کاهش ۸۰ درصدی مصرف آب در نیروگاه شهید مفتح

وزیر نیرو:

وزیر نیرو گفت: با اجرای دو پروژه تبدیل برج خنک کننده از تر به خشک و انتقال پسآب فاضلاب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح میزان آب مصرفی در این نیروگاه 80 درصدکاهش یافته است.

به گزارش ایسنا در همدان، حمیدچیتچیان در بازدید از واحد یک برج خنک‌کننده و بهره‌برداری از خط انتقال پسآب فاضلاب شهر همدان به نیروگاه شهیدمفتح با گرامیداشت هفته دولت اظهارکرد: فلسفه وجودی دولت،خدمتگزاری به مردم است.

وی افزود: هفته دولت برای مشخص شدن نقش خدمتگزاری دولت و یادآوری الگوگیری و سرمشق گیری از دو شهید بزرگوار رجایی و باهنر است.

وزیر نیرو در ادامه بابیان اینکه این دو پروژه همزمان با پروژه‌های دیگر امروز توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می رسند بیان کرد: دو پروژه ارزشمند در حوزه آب و برق امروز در همدان به نتیجه می‌رسند.

چیت چیان با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران این دو پروژه عنوان کرد: اجرای این پروژه‌ها یک پیام مهم برای کشور دارد.

وی اضافه کرد:یک پیام مهم اجرای این دو پروژه این است که شرایط منابع آبی در کشور تغییر کرده و آن سال‌هایی که این نیروگاه در منطقه اجرا شده به لحاظ آبی دیگر وجود ندارد و با کمبود منابع آبی مواحه هستیم.

وزیرنیرو ادامه داد: این نیروگاه سالانه به 15میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که در سال‌های گذشته از منابع زیرزمینی این منطقه تامین شده که امروز شرایط آبی دگرگون شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه اجرای این دوپروژه نشان دهنده چاره اندیشی و یافتن راه‌های مناسب برای مقابله باکم‌آبی است تصریح کرد: مشکل در حوزه آب به معنای تعطیلی کارها نیست بلکه براساس سازگاری منابع آب و شرایط جدید راهکار اندیشیده شده است.

چیت چیان در ادامه با اشاره به اینکه وزارت نیرو صرفا نصیحت‌کننده دیگران برای مصرف بهینه آب نیست عنوان کرد: وزارت نیرو وقتی در شرایط محدودیت آب قرارمی‌گیرد و به عنوان مصرف‌کننده کار مصرف بهینه آب را از خود شروع می‌کند و اجرای این دو پروژه نمونه‌های خوب مصرف بهینه آب است.

وی با اشاره به اینکه پروژه تبدیل خنک‌کننده نیروگاه تر و خشک از دوسال پیش شروع شده اشاره کرد:این پروژه به لحاظ کمبود منابع مالی، اعمال تحریم‌ها علیه ایران، محدودیت جابه‌جایی ارز و محدودیت واردات تجهیزات و پمپ‌ها طولانی شده است اما امروز به نتیجه رسید.

وزیر نیرو ادامه داد: با اجرای این دو پروژه بیش از 80درصد از نیاز به آب در نیروگاه شهید مفتح کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هر واحد از نیروگاه 135لیتر در ثانیه آب نیاز داشته است گفت: با اجرای این دوپروژه نیاز هر واحد از نیروگاه به 15لیتر در ثانیه کاهش یافته که کاربسیار ارزشمندی است.

چیت چیان به پروژه خط انتقال پسآب فاضلاب شهرهمدان به نیروگاه شهید مفتح اشاره کرد و یادآورشد: این پروژه به طول 43کیلومتراجراشده که سالانه 15 میلیون مترمکعب آب به نیروگاه منتقل می‌کند.

وی اضافه کرد: با اجرای این دو پروژه دیگر از منابع آبی دشت فامنین برای نیروگاه استفاده نمی‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه نیروگاه مفتح سال گذشته در پیچ مصرف برق 700مگابات محدودیت برای تولید برق داشت،افزود: بااجرای این دوپروژه نیروگاه با تمام ظرفیت فعالیت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا؛ درپایان این مراسم وزیر نیرو از مسئولان ومجریان این دوپروژه با اهداء لوح سپاس تجلیل کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1