دسترسی دانشگاه یزد و سازمان اسناد استان به منابع پژوهشی یکدیگر

با امضای یک تفاهم‌نامه امکان‌پذیر شد

به منظور ایجاد همکاری علمی بین دانشگاه یزد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، در نشستی با حضور دکتر سید محمدتقی المدرسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد و محمدرضا ملک‌ثابت مدیر کل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، هدف‌گذاری برای انجام همکاری‌های متقابل بین دانشگاه یزد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در زمینه ثبت، پردازش و اشاعه اطلاعات پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات‌ تکمیلی دانشگاه یزد با هدف گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات علم ‌و فناوری و تقویت همکاری‌های علمی از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست بود.

انجام تمهیدات لازم در زمینه ثبت، گردآوری، پردازش (نمایه‌سازی)، سازمان‌دهی، نگهداری و اشاعه اطلاعات مربوط به پایان‌نامه‌ها و همچنین مسئولیت حفظ اطلاعات در سطحی که دانشگاه تعیین کرده، فراهم کردن تسهیلات لازم برای آموزش کتابداران دانشگاه یزد و صدور مدرک معتبر برای آن‌ها، انجام همکاری‌های لازم با کتابخانه مرکزی دانشگاه در زمینه مبادله و اهدای منابع موجود خود از جمله تعهدات سازمان اسناد بود. همچنین از دیگر تعهدات سازمان اسناد، قرار دادن پایان‌نامه‌ها در اختیار پژوهشگران است که با رعایت کامل حقوق پدیدآورندگان و پیشگیری از هر نوع سوء استفاده احتمالی، صرفاً برای استفاده‌های پژوهشی و آموزشی و همکاری لازم برای شناسایی سوء استفاده‌کنندگان از پایان‌نامه‌های دانشگاه و معرفی آن‌ها به دانشگاه صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، از تعهدات دانشگاه یزد در این تفاهم‌نامه می‌توان به تحویل نسخه الکترونیکی تمامی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های قبلی دانشجویان دانشگاه که حداکثر تا پایان مرداد ۹۴ به سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان و از این به بعد ارسال نسخه نهایی الکترونیکی پایان‌نامه حداکثر یک ماه پس از دانش‌آموخته شدن دانشجو اشاره کرد. همچنین در متن این تفاهم‌نامه آمده است برای هر پایان‌نامه سه سطح دسترسی وجود دارد که به جز در موارد خاص، دو سطح نخست آن از طرف عموم قابل دسترس خواهد بود. برای سطح سوم، فقط با اجازه کتبی دانشگاه شرایط دسترسی کاربران از طریق سازمان فراهم خواهد شد.

در سطح دسترسی یک، کاربران فقط به اطلاعات کتاب‌شناختی پایان‌نامه دسترسی دارند. اطلاعات کتاب‌شناختی شامل عنوان، نام پدیدآورندگان (دانشجو، استادان راهنما و مشاور)، چکیده، کلیدواژه‌ها، نام دانشگاه و سال انتشار اثر است. در سطح دسترسی 2 کاربران علاوه بر دسترسی به اطلاعات کتاب‌شناختی هر اثر، به فهرست مندرجات، پیشگفتار و مقدمه دسترسی دارند. در سطح دسترسی ۳ کاربران با تعهد کتبی نسبت به رعایت کامل حقوق پدیدآورندگان پایان‌نامه‌ها، می‌توانند متن کامل این آثار را در اختیار داشته باشند. همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد امکان دسترسی دانشگاه یزد برای اخذ آمار و گزارش رویدادها و میزان استفاده از پایان‌نامه‌های خود را از طریق سامانه یا غیر از آن فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄  11  =