تصمیم‌گیران اطلاعات تخصصی در زمینه آب ندارند

بر اساس نتایج یک پایان‌نامه دانشجویی؛

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: پایان‌نامه اقتصاد آب تحقیقی است که امکانی را فراهم می‌کند تا موارد مصرفی که از نظر اقتصادی و عقلانی به صرفه نیستند را به موارد مصرفی که عقلانی‌تر و اقتصادی‌تر است، اختصاص دهند.

رحمان خوش‌اخلاق در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه مشکل و کمیابی آب از مسائل مورد توجه مراکز مختلف، روزنامه‌ها و برنامه‌های توسعه کشور است، اظهار کرد: موضوع آب مهمترین مشکل روز اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به پایان‌نامه اقتصاد آب که توسط پرویز جلیلی کامجو دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان تهیه شده است، افزود: در این پایان‌نامه شیوه منطقی بررسی موضوع آب به کمک علم اقتصاد موضوعیت دارد که موجب رفاه اجتماعی می‌شود.

در اقتصاد آب، برنامه‌ریزی مداوم و تخصیص برای آب در نظر گرفته شده است

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای استفاده منطقی از منابع آب کشور در نظر گرفتن چارچوب مناسب برای بررسی مسایل ضرورت دارد، تصریح کرد: متأسفانه کسانی که در مورد مسایل تخصیص آب تصمیم می‌گیرند، اطلاعات تخصصی کافی ندارند و مسایل را به صورت جزئی و بدون اینکه چارچوب کلی مسأله را در نظر بگیرند، بررسی می‌کنند. متأسفانه این جزیی نگری موجب آسیب‌های جدی به کشور شده به گونه‌ای که اگر مسوولان بخواهند مسایل را به وضعیت درست بازگردانند و سیاست منطقی را در رفع مشکلات کشور در پیش بگیرند، هزینه‌های بسیاری به جامعه تحمیل خواهد شد. در صورتی که در پایان‌نامه اقتصاد آب، مقدار آب مناسب به صورت مداوم برنامه‌ریزی و تخصیص داده می‌شود.

خوش‌اخلاق با بیان اینکه در پایان‌نامه اقتصاد آب، موارد استفاده از رودخانه زاینده‌رود که چارچوب این تحقیق را شکل می‌دهد، طبقه‌بندی شده است، توضیح داد: برای استفاده کشاورزی، صنعت و معدن، شهری و استفاده‌های باتلاق گاوخونی یک تابع تقاضا وجود دارد و این‌گونه نیست که همه به یک میزان از آب استفاده کنند. برای مثال حتی در استفاده‌های کشاورزی محصولات مختلف به میزان آب متفاوتی نیاز دارند. از این رو برای هر نوع استفاده از آب یک تابع نزولی تقاضا وجود دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کشور باید متکی بر برنامه و مدیریت بلندمدت باشد، تصریح کرد: مقدار آبی که می‌توان در اختیار متقاضیان قرار داد، متغیر است و تابع صعودی دارد که آن را آب عرضه شده می‌نامیم. بر اساس تحقیقی که در این پایان‌نامه صورت گرفته مقدار تقاضا تخمین زده می‌شود و سپس با در نظر گرفتن تابع‌های عرضه و تقاضا، مکانی مشخص می‌شود که در آن تابع عرضه، تابع تقاضا را قطع می‌کند و این همان جایی است که تخصیص آب به صورت منطقی و درست انجام شده و رفاه جامعه را به حداکثر می‌رساند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در این پایان‌نامه سعی شده تا انگیزه لازم برای اقشار گوناگون برای ایجاد توازن در مصرف آب فراهم شود، اضافه کرد: به عنوان نمونه انگیزه‌ای برای کشاورزان ایجاد می‌شود تا آبی که نمی‌توانند منفعتی از آن به دست بیاورند را به بخش صنعت، بخش شهری یا بخش محیط زیست و بخش‌های دیگر منتقل کنند. در واقع پایان‌نامه اقتصاد آب تحقیقی است که امکانی را فراهم می‌کند تا موارد مصرفی که از نظر اقتصادی و عقلانی به صرفه نیستند را به موارد مصرفی که عقلانی‌تر و اقتصادی‌تر است، اختصاص دهند.

حقوق آب به صورت حقوق مالکیت مشخص شود

خوش‌اخلاق با اشاره به اهمیت مشکل آب در کشور افزود: نیاز است معضل آب به صورت علمی مطرح و راهکارهایی برای رفع مشکلات آن ارایه شود. اگر معضل آب برای مسوولان کشور اهمیت دارد مقدمه رفع این مشکل همکاری سیستم قضایی با متخصصان در زمینه آب است. حقوق آب باید به صورت حقوق مالکیت مشخص شود و از طریق چارچوب‌هایی که متخصصان برای استفاده از منابع کمیاب مطرح می‌کنند از آب بهره‌برداری شود. بنابراین تعامل سیستم حقوقی با سازمان‌هایی که متولی مسایل مربوط به آب هستند، نقطه شروع رفع مشکل آب است.

وی ادامه داد: متأسفانه صحبت از مشکل آب تنها در تلویزیون و رسانه‌ها است و عملاً مسوولان درگیر معضل آب نشده‌اند و به همین دلیل مشکل آب به صورت ریشه‌ای رفع نخواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مشکل آب در ایران مشکل تخصیص آب، یعنی چگونه آب را به عنوان یک کالا تلقی و بهره‌برداری منطقی از آب داشته باشیم است، تأکید کرد: درسی به نام اقتصاد آب برای این مشکل وجود دارد، اما متأسفانه کسانی که به موضوع آب می‌پردازند تخصص کافی دراین‌باره ندارند و تنها به دلیل توانایی رشته فنی این مسوولیت را انجام می‌دهند.

خوش‌اخلاق تصریح کرد: متأسفانه حتی وزارت نیرو هم تخصص اقتصادی در زمینه آب ندارد و این مشکل به کشور آسیب رسانده است. در جلسات و همایش‌ها معمولاً بحث فنی آب مطرح می‌شود اما به مشکل تخصیص آب پرداخته نمی‌شود. اکنون 30 سال از انقلاب گذشته و مسوولان متوجه شده‌اند که اقتصاد موضوعی مهم است، بنابراین وزیر اقتصاد باید متخصص باشد، پس 20 سال دیگر هم طول خواهد کشید تا متوجه اهمیت موضوع اقتصاد در منابع طبیعی شویم.

وی با اشاره به رسالت رسانه‌ها در انتقال زمینه‌های کارساز تصریح کرد: رسانه‌ها نباید سراغ کسانی که صرفاً شناخته‌شده‌تر هستند بروند، بلکه باید با متخصص هر زمینه مصاحبه انجام دهند، زیرا متخصص است که به دنبال راه‌حل علمی برای رفع مشکلات می‌رود، نه اینکه تنها بخواهد در سطح رسانه‌ها حرفی بزند و سرو صدایی به پا کند. همچنین هر کسی که در زمینه اقتصاد فعالیت می‌کند، نمی‌تواند در زمینه منابع طبیعی اظهارنظر علمی کند.

به گزارش ایسنا، پایان‌نامه اقتصاد آب که توسط پرویز جلیلی کامجو دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان تهیه شده و در تاریخ دوم شهریور سال جاری در ساعت 10 صبح و در محل همایش‌های دانشکده علوم اداری و اقتصاد دفاع می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  69  =  77