لزوم طراحی نیاز علمی دانشگاه‌ها براساس نیازهای منطقه‌ای

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امروز هیچ دانشگاهی در کشور نیاز علمی خود را براساس نیازهای منطقه‌ای خود طراحی نکرده است، گفت: این یک ضعف است چرا که در این صورت همه دانشگاه‌های کشور یکسان خواهند بود و دانشگاه طراز اول یا دوم دیگر معنی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، دکتر غلامعلی منتظر در جلسه شورای بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب، تنها ۱۵۶ هزار دانشجو در کشور وجود داشت و اکنون بیش از 5.4 میلیون دانشجو داریم.

وی ادامه داد: در حوزه آموزشی کشور بعد از پیروزی انقلاب پیشرفت‌های زیادی کرده است اما متاسفانه ما تاکنون کیفیت را فدای کمیت کرده‌ایم.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه باید همراه با توسعه کمی، توسعه کیفی هم اتفاق بیفتد، افزود: دلیل اصلی مشکلات جدی که امروز گریبانگیر کشور است همین توسعه کمی آموزش‌ها است.

منتظر تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور از جمله مشکل ریزگرد‌ها، آلودگی هوا، فقر و بزهکاری و … دلیل آن این است که ما نتوانسته‌ایم در دانشگاه‌های خود برای اینها راهی پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت فناوری اطلاعات در ایران از جمهوری آذربایجان هم بد‌تر است اما کسی تاکنون روی این مورد کار نکرده است، گفت: توسعه علمی نباید براساس تعداد مقالات دانشگاهی محاسبه شود، زیرا آموزش یکی از مشکلات اساسی دانشگاه‌ها است و مقاله نویسی ربطی به دانشگاه ندارد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امروز هیچ دانشگاهی در کشور نیاز علمی خود را براساس نیازهای منطقه‌ای خود طراحی نکرده است، ادامه داد: این یک ضعف است چرا که در این صورت همه دانشگاه‌های کشور یکسان خواهند بود و دانشگاه طراز اول یا دوم دیگر معنی ندارد.

شناسایی 400 هزار دانش آموز در طرح شهاب کشور

منتظر با اشاره به در حال اجرا بودن طرح شهاب در کشور، گفت: این طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های بنیاد است که با همکاری آموزش و پرورش در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه این طرح از دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شروع شده است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان با استعداد ویژه را شناسایی می‌کنیم که در سال گذشته در همین راستا ۱۳۰ هزار دانش آموز با استعداد ویژه در کشور شناسایی شدند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، یادآور شد: امسال هم ۴۰۰ هزار دانش آموز شناسایی و تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

61  −    =  58