است. حل این نزاع‌ها نیازمند پایبندی به گفتگو، خویشتن‌داری تمامی طرف‌ها و مصالحه واقعی است، موضوعاتی که تماما دستیابی به آن‌ها به شدت دشوار است».

و اگر غرب گزینه عدم تعامل با ایران را برگزیند، این روسیه است که به تنهایی از نفوذ و تأثیرگذاری سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه منتفع می‌شود. برخی تحلیلگران عنوان داشته‌اند که روسیه از این مشارکت حتی بیش از ایران سود خواهد بود، که به معنای این است که روسیه انگیزه به مراتب بیشتری برای بهره‌برداری از این فرصت دارد.

مسکو و تهران می‌توانند به طور متقابل از افزایش تجارت بهره‌مند شوند: ما تاکنون شاهد برخی توافق‌ها بین ایران و روسیه بوده‌ایم مانند (ساخت) نیروگاه‌های اتمی بیشتر، احتمال تحویل نهایی سامانه اس-300 به ایران و توافقی برای صادرات نفت در مقابل واردات غذا. اما مسکو همچنین امیدوار است که اگر تحریم‌ها لغو شوند، بتواند صادرات سلاح خود را از سر بگیرد – (زیرا) ایران نیازمند سلاح‌های مدرن است.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5