ذخیره بیش از ۵۵ هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان از قومیت‌های مختلف

مسئول امور نمایندگی‌های بانک خون بند ناف رویان کشور از ذخیره بیش از 55 هزار نمونه خون در کشور خبر داد.

هادی جوشقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه کردستان، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح کشور 24 نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه به زودی در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان نیز نمایندگی بانک خون بند ناف رویان راه اندازی می‌شود، افزود: سال 91 یک نمایندگی برون مرزی در شهر اربیل عراق راه اندازی شد که در حال حاضر به دلیل مسائل امنیتی فعال نیست اما در آینده مجددا شروع به کار خواهد کرد.

مسئول امور نمایندگی‌های بانک خون بند ناف رویان عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 55 هزار نمونه خون از قومیت‌های مختلف در کشور ذخیره شده است.

وی بیان کرد: تهران با میانگین روزانه 15 مورد، بیشترین میزان ذخیره خون بند ناف را دارد و استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و مازندران نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

جوشقانی در خصوص وضعیت نمونه گیری در استان کردستان نیز اعلام کرد: استان کردستان در سال 93 نسبت به 92 حدود هفت درصد رشد و مرداد ماه 94 نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش مراجع داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نگهداری این نمونه‌ها به صورت مادام‌العمر است، تصریح کرد: بهترین زمان مصرف نمونه خون ذخیره شده، پنج سال اول عمر آن است، اما از اولین نمونه‌ای که در جهان ذخیره شده تاکنون 25 سال می‌گذرد و این نمونه همچنان دارای کیفیت اولیه خود است.

مسئول امور نمایندگی‌های بانک خون بند ناف رویان خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که در جهان مطرح است، خون ذخیره شده بند ناف در درمان بیماری‌هایی همچون اختلالات سلول‌های بنیادی، کم خونی، لوسمی حاد، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی، نقص ارثی پلاکتی، بیماری‌های ارثی و آلزایمر، دیابت و پارکینسون و … کاربرد دارد.

وی در پایان یادآور شد: همچنین بخش سلول درمانی نیز در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی واقع در شهر تهران راه‌اندازی شده است و اقدامات لازم به متقاضیان ارائه می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

59  +    =  64