کاهش میزان انسداد رگ بیماران با نانوپلیمرها برای نخستین بار در کشور

معاون پژوهشی مرکزتحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران خبرداد

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی و پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه شمار بالای بیماران دچار انسداد رگ، هزینه‌های هنگفتی را بر جامعه و پزشکی تحمیل می‌کنند، گفت: اگر بتوان با انجام طرح نانوپلیمرها از انسداد رگ حتی نیمی از بیماران جلوگیری کرد امکان کاهش مقدار زیادی از هزینه‌ها فراهم می‌شود، لذا توانسته‌ایم نانوپلیمرها را با استفاده از ذرات نانو به وجود آورده و قابلیت حمل دارو، چسبیدن به رگ‌ها و برنامه ریزی را در آنها ایجاد کنیم تا بتوانیم مدت زمان آزاد کردن دارو را تعیین کنیم.

دکتر محمود رضا سرزعیم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: طرح نانوپولیمرها یکی از طرح های تحقیقاتی این مرکز است که با استفاده از نانوتکنولوژی گروهی از داروها را به پولیمرهای نانو متصل کرده‌ایم.

وی مشکل بیماران پس از عمل جراحی قلب را بسته شدن رگ ها به مرور زمان دانست و گفت: انسداد رگ‌های پیوندی از همان ابتدا پس از عمل جراحی با روندی آهسته شروع می‌شود اما در ماه‌ها و سال های بعد این روند تشدید می‌شود بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید از زمانی که رگ‌ها پیوند زده می‌شوند، چاره‌ای اندیشید.

این فوق تخصص جراحی قلب اضافه کرد: با وجود چنین مشکلی شروع به ساخت پلیمرهایی کرده‌ایم تا بتوان آنها را به رگ‌ها ارائه و جلوی انسداد آن را بگیریم که برای این موضوع، پلیمر باید چند خصوصیت را دارا باشد.

سرزعیم درباره خاصیت‌های ملزوم پلیمرها اظهار کرد: اولین خاصیت موردنظر پلیمرها این است که باید به رگ‌ها بچسبند و دوم این که پس از چسبیدن به صورت آهسته (به عنوان مثال در حدود یک ماه) دارو را آزاد کنند که این فرایند نیاز به توانایی خاصی در پلیمر دارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی و پیوند قلب دانشگاه تهران یادآور شد: توانسته‌ایم نانوپلیمرها را با استفاده از ذرات نانو به وجود آورده و قابلیت حمل دارو، چسبیدن به رگ ها و برنامه ریزی را در آنها ایجاد کنیم تا بتوانیم مدت زمان آزاد کردن دارو را تعیین کنیم.

این فوق تخصص جراحی قلب درباره مزیت کاربرد طرح نانوپلیمرها گفت: وجود بیمارانی که دچار انسداد رگ می شوند هزینه های هنگفتی را بر جامعه و پزشکی تحمیل می کند که اگر بتوان با انجام این طرح از انسداد رگ حتی نیمی از بیماران جلوگیری کرد امکان کاهش مقدار زیادی از هزینه ها فراهم می شود.

سرزعیم با بیان این مطلب که این رده از بیماران 25 تا 30 میلیون هزینه تشخیص و 60 تا 70 میلیون هزینه عمل جراحی می دهند، در پایان گفت: هر یک از این بیماران در طول زندگی خود حدود 100 میلیون هزینه می کنند که با انجام طرح نانوپلیمر می توان این مقدار هزینه را کاهش داد که استفاده از این شیوه گام بزرگی است و امیدواریم که با انجام طرح در فاز بالینی در آینده نتایج خوبی را به دست آوریم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  4  =