سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران و آلمان در انرژی‌های تجدید‌پذیر

وزیر نیرو گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته ایران و آلمان برآورد هزینه اولیه برای سرمایه‌گذاری دوطرف در انرژی‌های تجدیدپذیر 30 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حمید چیت‌چیان در حاشیه مراسم دیدار وزیر نیرو با وزیر ایالت بادن – وورتمبرگ (به آلمانی Baden-Württemberg) آلمان با بیان این‌که ایران سابقه فعالیت و همکاری خوبی با آلمان داشته است، اظهار کرد: امروز وزیر اقتصاد ایالت بادن – وورتمبرگ آلمان به همراه هیات همراه خود که گروهی از متخصین صنایع بودند به ایران آمدند و مذاکرات خوبی در راستای توسعه انرژی‌های نو و بهینه‌سازی مصرف انرژی صورت گرفت.

وی با اشاره به سرفصل موضوعات مطرح شده در این نشست گفت: در این مذاکرات درباره‌ی توسعه‌ انرژی‌های نو، صنعت تصفیه و فاضلاب و ارتقاء راندمان شبکه برق صحبت و این موارد جزو علائق و برنامه‌های ایران و آلمان در نظر گرفته شد.

وزیر نیرو با بیان این‌که در این نشست موسسات دو کشور به یکدیگر معرفی شدند، اظهار کرد: امیدواریم از این به بعد نیز ایران و آلمان بتوانند همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

چیت‌چیان ادامه داد: آنچه مورد علاقه وزارت نیرو در راستای ایجاد ارتباط با کشور آلمان است انتقال تکنولوژی و فناوری پیشرفته مطرح شده به‌طوری که ما تنها مصرف‌کننده صرف نباشیم.

وی افزود: قرار بر این شده است که شرکت‌های ذیربط آلمان با سازمان انرژی نو ایران ارتباط برقرار کنند.

قرار نیست شرکت‌های آلمانی جایگزین بخش خصوصی ایران شوند

وزیر نیرو با بیان این‌که برای هیات آلمانی به روشنی بیان کردیم که تمام فعالیت‌هایمان از طریق شرکت‌های خصوصی در ایران باید پیگیری شود اظهار کرد: این مساله موجب ارتقاء توانمندی بخش خصوصی می‌شود.

وی ادامه داد: قرار نیست که شرکت‌های آلمانی به هیچ عنوان جایگزین بخش خصوصی در ایران شوند، لذا به طور قطع می‌توان گفت که این مساله نمی‌تواند موجب ایجاد نگرانی شرکت‌های خصوصی شود.

چیت‌چیان در خصوص زمینه‌های مورد علاقه وزارت نیرو برای ایجاد ارتباط با هیات آلمانی گفت: تولید، انتقال و توزیع انرژی برق و بعد از آن مدیریت و تامین منابع آب شهرها و روستاها و همچنین دفع بهداشتی فاضلاب و در شهرها و روستاها جزو اولویت‌های ما برای ایجاد مذاکره با هیات آلمانی است.

وی با بیان این‌که بسیاری از فعالیت‌هایی که در این حوزه‌ها انجام می‌شود در حال حاضر توسط شرکت‌های خصوصی اجرا می‌شود، گفت: وزارت نیرو متصدی هدایت و رهبری این فعالیت‌ها در کشور است.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت وجود انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور گفت: مساله‌ی انرژی‌های تجدید‌پذیر به‌طور خاص مورد توجه ماست و با توجه به این‌که آلمان در این زمینه موفقیت‌های خوبی را به دست آورده است اگر موسسه‌ای از ایالت آلمانی بخواهد در این زمینه فعالیت داشته باشد از سوی ما با استقبال روبه‌رو می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: مساله‌ی بعدی موضوع تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب در مقیاس کوچک و بزرگ است، لذا اگر شرکت‌های آلمانی در این زمینه نیز تمایل به سرمایه‌گذاری و یا انتقال تکنولوژی داشته باشند ما می‌توانیم مذاکرات خود را در این زمینه ادامه دهیم.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت شبکه برق و بهره‌وری انرژی گفت: ایران برای سرمایه‌گذاری در این زمینه و انتقال فناوری در این راستا تمایل دارد به‌طوری که اگر ایالت آلمانی این موضوعات را بپذیرد، می‌توانیم رابطه خوبی با یکدیگر برقرار کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1