عرضه سیستم بازرسی غیر مخرب برای کنترل خط تولید صنایع

محققان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سیستمی را بر اساس پردازش تصویر برای کنترل کیفی ورقه‌های فولاد تولید شده در کارخانه‌ها عرضه کردند که در صنایع مختلف از جمله تجهیزات واحدهای داروسازی هم کاربرد دارد.

کامیار دلوی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با بیان این که این طرح در شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اجرایی شده است، گفت: طراحی و ساخت این سیستم برای مانیتورینگ و ارزیابی سطح محصولات مسطح طراحی و ساخته شده است.

وی با تاکید بر ضرورت بازرسی و کنترل کیفیت محصولات حین تولید و در زمان بسته‌بندی در خطوط تولید، اظهار داشت: این امر به ویژه محصولات مسطح از قبیل ورق فولاد، کاشی، کاغذ و پارچه که به صورت پیوسته تولید می‌شود، بروز یک مشکل کوچک می‌تواند باعث تولید مقدار زیادی محصول با کیفیت پایین و یا حتی ضایعات شود.

دلوی، سیستم طراحی شده را ابزاری مطمئن در اختیار اپراتور بازرسی دانست و ادامه داد: سیستم طراحی شده با کاهش مقدار خطای انسانی در کنترل کیفیت سطح محصول حین تولید موجب افزایش بهره‌وری تولید خواهد شد.

مجری طرح عملکرد این سیستم را بر اساس پردازش تصویر ذکر کرد و ادامه داد: این سیستم به روش تصویربرداری خطی (Line Scan) تصویر محصول به صورت پیوسته و همزمان با تولید به سیستم مانیتورینگ منتقل می‌کند و این تصاویر در اختیار اپراتور قرار می‌گیرد.

وی ذخیره سازی تصاویر گرفته شده توسط این سیستم در بانک اطلاعات را از مزایای این سیستم نام برد و اضافه کرد: ایجاد این بانک امکان بازبینی تصاویر آرشیو شده در دفاتر فنی و کنترل کیفی کارخانجات امکان حصول اطمینان از کیفیت محصول را برای تولید کننده و مصرف‌ کننده ایجاد می‌کند.

این محقق کاربرد این سیستم را در همه صنایع از جمله کارخانه‌های تولید فولاد دانست و گفت: بررسی ابعاد و ضخامت روقه‌ها و شیت‌های فولادی در کارخانه‌های فولاد سازی از جمله کاربردهای این سیستم است. برای این منظور در کارخانه‌های تولید فولاد با نصب دوربین‌هایی تصاویری از ورقه‌ها و شیت‌های فولاد گرفته می‌شود و با استفاده از نرم افزارهای پردازش تصویر عیوب موجود در ورقه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مجری طرح این سیستم را «سیستم بازرسی غیر مخرب» توصیف کرد و گفت: با استفاده از این سامانه می‌توان بدون تخریب محصول اقدام به بررسی محصولات تولید شده کرد.

وی تصویربرداری با وضوح 0.5 میلیمتر در عرض و طول محصول و مانیتورینگ همزمان تصویر محصول در حال تولید برای اپراتور در قالب تصاویر فریز شده را از مزایای این سیستم عنوان کرد و افزود: فشرده سازی و آرشیو تصاویر کل محصولات تولیدی تا مدت زمان دلخواه، ذخیره سازی تصاویر عیوب و امکان بازبینی تصاویر آرشیو شده در دفاتر فنی و کنترل کیفی تولیدکننده و حتی دفاتر کنترل کیفی مشتری از دیگر مزایای سیستم بازرسی ساخته شده است.

این محقق با بیان این که بخش نرم افزاری و سخت افزاری به غیر از دوربین‌های این سامانه در این شرکت تولید شده است، یادآور شد: این دستاورد در ابتدا برای صنایع فولاد سازی به بهره برداری رسید.

وی از کاربردی شدن این فناوری در صنعت داروی سازی خبر داد و خاطر نشان کرد: با استفاده از این فناوری دستگاه پرکن بلیستر (Fill Blister) برای بازرسی اتوماتیک «بلیستر» در صنایع داروسازی عرضه کردیم.

دستگاه بازرسی اتوماتیک بلیستر – خط تولید

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  12