نرخ‌خرید تضمینی برق تجدیدپذیر ابلاغ شد+ جدول

نرخ‌های جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از نیروگاه‌های بخش خصوصی با ابلاغ وزیر نیرو اعلام شد.

به گزارش ایسنا،پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت تا آنجا که نرخ‌های خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌رغم محدودیت‌های شدید منابع مالی صنعت برق رشد چشمگیری داشته است.

از سوی دیگر وزارت نیرو با اعطای 50 درصد تسهیلات بلاعوض به مشترکان خانگی تلاش دارد که نیروگاه‌های خورشیدی را در سراسر کشور توسعه دهد اما نگاه‌های حمایتی وزارت نیرو برای توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به همینجا ختم نمی‌شود و طی ماه‌های اخیر تلاش‌های مضاعفی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تولید انرژی‌های پاک صورت پذیرفت.

اعطای تسهیلات بلاعوض به مشترکان، استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، افزایش سنوات خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به 20 سال و افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر بخشی از حمایت‌های وزارت نیرو از این منبع انرژی پاک طی دو سال گذشته است.

تفکیک نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر متناسب با نوع فناوری و ظرفیت نیروگاه‌ها نقطه عطف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود که این مهم طی هفته‌های اخیر رقم خورد.

نکته مهم اینکه نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با نرخ‌های جهانی مطابقت می‌کند، درحالی که میانگین قیمت فروش هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در کشور کمتر از قیمت تمام شده آن و حدود یک دهم قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و در برخی فناوری ها حتی کمتر از آن است.

تفکیک نرخ خرید برق تجدیدپذیر متناسب با فناوری مورد استفاده، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم آورده است.

جدول زیر نرخ خرید تضمینی برق به تفکیک هر فناوری را نشان می‌دهد. در صورت بومی‌سازی تجهیزات فناوری‌های مربوط به انرژی تجدیدپذیر، به قیمت‌های مذکور 15 درصد افزوده می‌شود.

نوع فناوریتعرفه خرید تضمینی (ریال بر کیلووات ساعت)
زیست توده-لندفیل2900
زیست توده-هضم بی هوازی3150
زیست توده-زباله سوز5870
مزرعه بادی با ظرفیت بیش از 50 مگاوات4060
مزرعه بادی با ظرفیت 50 مگاوات و کمتر4970
بادی با ظرفیت یک مگاوات و کمتر(مختص مشترکان برق و محدود به ظرفیت انشعاب5930
مزرعه خورشیدی با ظرفیت بیش از 10 مگاوات5600
مزرعه خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات و کمتر6750
خورشیدی با ظرفیت 100 کیلووات و کمتر(مختص مشترکان برق و محدود به ظرفیت انشعاب)8730
خورشیدی با ظرفیت 20 کیلووات و کمتر(مختص مشترکان برق و محدود به ظرفیت انشعاب)9770
زمین گرمایی(شامل حفاری و تجهیزات5770
توربین های انبساطی1800
بازیافت تلفات در فرایندهای صنعتی3050
برقآبی کوچک 10 مگاوات و کمتر3700
سایر انواع تجدیدپذیر و پاک به جز نیروگاههای برق آبی4873

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  ⁄    =  14