همایشی که هم قد روابط عمومی شبکه بانکی نبود/زیره به کرمان بردیم

مشاور رئیس کل بانک مرکزی پاسخ دهد:

روز گذشته(25مرداد) «نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری» در حالی برگزار شد که جای خالی نخبگان روابط عمومی را اغلب کسانی پر کرده بودند که صاحب نظر در این حوزه نبوده و تجربه ای در خصوص روابط عمومی و ارتباطات نداشتند./نظام بانکی در استفاده از ابزارهای و فضاهای الکترونیک و سایبر و مجازی چه نرم افزاری چه ارتباطی پیشرو تر از تمام بخش های دیگر کشور است./درباره مسئولیت اجتماعی نظام بانکی با پیاده سازی بانکداری الکترونیک در این راستا گام های عملی در خور توجه برداشته و باعث شده سبک زندگی شهری و روستایی متحول شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روز گذشته همایش نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری در حالی برگزار شد که جای خالی نخبگان روابط عمومی را  اغلب کسانی پر کرده بودند که صاحب نظر در این حوزه  نبوده و تجربه ای در خصوص روابط عمومی و ارتباطات نداشتند./از سوی دیگر همایش بدون ارائه  مقاله در خور توجه برگزار شد.

شاید بهتر است همایش دیروز را یک دور همی برخی روابط عمومی های بانکی بنامیم . چرا که اساسا در اجرای هر همایش انتظار آن است که آخرین دستاورد های علمی و کاربردی درباره موضوعات مورد نظر همایش ارائه شود. همچنین  افراد مبرز حرفه نیز به طرح دیدگاه های جدید خود بپردازند.اما در همایش دیروز چه رخ داد:
 
بانک مرکزی باز هم خود را به رخ کشید
روز گذشته مشاور رئیس کل و مدیر روابط عمومی بانک مرکزی کمیجانی،قائم مقام این بانک را مجاب کردند تا در اقتتاحیه این همایش به ایراد سخن بپردازند. سوال این است که کمیجانی اساسا چرا باید به عنوان تنها سخنران اصلی افتتاحیه سخن بگوید. وقتی همایش های سیاست های پولی و ارزی یا بانکداری الکترونیک برگزار می شود حضور افرادی چون وزیر اقتصاد و رئیس کل یا قائم مقام بانک مرکزی به ایراد سخن می پردازند چون ضروری است تا گزارش عملکرد داده و چشم انداز آتی را ترسیم کنند اما دکتر کمیجانی در همایش روابط عمومی چه می توانست بیان کند جز تعارفات در تمجید از روابط عمومی بانکها که همین اتفاق هم افتاد. دکتر کمیجانی در حوزه اقتصاد بانک صاحب نظر است اما آیا در حوزه روابط عمومی نیز چنین است؟ البته یک چیز را می توانست تاکید کند:روابط عمومی بانک باید از دانش  بانکی و  بازار آن برخوردار باشد و بتواند چشم انداز آتی را تحلیل کند.

اینکه دعوت از قائم مقام بانک مرکزی برای وزن دادن به همایش صورت گیرد طبعا چنین رویکردی از چشم مخاطبان دور نخواهد  ماند.

دکتر جلالی و حکایت زیره به کرمان بردن
شاید نکته مهم آن است که مسئولان برخی از روابط عمومی ها هنوز به این نکته نرسیده اند که  صحبت از ضرورت استفاده از فضای مجازی به یک صحبت قدیمی تبدیل گشته است. امروز همه  در فضای مجازی  تنفس و از ابزارهای آن استفاده می کنیم طبعا نیازی به تاکید بر ضرورت استفاده از آن نیست.

