راه‌اندازی دانشگاه‌ کارآفرین، لازمه موفقیت پارک‌های علم و فناوری است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم:

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر می‎خواهیم پارک علم و فناوری موفق داشته باشیم باید یک دانشگاه کارآفرین در کنار آن وجود داشته باشد که ظرفیت‎ها، توانمندی‎ها و استعدادها را شناسایی و جذب کند؛ در غیر این صورت پارک‎ها موفق نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری، خسرو پیری در آیین تودیع و معارفه رحیم ابراهیمی، رئیس سابق پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری و اسماعیل پیرعلی خیرآبادی، رئیس جدید پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری نهادهایی هستند که به صورت جامع در همه عرصه‌ها می‌توانند نقش آفرین باشند.

وی نقش پارک‌های علم و فناوری را در توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی دنیا بی‌بدیل دانست و افزود: در دنیا هر کجایی که توسعه پیدا نکرده باشد، به سراغ پارک‎های علم و فناوری می‎روند زیرا پارک‎ها در توسعه و رفاه اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه نقش اثرگذاری دارند.

پیری اساس برنامه پارک‌ها را استفاده از نیروها و سرمایه‌های فکری جامعه خواند و تصریح کرد: دنیای امروز رشد و توسعه خود را مدیون پارک‎های علم و فناوری است.

وی با یادآوری تاسیس نخستین پارک علم و فناوری در کشور در دهه 80 خاطرنشان کرد: اگر چه پارک‎ها در کشور به یک بلوغ رسیده‎اند؛ اما هنوز در استان‎هایی مثل چهارمحال و بختیاری جوان هستند و باید با عزم و همت همه دستگاه‎ها زمینه برای نقش‎آفرینی هر چه بیشتر پارکهای علم و فناوری در بخش خصوصی فراهم شود.

پیری بر ضرورت ایجاد دانشگاه کارآفرین تاکید کرد و گفت: اگر می‎خواهیم پارک علم و فناوری موفق داشته باشیم باید یک دانشگاه کارآفرین در کنار آن وجود داشته باشد که ظرفیت‎ها، توانمندی‎ها و استعدادها را شناسایی و جذب کند، در غیر این صورت پارک‎ها موفق نخواهند بود.

وی از راه‎اندازی دفتر دانشگاه‎های کارآفرین در کشور خبر داد و افزود: پارک‎های علم و فناوری برای پیشبرد اهداف و برنامه‎های خود نیازمند حمایت و پشتیبانی مجموعه‌های دانشگاهی هستند به گونه‎ای که دانشگاه‎ها بخشی از ماموریت‎های خود را با این نهاد همراه می‌کنند.

پیری مسئله اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و گفت: بخش مهم تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت‎های دانش بنیان است که در راستای تحقق این مهم رسالت پارک‎های علم و فناوری بسیار مهم و اساسی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز به این باور قلبی نرسیده‎ایم که توجه به فناوری موجب توسعه و پیشرفت می‎شود، تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ نگاه به فناوری در کشور ضعیف است.

پیری به تشریح ماموریت جدید پارک‎های علم و فناوری در استان‎ها پرداخت و گفت: از این پس هر استان بر اساس مزیت‎ها و ظرفیت‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک ماموریت را بر عهده می‎گیرد.

وی آب، کشاورزی، محیط زیست را از ظرفیت‎های مهم استان برشمرد و خاطرنشان کرد: در شرایطی که در 10 سال آینده جهان با جنگ آب مواجه خواهد شد، چهارمحال و بختیاری از این نعمت خودکفا است بر همین اساس می‎توان با برنامه ریزی دقیق از این ظرفیت عظیم بهره برد.

پیری در پایان راه‌اندازی مراکز تخصصی رشد فناوری را از برنامه‎های اصلی این مجموعه عنوان کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  8