افزایش نگرانی اعضای اوپک درباره کاهش قیمت نفت

مقام‌های اوپک اعلام کردند که برخی از اعضای این سازمان در حاشیه خلیج فارس نگران کاهش اخیر قیمت نفت هستند که انتظار آن نمی‌رفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اوپک اعلام کرد: اعضای این سازمان در حاشیه خلیج فارس نگران کاهش اخیر قیمت نفت که انتظار آن نمی‌رفت هستند، اما شانس کمی برای تغییر سیاست اوپک مبنی بر دفاع از سهم بازار قائل هستند.
نفت برنت در حال حاضر در محدوده 46 دلار معامله می‌شود که پس از کاهش 18 درصدی در ماه ژوئیه نزدیک به پایین‌ترین سطوح سال 2015 رسیده که ناشی از عرضه فراوان و نگرانی درباره وضعیت اقتصادی چین، دومین کشور مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است.
به رغم این موضوع نمایندگان اوپک از حاشیه خلیج فارس که خواستند نامشان فاش نشود می‌گویند: چین همچنان نفت می‌خرد و آن را ذخیره می‌کند و انتظار دارند که رشد تقاضای جهانی قیمت‌ها را در سال آینده به 60 دلار در هر بشکه بازگرداند.
یک نماینده اوپک از حاشیه خلیج فارس گفت: درباره وضعیت اقتصاد چین نگرانی وجود دارد اما همانطور که آمارها نشان داده نیاز به واردات نفت رو به افزایش است.
نمایندگان اوپک با بیان اینکه انتظار ندارند این سازمان به دلیل عدم شفافیت در بازار هیچ اقدامی را اتخاذ کند، گفتند: قیمت نفت ناپایدار خواهد ماند، اما احیا خواهد شد.
قیمت‌ها از ماه ژوئن سال گذشته تاکنون نصف شده است، اعضای اوپک در خلیج فارس که نسبتا ثروتمند هستند بهتر می‌توانند قیمت پایین نفت را نسبت به اعضای آفریقایی، ایران یا ونزوئلا تحمل کنند. این اعضا با رهبری عربستان سال گذشته تغییر استراتژی اوپک را برای پایین آوردن قیمت نفت و جلوگیری از رشد تولید در بین تولید‌کنندگان رقیب هدایت کردند.
اگرچه اعضای اوپک در خارج از خلیج‌فارس از آن زمان تاکنون اغلب درباره کاهش قیمت نفت ابراز نگرانی کرده اند، اعضای حاشیه خلیج فارس به ندرت چنین نظراتی را ابراز کرده‌اند. اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر سیاست اوپک دیده نمی‌شود.
یک منبع آگاه دیگر در این سازمان با اشاره به پایان فصل تعمیرات پالایشگاه‌ها که تقاضای نفت را افزایش خواهد داد، گفت: البته همه نگران هستند اما ما امیدواریم که بازار در سه ماهه چهارم احیا شود.
مقامات اوپک در آخرین نشست خود در ماه ژوئن استراتژی حفظ سهم بازار را تکرار کردند. در آن زمان نمایندگان این سازمان انتظار داشتند که قیمت‌ها تا پایان 2015 تحت تاثیر افزایش تقاضای جهانی بهبود پیدا کند. اما این عقاید با تازه‌ترین دور کاهش قیمت نفت و افزایش نگرانی‌ها درباره دورنمای تقاضای چین تغییر کرد.
یک مقام دیگر اوپک گفت: انتظار می‌رود قیمت‌ها تا زمان یک افزایش تقاضا در سال آینده به روند نزولی ادامه دهد و پس از آن به حدود 55 تا 60 دلار در هر بشکه برسد.
اوپک در حال حاضر انتظار دارد که سال آینده تقاضای جهانی رشد کرده و از روزانه یک میلیون و 280 هزار بشکه به یک میلیون و 340 هزار بشکه برسد و تقاضای نفت این سازمان به دلیل کندی عرضه از سوی اعضای خارج از این سازمان افزایش یابد.
اگرچه تقاضای نفت خام چین تاکنون بالا مانده و مقامات این کشور از نفت ارزان برای پرکردن ذخایر استراتژیک استفاده کرده‌اند و مصرف کنندگان به رغم کندی رشد اقتصادی به هزینه کردن ادامه میدهند، علایمی مبنی بر ضعف و کاهش ارزش یوآن دیده می‌شود که احتمالا واردات سوخت این کشور را کاهش خواهد داد.
نمایندگان اوپک و منابع صنعت نفت می‌گویند: این دشوار است که عربستان سیاست حفظ بازار را به ویژه در زمانیکه ایران و عراق هر دو در تلاش برای افزایش صادرات خود هستند، تغییر دهد.
یک منبع صنعت نفت و کارشناس اوپک گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران کاهش هستند اما هیچ تغییری در این مسیر رخ نمی‌دهد مگر اینکه عربستان آن را هدایت کند. در حال حاضر عربستان مسئول امور است و به سیاست قبلی خود ادامه خواهد داد.
آنچه که بر ابهامات درباره سلامت اقتصاد چین می‌افزاید نگرانی درباره افزایش تولید جهانی نفت در بازاری است که پیش‌بینی‌های خود اوپک نشان می‌دهد روزانه بیش از دو میلیون بشکه مازاد نفت در آن وجود دارد.
عربستان و عراق دو تولید‌کننده بزرگ اوپک در سال جاری در بالاترین سطح نفت تولید کرده‌اند و دیگر کشورها همچون روسیه سطح تولید خود را بالا نگه داشته‌اند.
اوپک تا چهارم دسامبر تشکیل جلسه نخواهد داد و درخواست‌ها برای نشست فوق‌العاده از سوی الجزایر را رد کرده است.
اگرچه مقررات این سازمان می‌گوید: یک اکثریت در بین 12 عضو برای برگزاری نشست اضطراری لازم است، منابع آگاه می‌گویند در صورتی که عربستان در بین درخواست‌دهندگان نباشد نشستی برگزار نمی‌شود.
منبع آگاه دیگری گفت: نشست‌های اضطراری به هماهنگی و توافق یا دستکم یک پیشنهاد پیش‌روی وزرا نیاز دارد که در حال حاضر دیده نمی‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄  8  =