نگاهی به گذشته نیز نشان می دهد در اردیبهشت سال 86 یعنی حدود 9 سال پیش دردومين همايش روابط‌عمومي الكترونيك موضوع اصلی همایش اعتماد به فناوری های نوین بود.این را هم باید ذکر کرد که در جهان امروز متوسط دوره جدید بودن یک محصول دیجیتال  8 ماه است و توسعه سریع دانش فناوری باعث می شود محصولی جدید پای به عرصه وجود بگذارد. نمونه این سرعت قطار شبکه های اجتماعی از فیس بوک نیمه جان گرفته تا اکنون که تلگرام روی ریل موفقیت است یا گوشی های  نوکیای مرده تا گوشی های هوشمند امروز که در ایران نیز استفاده از این محصولات در تمام عرصه های ارتباطی و غیر اتباطی همپای جهان سریع است. نمونه این توسعه ارتباطات  را در  کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» به وضوح میبینیم که باعث شده خودروسازان و واردکنندگان خودرو را زمین گیر کند. در حوزه بانکی نیز از این نمونه ها بسیار است.

 از سوی دیگر وقتی  دکتر جلالی که بارها و بارها صحبت های وی را شنیده ایم را برای چنین جمعی دعوت می کنیم نشانه کج سلیقگی برگزار کنندگان همایش است.

نظام بانکی پیشرو است

در همین حال نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد نظام بانکی در استفاده از ابزارهای و فضاهای الکترونیک و سایبر و مجازی چه نرم افزاری چه ارتباطی پیشرو تر از تمام بخش های دیگر حتی مخابرات کشور است. زمانی که در دانشگاه ها بحث اتوماسیون اداری و حذف کاغذ شروع به تدریس شد بانکها از یک دهه قبل اتوماسیون بانکی را در بانکها اجرا کرده بودند.در زمانی که اینترنت حتی به صورت دایالاپ هم در کشور وجود نداشت شبکه بانکی با استفاده از سیمهای مسی مخابرات شبکه خودپرداز را کلید زد.روزی که در این کشور اینترنت به صورت دایلاپ  به سختی پیدا می شد شبکه بانکی زمینه استفاده از خطوط تبادلات هوایی مخابراتی را با استفاده از وی ست عملیاتی کرد و  بانکداری الکترونیک را گامی به پیش برد . .شبکه شتابی که اکنون قادر است در روز 100 میلیون تراکنش را مدیریت کند در کدام سازمان دیگر در کشور ما دیده می شود. هنوز میزان دسترسی به اینترنت غیر بانکی 85 درصد است اما شبکه بانکی با استفاده از ظرفیت های خود حدود 98 درصد سطح دسترسی ایجاد کرده است. زمانی که روابط عمومی بانکها درگاه اینترنتی راه اندازی و به اطلاع رسانی اقدام کرد.  شبکه بانکی چهار سال زود تر از زمانی که دکتر جلالی رشته برق خوانده هنوز فرزند فناوری اطلاعات ایران هم نبود تا چه رسد به پدر فناوری اطلاعات ایران. در چنین صورتی حضور دکتر جلال چه معنایی دارد جز این که زیره به کرمان برده ایم.

البته این سخن به معنی نفی ارزش های دکتر جلالی نیست به هر حال ایشان نخستین روستای مجازی در دنیا را تاسیس کرده است.طرح شهر الکترونیک کیش هم یکی از موارد در کارنامه وی است. البته بد نیست کیش الکترونیک را با دبی  الکترونیک مقایسه ای کنیم.

 سخنران دوم،  نیروی انسانی و آموزش

سید مسعود همایونفر رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، آمده بود تا درباره صنعت بانکداری و فرصتی به نام فضای مجازی شفافیت، اعتماد و خوشنامی صحبت کند. اما رزومه دکتر همایونفر نشان می دهد وی در رشته مکانیک  تحصیل کرده و بخش عمده ای از دوران فعالیت خود را در رشته ای مرتبط با همین موضوع در وزارت صنعت و تجارت سپری کرده و سپس در رشته mba در سال 82 به ادامه تحصیل پرداخته است. وی در دهه هشتاد در بخش بهره روی نیروی انسانی فعالیت خود را آغاز می کند ولی حوزه عمل وی باز هم مردان حوزه وزارت صنعت است که ارتباط زیادی با حوزه بانکی ندارد. برای دیدن کارنامه همایونفر دریافت فایلرا ببینید.
 از سوی دیگر مباحث درباره آموزش منابع انسانی طبعا در بانک به بخشی به نام آموزش سپرده شده که با برگزاری دوره های مختلف درون بانکی به این امر مبادرت می کنند.

