یک بندر در مقابل ۶ کشور

مشارکت ایرانی هندی در ورودی خلیج فارس

بندر چابهار که در طول سال‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های اعتباری با مشکلاتی در زمینه‌ی توسعه روبه‌رو بوده در طول ماه‌های گذشته عرصه‌ای جدید را تجربه کرده است تا بار دیگر سرعت رشد آن به اندازه اهمیتی که در برنامه‌ها برایش قائل هستند نزدیک شود. اهمیتی که به نظر می‌رسد حتی کشورهای همسایه این بندر نیز به خوبی آن را درک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بندر چابهار ایران با قرار گرفتن در ورودی دریای عمان و خلیج فارس و امکان ارتباط با اقیانوس هند و دریاهای آزاد از نظر جغرافیایی اهمیت بسیار بالایی دارد. کوتاه‌بودن مسافت میان این بندر با کشورهای آسیای میانه و قدرت‌هایی که از ارتباط با آب‌های آزاد محروم هستند نیز باعث شده حتی در فضای پس کرانه نیز بندر چابهار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد

کشور بزرگ هند به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادر‌کنندگان اقتصادی در منطقه آسیای میانه و مجاور خاورمیانه از سال‌ها قبل به اهمیت این بندر پی برده و بارها نسبت به برنامه‌ریزی برای حضور پرقدرت در طرح توسعه بندر چابهار ابراز آمادگی کرده است.

در کنار آن در سیاست‌های جدید ایران نیز نقش مهم چابهار در آینده اقتصادی ایران با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است. فعال شدن این بندر به معنای کاهش قابل توجه زمان و هزینه سفر کشتی‌های خارجی در محوطه خلیج فارس خواهد بود، زیرا در صورت برقرار شدن امکان ترانزیت و ترانشیپ در بندر چابهار قطعا تعداد زیادی از لاینر‌های خارجی ترجیح می‌دهند به جای طی کردن مسافتی طولانی و رسیدن به عمق دریای خلیج فارس کالاهای خود را در ورودی این محوله و در بندر چابهار تخلیه کنند.

در برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای رسیدن به این منظور پنج فاز توسعه برای بندر چابهار در نظر گرفته که البته در حال حاضر تنها فاز اول این طرح در مرحله‌ی رشد 64 درصدی قرار دارد.

با وجود تمام این عقب‌ماندگی‌ها چابهار موفق شده پای دو شرکت بزرگ هندی را برای ورود پرقدرت به آب‌های جنوب شرقی ایران باز کند و به این ترتیب در طول دو ماه آینده کنسرسیومی با حضور دو شرکت هندی کار واردات تجهیزات بندر چابهار را آزاد کند تا با حضور یک اپراتور ایرانی این مجموعه وارد فاز جدیدی از توسعه شود.

هرچند، چند سالی تا رسیدن چابهار به نخستین گام‌های توسعه فاصله باقی مانده اما به نظرمی رسد همکاری‌های اقتصادی ایران و هند که اخیرا با سفر وزیر امور خارجه به این کشور قدرت گرفته، می‌تواند یکی از مهم‌ترین عرصه‌های استراتژیک اقتصاد ایران را متحول کند و در این راستا تنها یک بندر ایران را در مقابل شش کشور عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر، عمان و امارات متحده عربی قرار دهد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  +    =  40