چقدر از پول ما در چین بلوکه است؟

چینی‌ها دیگر، جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کرده‌اند. تحریم‌ها این رهاورد را برایشان به ارمغان آورد و همچنان هم با وجود توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵، این جایگاه را حفظ کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک چینی‌ها دیگر، جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کرده‌اند. تحریم‌ها این رهاورد را برایشان به ارمغان آورد و همچنان هم با وجود توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵، این جایگاه را حفظ کرده‌اند.فاینانس چینی

* چقدر از پول ما در چین بلوکه است؟

– هیچ بخشی از پول ما در چین بلوکه نیست. بخشی از ذخایر ارزی ما تا پیش از اینکه در تحریم باشیم، به جاهای امن دنیا منتقل شد تا از تحریم آسیب نبیند، یکی از این نقاط امن، چین بود و ذخایر ارزی هم قرار نبوده که برگردد و اسم آن با خودش است و اگر قبلا در بانک پاریس بوده، الان در بانک چین است. پس بلوکه نیست و اختیار آن در دست خود ایران است.

تراز صادرات و واردات ما به چین در همه سال‌ها، به نفع ایران مثبت بوده است، چون امکان نقل و انتقال بانکی نبوده، این پول‌ها در چین ماندگار شده است اما خارج از تملک ما نیست بلکه در حساب‌های ما در چین است.

اگر بتوانیم پول را جابه‌جا کنیم، می‌توانیم این پول را به هر جای دنیا ببریم. از آنجایی که بانک مرکزی ما تحریم است و نمی تواند پول را بچرخاند، در چین مانده است ولی آن را در اختیار دارد و در دسترس ما است. بخشی از این پول به عنوان ضمانت فاینانس ما در چین استفاده می شود؛ همه هم در دسترس است و هیچ پولی در بانک‌های چینی نداریم که چینی ها مانع نقل و انتقال آن شوند اما در بانک‌های ژاپنی داریم که بلوکه شده و در کره و هند هم دلارهایی داریم که قابلیت جابه‌جایی آنها و حتی خرید کالا به جای آنها را هم نداریم، این در حالی است که دلیل بلوکه شدن این پول‌ها این است که ایران در شرایط تحریم، تنها می توانست به چند کشور نفت بفروشد که از جمله آن، هند، چین، کره، ژاپن و ترکیه بود.

چینی‌ها، هندی‌ها و ترک‌ها به جای پول نفت به ما کالا دادند اما کره و ژاپن این پول را بلوکه کردند. ما نمی توانستیم درب چاه نفت خود را ببندیم و باید آن را می‌فروختیم؛  اگرچه ممکن بود پول ما بلوکه شود. حتی مجبور بودیم که به کشورهایی بفروشیم که به ما کالا هم نمی‌دادند. اکنون مازاد پول صادرات ما به چین، در این کشور مانده است و به محض اینکه بتوانیم سوئیفت کد بگیریم، می توانیم این پول را انتقال دهیم.

اکنون سوئیفت برای ایران برقرار نیست و به دلیل اینکه بانک مرکزی ما تحریم است، این پول را نمی توانیم بیاوریم، چراکه پول نفت باید تنها به خزانه واریز شود و طبق قانون، اگرچه برخی از بانک‌های ایرانی از تحریم سوئیفت خارج شده اند اما بانک مرکزی همچنان در تحریم است.  

* شنیده می شود که در ماه‌های گذشته به شدت هزینه مبادله پول در چین بالا رفته است و برای نقل و انتقال پول از این کشور حتی بابت فاینانس‌ها باید هزینه ای تا ۳۰ درصد هم پرداخت شود؛ این صحت دارد؟  

– ۳۰ درصد هزینه نقل و انتقال اصلا درست نیست. ما همه داریم با چین به عنوان بخش خصوصی کار می‌کنیم و پول را از طریق صرافی جابه‌جا می کنیم. هزینه ۳۰ درصدی نمی دهیم و این هزینه، بیش از ۶ درصد نبوده است.  

* وضعیت گشایش فاینانس‌ها به چه صورت است؟  

– فاینانس موضوع دولت است و ما به عنوان بخش خصوصی وارد نشدیم و موضوعی است که پروژه های دولتی یا آنهایی که دولت معرفی می‌کند از آن استفاده می کنند؛  حتی اگر بخش خصوصی متقاضی استفاده از این فاینانس باشد، باید از سوی دولت معرفی شود. البته بخشی از کندی این گشایش فاینانس، از سوی ایران است و ایران بی تقصیر نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =