الهام گرفتن دانشمندها از جان سخت‌ترین موجود جهان که در خلاء هم زنده‌می‌‌ماند! /عکس

خرس آبی یا خوکچه خزه‌ای را جان سخت‌ترین موجود جهان می‌دانند. نحوه جان به دربردن این موجود میکروسکوپی از شرایط بسیار سخت از جمله خلاء حالا مسئله اصلی یک گروه تحقیقاتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گروهیاز محققان دانشگاه شیکاگو مدتهاست که فقطیک دستور کاری دارند: بررسینحوه زندگی خرس آبی که در محافل علمی بهنام Tardigradaشناختهمی‌شود.خرسآبی جانورآبزی کوچکی با هشت پا است که به عنوانگونه‌ای از پیچیده‌ترین جانوران «شدت‌دوست»(جانورانیکه‌می‌توانند در محیط خشن فیزیکی وشیمیایی زندگی کنند)شناختهشده است.

محققاندانشگاه شیکاگو در تلاش هستند تا از نحوهمقاومت این موجود میکروسکوپی در بدترینشرایط ممکن الهام گرفته تا شاید نسل جدیدموادی را تولید کنند که می‌تواند بخش‌هایمختلف عملی از جمله فناوری اطلاعات،ساختسلول‌های نوری و دیگر موارد را تحت تأثیرقرار دهد.

جالب‌ترینچیز در مورد این جانور توانایی انطباق درهر محیطی اعم از خشک، تر است که باعث شده این موجود در مناطقی ماننداستوا و هیمالیا هم دیده شده‌ و حتی در خلاء زنده بماند.اندازهبیشتر آنها از ۰٫۳ تا ۰٫۵ میلیمتر وبزرگترین آنها به کمتر از ۱٫۵ میلیمترمی‌رسد و سرعت حرکت‌شان نیز آنقدر کنداست که به «جانورکُندرو»یاتنبل معروف هستند.

خرس‌هایآبی می‌توانند دمایی از صفر مطلق (صفرکلوین یا حدود منفی ۲۷۲ درجه سانتیگراد)تادمای نقطه جوش آب را تحمل کنند.خرس‌هایآبی می‌توانند در برابر پرتو خورشیدی،پرتو گاما یا پرتو یونی(بهمیزانی چند صد برابر آنچه که برای یک انسانکشنده است) زندهبمانند.

خرس‌هایآبی می‌توانند بدون آب و غذا مدت‌هایطولانی (درحدود ده سال) زندگیکنند، تا حدی که میزان آب بدنشان به ۳ درصدبرسد.

اینموجود حتی در سال ۲۰۰۷، به همراه فضانوردانبه فضا برده شد و در ۱۰ روز در خلاء موردآزمایش قرار گرفت اما زنده ماند و سپس بهزمین بازگردانده شد.

مسئله‌ایکه نظر دانشمندان مهندسی مولکولی دانشگاهشیکاگو را جلب کرده راز دوام این موجودیعنی حالت «خفتگی»است.دراین شرایط تقریباً فرآینده سوخت و سازبدن خرس آبی متوقف می‌شود.خرسآبی تمایلی به زندگی در شرایط سخت ندارداما اگر در این شرایط قرار بگیرد طی فرایندیبه نام خشک شدن (desiccation) به۳ درصد از میزان فعلی اش رسیده و تقریبابه پوست تبدیل می شود، اما کافی است که بهآن آب اضافه کنید تا این خرس چندپا جانیدوباره بگیرد و به شکل اولیه اش باز گردد.علاوهبر این محققان دانشگاه شیکاگو حالا متوجهشده‌اند که وقتی بدن خرس ‌‌آبی خشکمی‌شود این موجود دور خودش را با ماده‌ایبا مولکول‌های شیشه‌ای می‌پوشاند.اینماده در‌واقع راز توانایی این موجود درباقی ماندن در وضعیت خفتگی است.پروفسوردی‌پابلو استاد دانشگاه شیکاگو می‌گوید:درصورتی که بتوانیم این ماده را بازسازیکنیم انقلابی در فناوری رایانه و بخش‌هایدیگر علمی صورت می‌گیرد. اینماده می‌تواند در ساخت فیبرهای نوری،دیودهاو سلول‌های خورشیدی مورد استفاه قرارگیرد.

سالهاستکه خرس آبی شناخته شده است اما بسیاری ازرازهای این موجود میکروسکوپی هنوز سربستهباقی‌مانده است. اولینخرس‌های آبی در سال ۱۷۷۳ توسط زیست‌شناسJohann August Ephraim Goeze کشفشد. ازسال ۱۷۷۸ تا کنون بیش از ۵۰۰ گونه جدیدخرس آبی یافت شده است. پروفسوردی‌پابلو که گروه تحقیقاتی درباره خرس‌آبیرا رهبری می‌کند می‌گوید:اینموجودات هر جایی پیدا می‌شوند.درهمه جا می‌توان آنها را پیدا کرد اما هنوزکسی به صورت دقیق از ساز و کار بدن آنهاسر در نیاورده است. ساختاربدنی آنها می‌تواند خیلی سریع از مایعبه جامد و برعکس تبدیل شود اما جواب ما دراین رابطه این است: هنوزدقیقا نمی‌دانیم چطور. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  18