آشکارسازی اقیانوس سراسری بر روی قمر انسلادوس

دانشمندان ناسا دریافته‌اند یکی از قمرهای زحل به نام انسلادوس ممکن است دارای یک اقیانوس سراسری باشد که در زیر سطح یخی آن به دام افتاده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، اندازه‌گیری‌های انجام‌شده از چرخش این قمر که بر اساس تحلیل تصاویر کاوشگر کاسینی انجام شده‌، نوعی تلوتلوخوردن جزئی را نشان می‌دهد که به تلوتلوخوردنی شباهت دارد که هنگام چرخاندن یک تخم‌مرغ خام رخ می‌دهد.

کشف این اقیانوس، آخرین زنجیره از یافته‌هایی است که نشان می‌دهد ششمین قمر بزرگ زحل از لحاظ جغرافیایی فعال است.

وجود نوعی آب زیرسطحی (یک دریاچه عظیم یا دریا در انسلادوس) پس از عکسبرداری کاسینی از بخار آب، ذرات یخی و مولکول‌های آلی ساده‌ قابل‌تصور بود. با این حال، تغییرات اندازه‌گیری‌شده توسط کاسینی در گرانش این قمر نشان می‌دهد این اقیانوس آبی احتمالا بر روی انسلادوس سراسری باشد.

آخرین یافته‌هایی که وجود این اقیانوس را تایید می‌کنند، از داده‌های مستقل مبتنی بر تحلیل تلوتلوخوردن انسلادوس نشات می‌گیرند. این تحلیل توسط کاسینی و پس از ورود آن به سیستم زحل و همچنین پس از مجموعه‌ای از عبورهای آن از کنار قمر انسلادوس در سال 2004 انجام داد.

این تلوتلوخوردن با مقایسه‌کردن ویژگی‌هایی مانند دهانه‌ها و طی چندین سال ارزیابی شد و با استفاده از صدها تصویر گرفته‌شده، امکان اندازه‌گیری تلوتلوخوردن جزئی این قمر فراهم شد. بنا بر اعلام ناسا، این تلوتلوخوردن به دلیل شکل غیرمنظم انسلادوس و همچنین مدار بیضوی آن حول زحل ایجاد می‌شود.

این امر نوعی کشش نامنظم تولید می‌کند که موجب می‌شود انسلادوس به ماه در مدارگردی‌اش حول زمین، شباهت داشته باشد.

دانشمندان هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که انسلادوس چرا تا این حد فعال است و این که چرا جسم منجمدی نیست.

به منظور پاسخگویی به پرسش‌هایی از این دست، قرار است کاسینی در تاریخ ششم آبان از میان یکی از پلوم‌های قطبی انسلادوس در ارتفاع 49 کیلومتری عبور کند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Icarus ارائه شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1