۳۰۰ هزار هکتار در کشور تحت مبارزه بیولوژیک

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه بیش از 10 عامل کنترل بیولوژیک را معرفی کرده‎ایم، گفت: 300 هزار هکتار در کشور تحت مبارزه بیولوژیک است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در لرستان، اسکندر زند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از رویکردهای وزارت بحث تغییر الگوی کشت است، اظهار کرد: موسسه تحقیقات خاک و آب، تناسب اراضی را در دست مطالعه دارد که ابتدا باید ما این تناسب را داشته باشیم، چون زیرساختی برای الگوی کشت است.

وی ادامه داد: البته تا آن زمان وزارت‎خانه تغییرات را ایجاد خواهد کرد و جهت‎گیری مهم وزارت، دانه‎های روغنی بوده و مجری آن منصوب شده است.

زند یادآور شد: محصولاتی که آبداری زیادی دارند در الگوی جدید مورد رعایت قرار گرفته و برنج فقط در مناطق شمالی کشت می‎شود و در سایر مناطق کشور ممنوع شده و بقیه محصولات در حال کنترل است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سبزی و صیفی‎جات در حال انتقال به گلخانه هستند و محصولاتی مثل ذرت که آب‎دوست هستند هم سطح آنها مدیریت می‎شود.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی در سازمان تحقیقات یادآور شد: سازمان ما به‎جز حقوقی که از دولت می‎گیرد برای بقیه امور چیزی از دولت نمی‎گیریم و حدود 40 درصد از فعالیت‎های سازمان ناشی از درآمدهای خودمان است که البته این روند قابل تداوم نخواهد بود.

زند اضافه کرد: شرایط سخت این سال‎ها را درک می‎کنیم اما امیدواریم برای سال‎های پس از تحریم شرایط مالی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بهتر شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: در بخش زراعت تاکنون 610 رقم سازمان تحقیقات معرفی کرده که حدود 400 رقم موسسات تحقیقاتی داخلی معرفی کرده‎اند، 10 رقم مربوط به دانشگاه‎ها و 200 رقم هم خارجی بوده و به عبارتی 65 درصد ارقام را موسسات تحقیقاتی داخلی، 34 درصد ارقام خارجی و یک درصد ارقام دانشگاهی است که خواهان بیشتر شدن فعالیت دانشگاه‎ها در این زمینه هستیم.

زند خاطرنشان کرد: در خصوص گندم تاکنون 136 رقم معرفی کرده‎ایم که حاصل 92 درصد این آمار را سازمان تحقیقات معرفی کرده است. در کلزا نیز 22 رقم معرفی کرده‎ایم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به آفات و بیماری‎ها بیان کرد: 600 آفت بیماری در کشور وجود دارد که برای عمده آنها دستورالعمل داریم و حدود 446 سم ثبت و برای اکثر مشکلات کشور سموم کم‎خطر داریم.

وی با اشاره به کاهش مصرف سموم شیمیایی در کشور، ادامه داد: کار مهم ما در زمینه گیاه‎پزشکی، تعیین حداقل سموم مجاز محصولات بوده که‎ برای پایش به وزارت بهداشت داده‎ایم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  6  =