کرج به عنوان قطب علم و فناوری کشور معرفی شود

در نشست مدیران کل استان البرز پیشنهاد شد؛

با حضور برخی از مدیران کل استان در پارک علم و فناوری البرز بر همکاری با پارک علم و فناوری در راستای رشد فناوری استان تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، مهندس ربانی رئیس پارک علم و فناوری البرز، در این نشست با برشمردن دستاوردهای مختلف مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز گفت: پژوهشکده‌های مستقر در این مجموعه در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی فعالیت می‌کنند که در کشور و منطقه منحصر به فرد هستند.

وی افزود: تولید دکل حفاری چاه‌های نفتی برای اولین بار، تولید الکتروفیلتر برای جلوگیری از دود کارخانه‌های سیمان و گچ، تولید موتورهای الکتریکی با کاربردهای نظامی و غیره، بزرگترین مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور با چهار حوزه فعالیت، تولید مواد شیمیایی در حوزه نفت و گاز، تولید ترانس‌های صنعتی،مرکز رویان و ….. از جمله مواردی است که در این مجتمع با زحمات شبانه روزی جهاد گران به آن دست یافته‌ایم.

مهندس ربانی در ادامه در خصوص روند شکل گیری و فعالیت‌های پارک علم و فناوری البرز گفت: پارک علم وفناوری البرز از سال 87 با مجوز وزارت علوم در این مجتمع مستقر شده است که تا سال 92 هفت شرکت در این پارک مستقر شدند که البته در سال 93 و با حضور مهندس طهایی به عنوان استاندار البرز فعالیت‌های پارک گسترش یافت و اکنون 54 شرکت دانش بنیان و فناور در پارک علم وفناوری البرز مستقر هستند و توانسته‌اند موفقیت‌های چشمگیری در تجاری سازی ایده های فناورانه داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز در ادامه ، برخی از شرکت‌های فعال در عرصه آی تی و فناوری اطلاعات را معرفی کرد و افزود: به دلیل توانمندی فناوران در استان البرز و فعالیت‌های گسترده پارک علم و فناوری، استان البرز توانست رتبه سوم کشوری فروش محصولات فناورانه تولیدی کسب نماید.

ربانی همچنین با برشمردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان البرز در زمینه فناوری تاکید کرد: با توجه به پیشینه استان البرز در تاسیس مراکز علمی و پژوهشی از جمله مدرسه فلاحت، موسسه رازی و دانشگاه های مختلف و همچنین حضور تعداد زیادی از فناوران در استان البرز می‌توان این استان را به عنوان قطب علم و فناوری کشور و شهر کرج را به عنوان شهر علمی معرفی کرد که خود می‌تواند الگویی برای کشورهای اسلامی باشد.

مهندس ربانی در انتهای سخنان خود پیشنهاد کرد مدیران استان در زمینه های مختلف بصورت معنادار آموزش ببینند و از سرمایه‌های فکری و معنوی در استان حمایت شود.

در ادامه جلسه دکتر رمضانی، مدیرکل آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز نیز طی سخنانی گفت: متاسفانه در مجموعه‌ای مانند پارک علم و فناوری البرز و مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی چنین فعالیت‌های گسترده و موثری صورت می‌گیرد و بسیاری از البرزی‌ها از آن بی‌خبرند.

وی افزود: در حال حاضر میزان دارایی‌ها ی دانش بنیان کشور ما 20 درصد است که این رقم در کشورهای توسعه یافته 80 درصد است.

دکتر رمضانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه کاری خود گفت: ماموریت ما پیگیری نیازسنجی‌های استان، امر پژوهش در برنامه توسعه ششم، ایجاد نظام انگیزشی برای جلب و جذب در استان، گسترش زنجیره‌های پژوهشی در استان و ایجاد مرکز اقتصادی دانش بنیان در استان است.

وی همچنین بر نظارت بیشتر به امور پژوهشی استان البرز و تقویت دوره‌های پودمانی تاکید کرد و افزود: اکنون فرصت خوبی است که پارک علم و فناوری البرز خود را به عنوان منطقه ویژه فناوری معرفی کند تا علاوه بر جذب انگیزه‌های فناورانه از امکانات موجود در پارک استفاده بهینه نماید.

مهندس حمیدی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز نیز با بیان اینکه در زمینه آی تی خلاء وجود دارد، گفت: در استان سه برنامه را در دستور کار داریم که در حال پیگیری است که شامل توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان شتاب دهی، مانند برگزاری استارت آپ چرا که ایده‌های بسیار خوبی در استان البرز وجود دارد، ایجاد زیر ساخت و تمهیدات تولید محتوا در خدمات آی تی و نرم افزار، ارائه خدمات الکترونیکی به دستگاه های اداری و اجرایی استان.

وی افزود: برخی از مدیران استان را می‌توان مدیران بتنی نام نهاد؛ چرا که بیش از آن که به ساختار نرم افزاری شهرنشینی توجه داشته باشند به ساختار فیزیکی و ظاهری شهر اهمیت می‌دهند.

وی وجود فرهنگ غالب شهرنشینی در استان البرز را از جمله دلایل وجود نخبگان و فناوران در زمینه آی تی در سطح استان عنوان و در پایان پیشنهاد داد: برای ایجاد نقطه اتصال بین فناوران و پارک علم و فناوری البرز یک ساختمان در داخل شهر کرج تدارک دیده شود تا دسترسی را راحت تر کرده و دوم اینکه برای ایجاد آگاهی بخشی اقدام به تشکیل NGO ها شود که خود می‌تواند قدم بسیار خوبی در استان باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  −    =  36