لزوم گرایش به فعالیت‌های تیمی در حوزه کسب و کار

مدیرسازمان تجاری سازی فناوری جهاددانشگاهی خوزستان عنوان کرد

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف در حوزه کسب و کار، عدم فعالیت به صورت کار تیمی است، گفت: برنامه‌های روشن شو، همفکر و استارتاپ ویکند قصد کمک کردن به مساله تیم سازی، کار تیمی و پیدا کردن افراد توانمند در زمینه‌های مختلف را دارند.

سیدرضا علوی در گفت وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: رشد ارتباطات و شبکه سازی یکی از مهمترین مباحث در کسب و کار موفق است و می‌تواند به رشد هر مجموعه کمک کنند.

وی افزود: این سازمان در تمام استان‌ها شعبه دارد که شعبه خوزستان یکی از شعبه‌های فعال محسوب می‌شود.

با رویداد استارتاپ ویکند، کارآفرینی در خوزستان دوباره زنده شد

علوی با اشاره به برنامه‌های برگزار شده توسط این سازمان تصریح کرد: در سال 92 رویداد استارتاپ ویکند برای اولین بار در خوزستان به اجرا درآمد که با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد برگزاری این رویداد موجب شد تا در حوزه کارآفرینی استان موج جدیدی ایجاد و بحث کارآفرینی در خوزستان دوباره زنده شود.

وی عنوان کرد: این رویداد تاکنون شش بار در استان برگزار شده که چهار بار در اهواز، یکبار در شوشتر و یکبار در مسجدسلیمان بوده است مدت زمان برگزاری رویداد سه روزه است و برخلاف سایر دوره‌های آموزشی، در این دوره بیشتر به بحث‌های تجربی و عملی پرداخته می‌شود.

علوی گفت: افراد شرکت کننده در این دوره‌ها در عمل با یکسری از ابزارهای نوین کارآفرینی و کار تیمی آشنا می‌شوند و می‌توانند به کمک آن ایده‌های خود را تکمیل کنند که تاکنون نزدیک به 600 نفر در این دوره‌ها، آموزش دیده‌اند و بسیاری از آن‌ها توسط مرکز رشد پذیرفته شده و به فعالیت می‌پردازند و همچنین تاکنون 6 شرکت از درون این دوره‌ها بیرون آمده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود 30 مربی را با مفاهیم جدید کارآفرینی آشنا ساخته‌ایم که در حال حاضر آن‌ها نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مباحث در کسب و کار موثر، بحث ارتباطات و شبکه سازی است، گفت: برقراری ارتباطات سالم کاری بین افراد و بر اساس شایستگی‌ها می‌تواند به توسعه روابط کاری و رشد مجموعه‌ها کمک کند.

طرح همفکر، برنامه‌ای برای تداوم شبکه سازی در طول سال

علوی بیان کرد: برنامه استارتاپ ویکند کمک بسیاری به مساله شبکه‌سازی در استان کرد اما به دلیل اینکه این برنامه سه روزه است و گرمای هوا اجازه برگزاری این دوره ها را در نیمی از سال نمی‌دهد و برای اینکه شبکه سازی در طول سال ادامه پیدا کند، یک برنامه تحت عنوان همفکر تدارک دیده شده است.

وی افزود: برنامه همفکر از سال گذشته تاکنون 15 بار برگزار شده است و از این به بعد به صورت هفته‌ای در مرکز آموزش‌های کوتاه مدت شماره 2 جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار خواهد شد و طیف افراد شرکت کننده در این برنامه‌ها بسیار متنوع و هدف فقط ایجاد ارتباط و شبکه سازی است.

علوی اظهار کرد: بر اساس این طرح فضایی ایجاد شده است که در یک زمان و مکان ثابت، افراد با یکدیگر آشنا شوند و به معرفی توانمندی‌های خود بپردازند.

آغاز برنامه‌های جدید سازمان از مهر ماه

وی با تشریح یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان خاطرنشان کرد: طرح روشن شو از مهرماه امسال برگزار خواهد شد که در آن از 10 نفر دعوت می‌شود تا هر کدام در مدت زمان 7 دقیقه درباره موضوعی که تبحر دارند سخنرانی کنند.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان افزود: این مساله موجب می‌شود که افراد حاضر در این برنامه با 10 موضوع جدید آشنا شوند و با کسب ایده بتوانند آن‌ها را در حوزه کاری خود بکار بگیرند یا در همان حوزه به کسب و کار بپردازند.

عدم فعالیت به صورت کار تیمی از نقاط ضعف حوزه کسب و کار است

علوی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعفی که در حوزه کسب و کار وجود دارد، عدم فعالیت به صورت کار تیمی است، افزود: برنامه‌های روشن شو، همفکر و استارتاپ ویکند قصد کمک کردن به مساله تیم سازی، کار تیمی و پیدا کردن افراد توانمند در زمینه‌های مختلف را دارند.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها از برنامه‌های موفق دنیا بوده‌اند که پس از بومی سازی در سطح کشور به اجرا در آمده‌اند اما به دلیل اینکه اسامی این دوره‌ها خاص هستند، نمی توان نام آن‌ها را تغییر داد یا ترجمه کرد.