 همچنین دکتر همایونفر در حالی درباره مسئولیت اجتماعی سخن به میان آورد که نظام بانکی با پیاده سازی بانکداری الکترونیک در این راستا گام های عملی در خور توجه خود از سال دور آغاز کرده و تا بدانجا رفته که باعث شده سبک زندگی شهری و روستایی متحول شود حالا دیگر 90 درصد تراکنش های مالی بانکی غیر حضوری انجام می شود. اسکناس چندان در فروشگاه ها مبادله نمی شود.کمتر مشتری هست که اطلاعات بانکی خود را از طریق پیامک دریافت نکند.روابط عمومی بانکها از تمام ابزارهای الکترونیک و ارتباطی به خوبی استفاده می برند هیچ بانکی در اطلاع رسانی خود از کاغذ استفاده نمی کند.فکس نمی کند مگر در مواقع ویژه. به تعبیر دیگر می توان ادعا کرد که چه کشور در خصوص توسعه پایدار تا همین جا که پیش رفته تا حد زیادی مدیون شبکه بانکی است.از سوی دیگر غیر از تلاش در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست مسئولیت های اجتماعی که بانکها با اجرای امورات خیریه چون مدرسه سازی و و دیگر کمک های خیریه انجام می دهند قابل قیاس با هیچ نهاد دیگری نیست. بنابراین اگر قرار است کسی از مسئولیت اجتماعی حرف بزند به نظر می رسد بهتر  است ابتدا سری به نظام بانکی بزند سپس به بخش های دیگر نگاهی بیاندازد.اگر چه نواقصی هم هست در مسیر توسعه پایدار به هر حال بانک ها پیشرو هستند و اگر قرار است کسی در خصوص مسئولیت اجتماعی صحبت کند باید تجربه های بین المللی داشته باشد.

سخنرانی که نیامد
 سخنران سوم محمود دهقان  بود که  به هر دلیل به همایش نیامد و طبعا سخن نگفت به جای وی خدادادی مدیر موسسه ایران که قرار بود در پنل صحبت کند به سخنرانی پرداخت.طبیعی است کسی که یک شب قبل از همایش باخبر می شود که باید بجای حضور در پنل سحنرانی کند تا چه میزان می تواند پربار  سخن براند. معمولا برای تهیه یک مقاله برای همایش دست کم بین یک تا شش ماه وقت لازم است. از سوی دیگر اگر به سوابق خدادای مراجعه کنیم وی فقط در دوره کوتاهی خبرنگار اقتصادی ایرنا بوده است و در سوابق خود تجربه چندانی در ارتباط با شبکه بانکی ندارد.
سوابق وی را نیز بخوانید:مديريت در بخش هاي فرهنگي – تبليغي – پشتيباني و ستادي در ستاد مركزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي – ستاد كل نيروهاي مسلح و از جمله در ستاد مركزي پشتيباني به رياست دكتر روحاني در دوران دفاع مقدس از جمله سوابق خدادي است.

خدادي پس از پايان جنگ تحميلي به عنوان خبرنگار سرويس اقتصادي ايرنا مشغول به كار شد و نيز رياست دفتر نمايندگي ايرنا در دهلي نو، مديركل اخبار بين الملل ايرنا، عضو شوراي خط مشي سازمان ايرنا، عضو شوراي موسس و سردبيري روزنامه ايران، مديرمسوول و سردبير روزنامه انگليسي زبان ايران ديلي موسسه ايران، دبيركل سازمان خبرگزاري هاي جنبش عدم تعهد و دبيركل سازمان خبرگزاري هاي آسيا واقيانوسيه را در كارنامه خود دارد.

