ضرورت وجود نگاه تجاری برای موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان

شیخ‌زین‌الدین تاکید کرد

راهکارهای تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی و فناوری، ضرورت‌ها و لازمه‌های رسیدن یک طرح فناوری به بازار و تولید ثروت و چالش‌های پیش روی فناوران با حضور جمعی از صاحبان طرح‌های فناور، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، نشست هم‌اندیشی تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد ملی علم ایران)، با حضور محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی،‌ نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و اسماعیل قادری‌فر مدیرکل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری و جمعی از صاحبان طرح‌های فناور برگزار شد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری، با اشاره به نقش کلیدی مجریان طرح‌های فناور در تجاری‌سازی و افزایش سهم تولید ناخالص ملی کشور از محل دانش و فناوری، هدف از برگزاری این نشست را هم‌اندیشی و تبادل نظر درمورد طرح‌های فناور به منظور استخراج مدل الگوی تجاری‌سازی عنوان کرد و افزود: این نشست با هدف دریافت نظرات و دیدگاه‌های صاحبان بخشی از طرح‌های حمایت شده توسط بنیاد علم ایران برگزار شده است که دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های برجسته‌تری در تجاری شدن هستند و تلاش می‌کنیم با تبادل دیدگاه‌ها، بررسی کنیم که طرح‌های مورد حمایت بنیاد علم ایران، چگونه می‌توانند تجاری شوند.‌

شیخ زین‌الدین با تاکید بر ضرورت وجود نگاه تجاری برای موفقیت یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: دانش و فناوری برای یک شرکت دانش‌بنیان شرطی لازم است، اما در حین حال کافی نیست. لذا ضروری است تیمی که به ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان اقدام ‌می‌کند، دیدگاه‌ها و رویکردهای گوناگون را گرد هم بیاورد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بر ضرورت مدیریت پروژه‌های فناوری تاکید کرد و گفت: در کشور پژوهشگر و فناور خوب زیاد داریم، اما مدیریت پژوهش و فناوری سابقه طولانی مدتی ندارد. اگر می‌خواهیم وضعیت اقتصادی کشور را اصلاح کنیم، این اتفاق باید با اصلاح رویکرد و تغییر نگرش نقش‌آفرینان این عرصه محقق شود و حذف بخش‌هایی از این اقتصاد، به اصلاح آن کمکی نخواهد کرد.

وی حل بخشی از چالش‌های تجاری‌سازی فناوری را معطوف به ضرورت تفکیک‌بخشی نگاه به مخترع و نوآور و اختراع با نوآوری دانست و گفت: این دیدگاه‌ها باید تفکیک شوند و نوآوری جایی است که مشتری بپذیرد محصول ارائه شده، نوآوری دارد هرچند که تکراری باشد. لذا باید این دیدگاه‌ها اصلاح شوند و ملاحظات لازم صورت بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست هم‌اندیشی، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به سهم یک و نیم درصدی ایران از تولید علم جهان، به تولید فناورانه در کنار تولیدات علمی اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا با حمایت از طرح‌های فناورانه، استفاده از تجارب دیگر کشورها و هموار کردن مسیر برای تبدیل پروژه‌های پژوهشی به فناوری، فاصله تولید ثروت از علم را کوتاه کنیم.

ضرغام با اشاره به تغییر رویکرد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به سمت حمایت از پژوهش‌های مرز دانش و طرح‌های دارای دستاورد فناورانه، گفت: تمام تلاشمان این است که با حمایت از ظرفیت‌های تحقیقاتی پژوهشی و فناوری اولویت دار، تولید محصولات دانش بنیان و تولید ثروت از محل این محصولات را افزایش دهیم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به هم‌افزایی فعالان عرصه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق بازار محصولات دانش‌بنیان گفت: سایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بازاری مجازی برای پژوهش و فناوری ایجاد کرده است تا از این طریق، ضمن ارزیابی و ارزش‌گذاری دستاوردهای علمی و فناورانه، به معرفی و تبادل این دستاوردها پرداخته شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری مرکز نوآوری با هدف تبدیل طرح‌های فناورانه و یافته‌های پژوهشی خلاقانه بر اساس فرایند خاص، به نقش مدل کسب و کار در موفقیت فناوری برای رسیدن به بازار اشاره کرد و گفت: مسلما پژوهشگر یا فناور خیلی با فرایند بازار آشنایی ندارد و یک مدل کسب و کار خوب می‌تواند زمینه موفقیت یک طرح پژوهشی یا فناوری را فراهم کند که در این خصوص، نگاه حمایتی از طرح‌ها و راهبری تا رسیدن به بازار امری ضروری است.

براساس این گزارش، در این نشست جمعی از صاحبان طرح‌های فناوری، ضمن معرفی طرح‌های خود، به بیان چالش‌ها، کمبودهای موجود برای تجاری‌سازی، تولید انبوه و فعالیت در عرصه بازار رقابتی پرداختند و به بیان ضرورت‌ها و و راهکارها پرداختند.

ضرورت حمایت‌های زیرساختی از فناوران و صاحبان طرح‌های تجاری، کمک به روند کار پژوهشی و مطالعاتی تا تحقق طرح‌ها، عدم دخالت دولتی در روند تجاری شدن طرح‌های پژوهشی فناورانه و کمک به بحث تولید از عمده‌ترین دغدغه‌ها و مباحث فناوران حاضر در این نشست بود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1