علوی تصریح کرد: در ایران تاکید زیادی بر نوآوری در فناوری می‌شود اما الزاما نوآوری وابسته به فناوری نیست بلکه می‌توان نوآوری را در جغرافیا، مدل کسب و کار و … ایجاد کرد.

وی برنامه استارتاپ گرایند را یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: این برنامه نیز از مهرماه امسال توسط این سازمان برگزار خواهد شد همچنین قصد داریم صاحبان کسب و کارهای نوپایی که در ایران بر اساس ابتکار و نوآوری موفق بوده‌اند را در سمینارهایی دعوت ‌کنیم تا با سخنرانی در این سمینارها به انتقال تجارب خود بپردازند و چالش‌ها و تجربیات خود را به کسانی که می‌خواهند در آن زمینه فعالیت کنند، ارایه دهند.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان ادامه داد: به دنبال ایجاد یک فضا هستیم تا مردم کارآفرینان موفق را ببینند و همچنین توسط این برنامه‌ها به دنبال ارتباط کارآفرینان داخل استان و خارج استان با یکدیگر هستیم.

ایده، خانه اول کارآفرینی

علوی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد می‌گویند برای کسب و کار هیچ ایده‌ای نداریم، عنوان کرد: یک دوره 3 ساعته خلق ایده کسب و کار توسط این سازمان تدارک دیده شده است که در آن به کسانی که به دنبال خلق ایده هستند، آموزش‌های لازم داده می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولا از هر 30 ایده در زمینه کسب و کار یک ایده به عنوان فرصت سرمایه گذاری به دست می‌آید، خاطرنشان کرد: ایده، خانه اول کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار است اما باید تعداد زیادی ایده در دست باشد تا با غربال آن‌ها بتوان فرصت‌های مناسب را شناسایی کرد.

علوی افزود: در این دوره‌ها مجموعه آموزش‌های قدم به قدم و کاربردی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا در حوزه هایی که علاقمند هستند کار خود را پیش برده و در آن موفق شوند.

وی گفت: 9 سوال کلیدی وجود دارد که هر فرد باید از ایده خود بپرسد و وقتی که به جواب آن‌ها دست پیدا کرد به مدل کسب و کار خود دست یافته است.

علوی اظهار کرد: یک دوره 3 ساعته آموزش نیز برای مدل کسب و کار در این سازمان تدارک دیده شده است تا هر آنچه در خصوص مدل کسب و کار وجود دارد را در این دوره به افراد علاقمند آموزش دهیم در این مدل ذهنیت فرد بر روی کاغذ پیاده می‌شود اما این‌ها فقط حدس و ذهنیت کار آفرین است و باید آن‌ها را در بازار اعتبارسنجی کرد.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان تصریح کرد: همچنین طرح متدولوژی توسعه مشتری کمک می‌کند تا مدل کسب و کار را اعتبارسنجی کنیم و تایید یا عدم تایید فرضیه‌های خود را با نیاز بازار توسط این متدلوژی بگیریم.

وی افزود: اگر در این متدلوژی از مدل کسب و کار ما ایرادی گرفته شود این ایرادات را آنقدر رفع می‌کنیم و به اصلاح مدل کسب و کار خود می‌پردازیم تا آن مدل به یک الگوی معتبر تبدیل شود و بازار آن را تایید کند وقتی با یک مدل و الگوی معتبر وارد بازار می‌شویم، احتمال موفقیت بسیار بیشتر است.

علوی خاطرنشان کرد: هدف و رسالت شرکت‌های نوپا، اعتبارسنجی مدل کسب و کار خود است و وقتی مدل آن‌ها معتبر شد، می‌توانند به راه اندازی کسب و کار و به تولید خود بپردازند.

لزوم اعتبارسنجی و نیازسنجی طرح‌ها قبل از ورود به عرصه تولید

وی ادامه داد: اگر شرکت‌های نوپا اقدام به تولید کنند و بعد متوجه شوند که بازار به تولیدات آن‌ها نیاز ندارد، بسیار ضرر خواهند کرد اما اگر پیش از تولید نیازسنجی کنند با این مشکل رو به رو نخواهند شد.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان تصریح کرد: یک مفهوم تحت عنوان حداقل محصول قابل عرضه (mvp) وجود دارد که در یک کارگاه آموزشی به معرفی آن می‌پردازیم و افراد در این کارگاه‌ها به فعالیت کارگاهی می‌پردازند و کمتر به مباحث تئوری پرداخته می‌شود و همچنین تمام این دوره‌ها به هم متصل هستند تا به تجاری کردن دست یابیم.

علوی گفت: فرد وقتی با این مباحث آشنا می‌شود متوجه خواهد شد که به غیر از تولید و مباحث فنی مباحث دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها آگاهانه ورود پیدا کرد و از مشاورین و متخصصین کمک گرفت.

وی با اشاره به تمام برنامه‌های اجرایی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان افزود: هدف از اجرای تمام این برنامه‌ها ایجاد شبکه و ارتباط میان افراد است و همچنین در بحث آموزشی به دنبال آموزش ادبیات نوین کارآفرینی هستیم.

علوی در خصوص مدت زمان کوتاه دوره‌ها عنوان کرد: محدودیت زمانی مردم و افزایش مدت زمان دوره که موجب افزایش هزینه آن می‌شود از دلایل کوتاه بودن مدت برگزاری این دوره‌ها است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄  1  =