صندوق توسعه ملی در رتبه سوم شفافیت منطقه ایستاد

صندوق توسعه ملی ایران در بین 12 صندوق ثروت ملی منطقه، رتبه سوم شفافیت را کسب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مطابق بررسی موسسه بین المللی SWFI و بر پایه شاخص شفافیت Linaburg Maduell ، صندوق توسعه ملی کشورمان در میان 12 صندوق ثروت ملی منطقه خاورمیانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه در رتبه سوم قرار گرفت.

شاخص شفافیت Linaburg Maduell در محدوده 0 تا 10 تعیین می‌شود که سیر صعودی آن نشانگر افزایش شفافیت است. مطابق نتایج بررسی موسسه بین‌المللی SWFI در حال حاضر سطح شفافیت صندوق توسعه ملی ایران با صندوق کشورهای قطر و روسیه برابری می‌کند و از صندوق عربستان بالاتر است.

این در حالی است که بحرین و آذربایجان با شاخص شفافیت 10 در رتبه اول قرار داشته و بعد از آنها کویت و امارات با شاخص 6 در رده دوم ایستاده‌اند و شاخص شفافیت صندوق توسعه ملی ایران 5 تعیین شده است.
صندوق توسعه ملی کشورمان از صندوق‌های جوان منطقه محسوب و با عمری بیش از سه سال، بر اساس ماده (84 )قانون برنامه پنجم توسعه با اهداف تبدیل بخشی از عواید فروش نفت و گاز و فرآورده‌های آن به ثروت ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع تشکیل شد.

طبق قانون هر ساله 20 درصد درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی وارد می شود که با تصمیم مجلس هر ساله سه درصد بر آن افزوده خواهد شد ولی با توجه به کاهش قیمت نفت از سال گذشته و کمبود منابع در بودجه قرار بر این شد تا برای امسال فقط کف منابع واریز یعنی همان 20 درصد تعیین شده در قانون به حساب صندوق واریز شود. بر این اساس در حالی که قرار بود با پیشبرد توافق انجام شده حدود 32 درصد منابع نفتی در سال 1394 به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود، امسال بیش از 10 درصد کمتر از حد تعیین شده و فقط 20 درصد پرداخت خواهد شد.

بنابر آخرین آمار اعلامی از سوی حسینی-قائم مقام صندوق توسعه ملی- دارایی فعلی این صندوق بیش از 70 میلیارد دلار است و تقریبا تمام منابع موجود صندوق تعهد شده و در نقطه سر به سر قرار دارد.

رتبه ایران در بین 12 صندوق ثروت ملی منطقه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  45  =  48