وي همچنين پيشتر دبيركلي سازمان خبرگزاري كشورهاي عضو اكو، دبيركلي سازمان خبرگزاري كشورهاي حاشيه درياي خزر، مسوول سياست گذاري و انتشار اخبار روزنامه ها وخبرگزاري ها ي اجلاس سران كنفرانس اسلامي، دبيركلي و برگزار كننده اجلاس وزراي اطلاعات سازمان كنفرانس اسلامي در تهران، دبيركلي و برگزار كننده اجلاس سازمان خبرگزاري هاي اسيا واقيانوسيه در تهران، مسوول گروه مطالعات رسانه اي دفتر مطالعات وزارت امورخارجه رئيس اداره رسانه هاي وزارت امور خارجه، سركنسول جمهوري اسلامي ايران در لاهور پاكستان – (مديرنمونه ملي در كشور- و كسب نمايندگي نمونه در وزارت امورخارجه درايام مسووليت نمايندگي در پاكستان)، مدير مسوول وسردبير ماهنامه نفت گاز وپتروشيمي، تهيه كننده برنامه هاي مختلف تلويزيوني در برنامه هاي زنده و تركيبي – مستند گزارشي در برنامه هاي درشهر- صبح تهران – آفتاب مهرباني و دوربين هفت را بر عهده داشته است. 

تجربه جدید دکتر عبده
دکتر عبده عادت ندارد در یک همایش بدون مطالعه و پاور پوینت به سخنرانی بپردازد. از سوی دیگر همه می دانیم که در کارنامه وی توسعه ارتباطی و حضور در چنین عرصه ای دیده نمی شود. طبیعی است مقالات در همایش توسط صاحبنظران و محققان حوزه مربوطه تهیه می شود اما حضور دکتر عبده در چنین همایشی این سوال را پیش رو قرار می دهد که ایشان چه دستاورد علمی یا مطالعه تحقیقاتی در حوزه روابط عمومی بانکی را می توانسته ارائه دهد. اساسا رشته تحصیلی و سوابق اجرایی وی  مالی و مسکن است.شاید حضور وی دریک پنل که یک موضوع از دید چند کارشناس  از چند حوزه مختلف بررسی می شود خوب باشد اما پذیرش اینکه وی در همایش روابط عمومی ارائه مقاله دهد کمی سخت است.

محمودرضا امینی مدیرمسئول و سردبیر خبرگزاری موج نیز نقش روابط عمومی در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی را مورد بحث قرار داد.  وی پزوهشی را انجام داده بود و با تهیه پاورپوینتی به ارائه مطالب خود پرداخت.

پنلی با حرف های تکراری
همچنین  میزگرد  اعتمادسازی و مدیریت وجهه نطام بانکی برگزار شد. در این میزگرد که با حضور محمد علی کریمی ‌مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی،‌ دکتر حسین امامی مدیرکل روابط عمومی بانک توسعه صادرات، ‌ابراهیم کاظم پور مدیرکل روابط عمومی بانک تجارت و ابراهیم صفر لکی مدیرکل روابط عمومی بانک دی برگزار شد،‌ درباره اعتماد سازی و مدیریت وجهه نطام بانکی بحث و تبادل نظر شد.

 در این میزگرد صحبت هایی جز تکرار حرفایی که بارها شنیده ایم مطرح نشد. این میزگرد بیشتر گپی دوستانه بود که طبعا انتظار خاصی از آن نمی توان داشت.

انتهای کلام
 برگزاری همایش هر گاه تبدیل به یک ضرورت شد با سه شرط  اجرا می شود:، 1- معرفی دستاوردها  و مطالعات حوزه ،2-معرفی نخبگان فن و  3- ارائه جامع موضوع  با توجه به خواست مخاطب اگر این سه شرط در همایشی محقق نشود. بهتر است تا زمان تحقق این سه اصل از اجرای همایش دست نگهداریم حتی اگر درآمد خوبی از آن حاصل شود.

بنابراین گزارش نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری در روز 25 مردادماه، با حضور دکتر اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی  توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و با مشارکت انجمن متخصصان روابط عمومی برگزار شد.

 رییس همایش، سیدغلامرضا کاظمی دینان، مشاور رئیس کل بانک مرکزی بود.ریاست شورای عالی سیاستگذاری را ابراهیم صفرلکی، مدیر کل روابط عمومی بانک دی،دبیرکلی همایش را هادی کمرئی، مدیرکل روابط عمومی و بازاریابی بانک توسعه تعاون بر عهده داشتند و کرمی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز علاوه بر عضویت در شورای سیاستگذاری و مدیریت پنل از فعلان پر تلاش همایش بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  +    =  41