درخواست تحویل گاز به نرخ خوراک پتروشیمی برای صادرات برق

وزیر نیرو مطرح کرد

وزیر نیرو گفت: دولت در چند روز آینده درباره اختلاف نظرهای وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت بر سر صادرات برق تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید چیت چیان در نشست خبری که امروز (یکشنبه) به مناسبت هفته دولت در محل وزارت نیرو برگزار شد، درباره اختلافات به وجود آمده بین وزارت متبوعش و وزارت نفت بر سر صادرات برق با بیان اینکه توسعه صادرات برق از تاکیدهای مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: گاز طبیعی از مزیتهای عمده اقتصاد ایران است، اگر ما نتوانیم برق را تولید و صادر کنیم و برایمان صرفه اقتصادی نداشته باشد، این سوال مطرح می شود که صادرات برق برای کدام کشور دنیا توجیه پذیر است؟

وی همچنین درباره نرخ خوراک گاز نیروگاه‌ها افزود: اگر مشابه نرخ خوراکی که پتروشیمی‌ها دریافت می کنند، به نیروگاه‌ها داده شود آماده صادرات برق هستیم. بخش عمده ای از صادرات ما را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهند، اما برق هم مانند پتروشیمی برای گاز دریافتی ارزش افزوده ایجاد می کند.

چیت چیان با بیان اینکه دولت در چند روز آینده درباره اختلاف نظرهای وزارت‌های نیرو و نفت بر سر صادرات برق تصمیم گیری می کند، تاکید کرد: صادرات برق در حوزه وظایف وزارت نیرو و صادرات گاز در حیطه وظایف وزارت نفت است. اینکه صادرات برق یا گاز می تواند جانشین هم شود درست است و باید دولت تصمیم بگیرد که کدامیک را داراری ارزش افزوده بیشتری است.

حمید چیت‌چیان با اشاره به صادرات یک میلیارد دلاری برق در سال 1393 گفت: در سال گذشته همچنین 2.5 میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی صادر کردیم.

وی افزود:همچنین یک میلیارد دلار برق و 87 میلیون دلار تجهیزات صنعت آب و برق در سال 1393 از سوی وزارت نیرو صادر شد.

وی با اشاره به گزارش عملکرد دو ساله گفت: در حوزه برق 29 واحد نیروگاهی در 11 استان با ظرفیت 4091 مگاولت به بهره‌برداری رسید. همچنین 11 پست 400 کیلوواتی، 26 پست 132 کیلوولتی و 68 پست 63 کیلوولتی در استان‌های کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

چیت‌چیان با اشاره به اهمیت نقش پست‌ها در توزیع و انتقال برق گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در تولید برق کاهش پیدا کرد.

کدام استان‌ها با مشکل خاموشی مواجه شدند

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت خاموشی گفت: در سال جاری علی‌رغم مکفی‌ بودن برق در استان‌های خوزستان، تهران و مازندران با مشکل خاموشی مواجه بودیم.

کاهش تلفات برقی

وی با بیان این‌که در دو سال اخیر دو میلیون و 625 هزار مشترک جدید به شبکه برق اضافه شدند، اظهار کرد: 2.57 درصد تلفات برقی کاهش پیدا کرده یعنی تلفات برق از 15.3 به 12.046 درصد کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های تجدید‌پذیر اظهار کرد: طی این مدت از 10 نیروگاه تجدید‌پذیر با ظرفیت 78 مگاوات بهره‌برداری شد، البته ما هم به این موضوع اذعان داریم که این میزان ظرفیت مقدار کمی است اما طبق برنامه‌ ریزی‌های انجام شده قصد داریم در ماه‌ها و سال‌های آتی سرعت بیشتری به این روند بدهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: طی این دو سال 17 فناوری جدید در موضوع آب و برق به بهره‌برداری رسید.

چیت‌چیان با بیان این‌که 26 مورد توسعه فناوری در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، اظهار کرد که گزارش کامل این موارد به زودی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به حوزه مدیریتی و کارهایی که در این زمینه انجام شده است، گفت: چهار اتاق فکر در زمینه‌ی اقتصاد آب و برق با حضور بیش از 70 نفر از صاحبنظران این دو حوزه برگزار و در زمینه برنامه‌های کلان تصمیم‌گیری شد.

