عملیاتی‌شدن ساخت اولین افلاک‌نمای بومی دیجیتالی در دانشگاه فردوسی

توسط یک شرکت دانش‌بنیان محقق شد

افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین افلاک‌نمای دیجیتالی کشور به همت یکی از شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه فردوسی مشهد در حال ساخت است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، هادی محمدزاده، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و فارغ‌التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه فردوسی مشهد با اعلام این خبر اظهار کرد: افلاک نما یک سینمای علمی با میدان دید 180 درجه‌ای است که فرد را در یک فضای سه بعدی قرار داده و با تصویرسازی مناسب، می‌تواند در بحث آموزشی و سرگرمی مفید واقع شود.

محمدزاده بحث علمی و فرهنگی و بحث اقتصاد دانش بنیان را دو عامل اصلی در ساخت افلاک نماها در کشور دانست و خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی از افلاک نماها در بحث آموزشی و سرگرمی استفاده می‌شود و این در حالی است که در ایران، افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد اولین افلاک‌نمایی است که با تکنولوژی بالا و به صورت کاملا بومی در حال ساخت است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه تمام سهامدارن این شرکت در مقطعی فارغ‌التحصیل دانشگاه فردوسی مشهد هستند، گفت: این شرکت با 30 نفر پرسنل تمام وقت و پاره وقت در سال 91 و با فعالیت در حوزه‌های فیزیک، اپتیک و نجوم کار خود را آغاز کرده است.

وی که نخستین تجربه‌های اجرایی خود را با فعالیت در انجمن علمی دانشجویی آغاز کرده است، با بیان اینکه این شرکت پروژه‌های مختلفی در قالب همکاری و به طور مستقل انجام داده است، خاطرنشان کرد: ساخت المان‌های آموزشی و علمی از جمله ساخت ساعت آفتابی مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه و ساخت محصولات آزمایشگاهی از قبیل اتاقک ابر ویلسون، لامپهای طیفی، کوره‌های الکتریکی، جداساز مغناطیسی، فیلترهای اپتیکی میان گذر از جمله دستاوردهای این شرکت بوده است.

این فعال سابق انجمن علمی دانشجویی شاخص‌ترین فعالیت شرکت را تکنولوژی تصویرسازی کروی دانست و عنوان کرد: مشهورترین کاربرد آن ساخت افلاک نما است که این پروژه پس از سه سال مطالعه در سال جاری وارد فاز عملیاتی خود شده است.

محمدزاده با اعلام اینکه برخی از تجهیزات شاخص در این شرکت دانش‌بنیان ساخته می‌شود، گفت: ما تنها شرکت ایرانی تولیدکننده افلاک نمای دیجیتالی در کشور هستیم که علاوه بر ساخت افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد، ارائه کننده مشاوره‌های علمی به سایر مراکز پژوهشی در این حوزه نیز محسوب می‌شویم.

وی با اشاره به در اختیار قرار دادن زمین این افلاک نما توسط دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: این افلاک نمای 11 متری با دو هزار مترمربع فضای نمایشگاهی قابلیت فعالیت‌های پژوهشی را در کنار موزه دستاوردهای علمی و آموزشی امکان پذیر کرده است.

وی با قدردانی از دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، مهندس حسین موسوی، مدیر مرکز رشد و دکتر امیر ملک زاده، مدیر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه، گفت: حسن اعتماد دانشگاه فردوسی مشهد به دانشجویان و فارغ التحصیلان، معنای واقعی ارتباط دانشگاه و صنعت را در این شرکت نشان داده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  +    =  56