برنامه‌های درسی اوقات فراغت بر مهارت‌های فراغتی دانش‌آموزان موثر است

بر اساس یک پایان‌نامه‌ دانشگاهی؛

نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد که برنامه‌های درسی اوقات فراغت بر مهارت‌های فراغتی دانش‌آموزان اثرگذار بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، اهمیت دوره جوانی و نیز گستردگی اوقات فراغت در میان این گروه سنی حساسیت‌های خاصی را جهت برنامه‌ریزی در خصوص اوقات فراغت برانگیخته است. از آنجایی که فعالیت‌های اوقات فراغت یکی از ضرورت‌های زندگی دانش‌آموزان است، این پژوهش به بررسی تاثیر برنامه‌های درسی اوقات فراغت بر مهارت‌های فراغتی دانش آموزان پرداخته است.

از لحاظ طرح تحقیق این پژوهش در مجموعه تحقیقات شبه‌آزمایشی قرار می‌گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر مشهد است که در فصل تابستان در فعالیت‌های اوقات فراغت شرکت کرده‌اند که تعداد آنان ‎2996 نفر بود. از این تعداد ‎268 نفر به عنوان نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران انتخاب شد و روش نمونه‌گیری در این پژوهش، نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است.

برای جمع آوری اطلاعات از پرسش‌نامه استفاده شده است که مهارت‌های مورد نظر اوقات فراغت را مورد سنجش قرار می‌دهد. مهارت‌های فراغتی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته شامل مهارت‌های خودآگاهی، آگاهی از فراغت، تصمیم گیری مستقل، مهارت‌های اجتماعی و روابط میان فردی و خودنظم جویی است.

نتایج پژوهش نشان داد که برنامه‌های درسی اوقات فراغت مهارت‌های فراغتی دانش آموزان را به طور معناداری افزایش داده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که برنامه‌های درسی اوقات فراغت بر مهارت‌های فراغتی دانش آموزان اثرگذار بوده است.

این پژوهش با عنوان «تاثیر برنامه‌های درسی اوقات فراغت بر مهارت‌های فراغتی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر مشهد» توسط عبدالحمید کم، دانشجوی کارشناسی‌ ارشد در رشته علوم تربیتی، در مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‎ دانشگاه فردوسی موجود است و دکتر مرتضی کرمی استاد راهنمای وی در این پژوهش بوده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  1  =