وزیر نیرو ادامه داد: ایجاد شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، صنایع حمایتی آب و برق و توسعه صادرات از موارد مهمی بود که در حوزه مدیریتی مورد بحث و اجرا قرار گرفت.

چیت‌چیان درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: از مجموع صادرات خدمات فنی و مهندسی که از ایران به سایر کشور‌ها صورت گرفت، 90 درصد آن متعلق به صنعت آب و برق بوده است که این مساله یک پیامد خوب برای این صنعت است.

بدون فرهنگ‌سازی می‌توانیم آب و برق را مدیریت کنیم

وی یکی از مهم‌ترین مسائل صنعت آب و برق را اصلاح فرهنگ مصرف عنوان و اظهار کرد: تا زمانی که به یک فرهنگ درست دسترسی پیدا نکنیم نمی‌توانیم آب و برق را درست مصرف کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: به همین دلیل از گذشته تاکنون بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو ارتباط خوبی برقرار بوده است و طرحی به نام طرح دانا را در همین باب اجرایی کرده‌ایم.

چیت‌چیان درباره این طرح گفت: به منظور اصلاح فرهنگ مصرف، کارشناسان در آموزش کودکان نقش موثری ایفا می‌کنند. علاوه بر این نیز در دروس تحصیلی دانش‌آموزان چگونگی مصرف آب و برق گنجانده شده است.

نوید خوش برای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه

وی درباره آخرین وضعیت نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه گفت: این نیروگاه که اولین نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ای کشور است یک واحد آن در دولت دهم به بهره‌برداری رسید و سه واحد دیگر آن در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو ادامه داد: این نیروگاه در تنظیم فرکانس و برق کشور نقش مهمی دارد، لذا در هفته دولت برنامه‌هایی را برای آن تدبیر کرده‌ایم.

چیت‌چیان درباره وضعیت نیروگاه شهید مفتح نیز گفت: برای اولین‌بار طرح مهم تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در وزارت نیرو اجرایی شد که براساس این طرح آب مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح با احداث یک خط انتقال 40 کیلومتری پساب شهر همدان به این نیروگاه آورده می‌شود.

وی ادامه داد: این مساله موجب جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که در حال حاضر میزان ظرفیت تولید برق کشور 73 هزار و 550 مگاوات است، گفت: پیک مصرف امسال در تاریخ 20 تیرماه به 50 هزار و 177 مگاوات رسید که البته در سال جاری توانستیم 6.3 درصد ظرفیت قابل تولید برق کشور را افزایش دهیم.

چیت‌چیان دلیل خاموشی‌های امسال را گرمای بیش از حد دما، پربار شدن ترانس‌ها و ظرفیت خطوط انتقال عنوان کرد و گفت: این مساله باعث شد که در سه استان با مشکل خاموشی روبرو شویم.

دیگر انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر نداریم

وی گفت: براساس مصوبه شورای عالی آب دیگر هیچ آبی به جز شرب از حوزه‌ای به حوزه دیگر منتقل نمی‌شود، یعنی اگر قرار است با استحصال منابع آب توسعه‌ای در کشاورزی و صنعت به وجود آید باید از آب همان منطقه استفاده شود.

افزایش 30 درصدی اعتبارات طرح‌های عمرانی در بخش آب

وزیر نیرو از افزایش 30 درصدی اعتبارات طرح‌های عمرانی در بخش آب نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: با هماهنگی نمایندگان مجلس بیشتر فعالیت‌های وزارت نیرو بیش از پیش به جای طرح‌سازی در تعادل‌بخشی سوق پیدا کرده است.

چیت‌چیان ادامه داد: در حال حاضر اعتبار طرح تعادل‌بخشی نسبت به سال گذشته 17 برابر افزایش یافته است که این مساله نشانگر عنایت وزارت نیرو و دولت به طرح‌های تعادل‌بخشی است.

