حق مالکیت و مصرف منابع برای صندوق توسعه ملی محفوظ بماند

حسینی هاشمی:

یک کارشناس مسائل بانکی معتقد است با وجود اینکه باید مسئولیت نگهداری منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی قرار داشته باشد، استقلال مدیریت منابع و مصرف آن یک اصل مهم برای صندوق توسعه ملی است.

سید بهاء‌الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مسائل اخیر بین صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی مبنی بر انتقادهای صندوق از نوع مدیریت بانک مرکزی بر منابع آن اظهار کرد: صندوق توسعه ملی در تمامی کشورهای خام‌فروش به ویژه کشورهایی که نفت می‌فروشند وجود دارد و حاوی ذخایر ارزی مناسبی برای توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی و در مجموع بخش‌های تاثیر‌گذار در اقتصاد کشور است و منابع نفتی به عنوان ذخیره‌ای برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند.

وی با بیان این‌که منابع صندوق توسعه ملی در برخی از کشور‌ها به بیش از هزار میلیارد دلار می‌رسد که موجب توسعه آنها شده است، گفت: در این کشورها اینکه همواره استقلال حساب‌های صندوق توسعه ملی وجود داشته و منابع صرف کالاهای مصرفی یا جبران کسری بودجه دولت‌ها نشده است، به عنوان یک اصل محسوب می‌شود.

رییس سابق بانک صادرات با بیان این‌که منابع موجود صندوق توسعه ملی باید بسیار فراتر از آنچه که اکنون در آن است باشد، افزود: با توجه به این‌که در سال‌های گذشته به خصوص هشت سال دولت قبل قیمت نفت از حدود 20 به بیش از 100 دلار افزایش یافت، اگر سالانه 20 درصد هم به حساب قبلی یعنی ذخیره ارزی یا فعلی صندوق توسعه ملی واریزی می‌شد، باید در حال حاضر نزدیک به 500 میلیار دلار موجودی یا مطالبه این صندوق بود نه این‌که دولت قبل حساب صندوق را بدون مانده تحویل دهد و اکنون موجودی به 100 میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

حسینی هاشمی با اشاره به حساب صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی به عنوان یک نهاد دولتی اظهار کرد: نباید مدیریت و مصرف منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مرکزی باشد بلکه باید در اختیار هیات امنای صندوق توسعه ملی قرار گیرد.

وی توضیح داد: در دولت فعلی هنوز اتفاق خاصی برای صندوق و منابع آن نیفتاده است ولی باید برداشت منابع براساس نظر هیات امنای صندوق باشد تا بتواند بر حسب ضرورت استفاده شود، نه اینکه بنا بر نیاز دولت و گرفتاری‌های آن به مصرف برسد، چراکه بخشی از این منابع در دولت قبلی صرف کسری بودجه، کالاهای مصرفی و حتی مسکن مهر شده است.

این کارشناس بانکی با تایید موضع صندوق توسعه ملی برای اقتدار و استقلال مدیریت منابع آن و همچنین صرف در توسعه اقتصادی کشور گفت: از سوی دیگر بانک مرکزی نیز در رابطه با نگه داشتن منابع ارزی ادعای نادرستی ندارد ولی باید توجه داشت که شرایط فعلی اقتصادی گاها مسائلی را ملزم می‌کند که در اختیار بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی نیست.

حسینی هاشمی ایجاد حساب مستقل از بانک مرکزی برای صندوق توسعه ملی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: منظور از استقلال، رعایت حق مالکیت و مدیریت منابع است وگرنه باید منابع در اختیار بانک مرکزی باشد و بتواند مدیریت بازار، عرضه و تقاضای ارز، پرداخت‌های خارجی را انجام دهد ولی مصرف باید با اجازه صاحب حساب باشد؛ به هرحال این حساب مشاء بین دو نهاد است و در مجموع در اختیار منابع ارزی در بانک مرکزی خواهد بود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در سال گذشته در رابطه با برداشت 4.1 میلیارد دلار بانک مرکزی از صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: به هر حال مواردی از این دست موجب انتقادات رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی از نوع مدیریت بانک مرکزی بر منابع این صندوق می شود. وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می شود حتی برای دوره ای کوتاه در قالب جابجایی حساب هم که شده به منابعی که در اختیار یک نهاد دولتی است دست خواهد برد و ممکن است تشریفات لازم رعایت نشود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  60