فاصله زیادی بین هزینه‌ها و درآمد‌های صنعت آب و برق وجود دارد

وی با بیان این‌که متاسفانه بین هزینه‌ها و درآمد صنعت آب و برق فاصله معناداری وجود دارد، اظهار کرد: این مساله باعث شده که توسعه ظرفیت تولید، انتقال و توزیع با مشکل روبه‌رو شوند.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت صنعت آب و برق در دوران پساتحریم گفت: به‌طور قطع فعالیت کشاورزی و صنایع در دوران پساتحریم افزایش پیدا می‌کند که در راستای همین موضوع شاهد افزایش میزان مصرف آب و برق خواهیم بود، لذا باید خودمان را برای آن شرایط آماده کنیم.

کاهش بدهی‌های وزارت نیرو

چیت‌چیان با اشاره به میزان بدهی وزارت نیرو گفت: از زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد میزان بدهی این وزارتخانه در حوزه برق به نیروگاه‌ها، شرکت‌های پیمانکاری و مشاور و بانک‌ها 20 هزار میلیارد تومان بوده که در حال حاضر این رقم به 15.5 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که اقدامات زیادی برای کاهش بدهکاری انجام شده است، اظهار کرد: سال گذشته نسبت به سال‌های قبل توانستیم بدهی‌های وزارت نیرو را پرداخت کنیم.

وزیر نیرو میزان بدهی وزارت نیرو در بخش آب را 5000 میلیارد تومان به پیمانکاران عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اتکاء به مکانیزم‌های رفع موانع تولید این مشکل به زودی برطرف شود.

به گفته چیت‌چیان توسعه صنعت آب و برق در دوران پساتحریم در گرو ارتقاء تکنولوژی‌هایی است که بتوانند راندمان کار را بالا ببرند به‌طوری که بتوانیم راندمان فعلی را که کمتر از 50 درصد است به بیشتر از 58 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات برقی، ارتقاء سطح فناوری و ارتقاء ظرفیت‌های تولید، انتقال و توزیع برق جزو برنامه‌های بزرگ وزارت نیرو در دوران پساتحریم است.

وزیر نیرو با بیان این‌که در شرایط پساتحریم زمینه‌ی کافی را برای انتقال فناوری ایجاد می‌کنیم، گفت: با هیچ کشوری قرار‌داد نمی‌بندیم مگر این‌که انتقال تکنولوژی صورت بگیرد.

چیت‌چیان در خصوص برنامه‌های انجام شده برای کاهش تلفات شبکه گفت: تغییر آرایش و معماری شبکه برق به‌طوری که بتوانیم فاصله پست‌های 20 کیلوولتی را به حداقل برسانیم جزو برنامه‌های در حال اجرای وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه مساله‌ی اصلاح سیستم‌های کنترل مصرف‌کنندگان و هوشمند‌کردن شبکه جزو برنامه‌های وزارت نیرو در کاهش تلفات برقی است.

میزان مصرف آب کشاورزی ایران قابل قیاس با سایر کشور‌ها نیست

وزیر نیرو در خصوص میزان مصرف آب کشاورزی گفت: این مساله که از کل منابع آب کشور 92 درصد و یا 80 درصد مربوط به مصرف کشاورزی است، هیچ‌گونه تغییری در راهبردهای مدیریت مصرف آب ایجاد نمی‌کند.

چیت‌چیان ادامه داد: آنچه مبرم و مشخص است میزان چند برابری مصرف آب کشاورزی ایران در قیاس با سایر کشورها است. به همین دلیل برنامه‌های زیادی را همچون تبدیل کشت‌های بهاره به پاییزه، کشت نشأ به جای کشت بذر، تغییر سیستم‌های آبیاری به غرقابی به تحت فشار را در دستور کار داریم.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو تنها وزارتخانه رسمی است که آمار مصرف آب را اعلام می‌کند، اظهار کرد: ممکن است اختلاف‌نظرهای گوناگونی در این زمینه وجود داشته باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که این اعداد و رقم تاثیری در خود مساله ندارد.

وزیر نیرو در خصوص روش آمریکایی‌ها مبنی بر استفاده از توپ‌های پلاستیکی برای جلوگیری از تبخیر آب در مخازن دریاچه‌ها و امکان استفاده از روش‌های مشابه در کشور گفت: کار پژوهشی این امر در ایران نیز با همکاری دانشگاه تبریز انجام شده است به‌طوری که در این دانشگاه ماده‌ای را به منظور جلوگیری از تبخیر آب اختراع کرده‌اند. چیت‌چیان ادامه داد: این ماده به میزان قابل توجهی می‌تواند از تبخیر آب جلوگیری کند، اما باید در ابتدا این مساله به‌طور کامل سنجیده شود که آیا استفاده از این ماده تاثیری در کیفیت آب ندارد و بعد از اطمینان از این موضوع از این ماده استفاده شود.

وی با اشاره به روستاهایی که آبرسانی آن‌ها توسط تانکر صورت می‌گیرد، گفت: در تیرماه امسال آب شرب 6687 روستا به صورت آبرسانی سیار تامین شد.

مشکل کمبود آب کدام استان‌ها را تهدید می‌کند؟

وزیر نیرو با بیان این‌که برنامه جیره‌بندی آب در هیچ کدام از شهرها وجود ندارد، گفت: سه شهر بوشهر، بندرعباس و کرمان با مشکل کمبود آب مواجه هستند که البته گفتنی است تا پیش از این شهر سنندج نیز در میان این استان‌ها جای داشت اما توانستیم با اقدامات آبرسانی طولانی‌مدت این استان را از لیست شهرهای بحرانی خارج کنیم.

چیت‌چیان در خصوص تعیین تکلیف طرح جریمه مشترکین پرمصرف آب گفت: پیشنهاد این مساله ارائه شده است که امیدواریم در دولت به تصویب برسد. البته امسال که فصل گرما را سپری کردیم لذا امیدواریم که این مساله برای سال‌های آینده مورد بررسی قرار بگیرد.

تعدیل قیمت آب و برق از قلم افتاده است

وی با بیان این‌که تداوم توسعه پایدار صنعت آب و برق در گروی تعادل‌داشتن هزینه‌ها و درآمد‌ها با هم است اظهار کرد: این به این معنا است که باید قیمت‌های آب و برق در کشور تعدیل شود.

وزیر نیرو با اشاره به قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها گفت: براساس تاکید این قانون باید قیمت آب و برق تا پایان برنامه پنجم اقتصادی شود، اما از پایان دولت دهم که یکباره قیمت‌ها به صورت جهشی افزایش یافت تاکنون این سیاست متوقف مانده است.

چیت‌چیان در خصوص سیاست دولت درباره‌ی افزایش قیمت آب و برق گفت: سیاست دولت این است که باید افزایش قیمت به صورت تدریجی صورت بگیرد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

وی با اشاره به پیشنهاد افزایش مبلغ 30 ریالی عوارض انرژی‌های تجدیدپذیر در قبوض برق به 50 ریالی اظهار کرد: این مساله برای امسال امکان‌پذیر نیست، اما امیدواریم در بودجه سال‌ آینده مورد عنایت مجلس قرار بگیرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که در حال حاضر برنامه‌ای برای اتصال شبکه برق کشور به اروپا نداریم، افزود: برای این‌که بتوانیم ظرفیت تبادل برق در منطقه را افزایش دهیم برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر نیز با هفت کشور همسایه خطوط انتقال برقرار کرده‌آیم.

برنامه‌ریزی 10 ساله برای احیاء دریاچه ارومیه

چیت‌چیان در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: ستادی برای احیاء دریاچه ارومیه زیر نظر دولت تشکیل شده و برای انجام کارهای علمی و دقیق‌تر از دانشگاه صنعتی شریف درخواست همکاری شده است.

وی ادامه داد: تاکنون 27 طرح اجرایی مورد تصویب شده و براساس آن وظایفی برعهده وزارت نیرو، وزارت کشور، سازمان زمین‌شناسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی قرار گرفته است.

وزیر نیرو با بیان این‌که برای احیاء دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی 10 ساله‌ای صورت گرفته است، افزود: سال‌های 1393 و 1394 دوره تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه بوده است و از سال 1395 به بعد نیز امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان آب دریاچه ارومیه افزایش یابد.

چیت‌چیان با اشاره به برنامه‌های اندیشیده شده برای احیاء دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب از حوزه‌های مجاور، لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه، انتقال پساب شهرهای اطراف به دریاچه ارومیه و ارتقاء بهره‌وری آب، بارورسازی ابرها در دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌هایی است که در این زمینه مدنظر قرار داریم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  −    =  26