تدوین قانون نظام مهندسی صنعت در دستور کار

معاون وزیر صنعت خبر داد

معاون توسعه مدیریت منابع و امور استان‎های وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین قانون نظام مهندسی صنعت در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در لرستان، علی یزدانی در دیدار با هیات رییسه اتاق اصناف مرکز لرستان و نمایندگان تشکلهای معدنی و تجاری استان گفت: اتاق‌های اصناف به عنوان یک تشکل مردم نهاد می‌توانند باعث انتقال مشکلات بازار و مردم به دولت و همچنین انتقال سیاست‌های دولتی به بازار و مردم باشند.

وی تصریح کرد: اتاق‌های اصناف می‌توانند با ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب در راستای نقد منصفانه در رسانه‌ها از مجلس و دولت انتقاد کرده و انتظار وزارت صنعت، معدن و تجارت از اتاق‌های اصناف ارائه نقد منصفانه همراه با راهکار است.

یزدانی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 8300 اتحادیه در کشور وجود دارد که در این میان اتاق‌های اصناف نقش مهم و راهبردی در حرکت رو به رشد این اتحادیه‌ها دارند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به برخی نواقص در برخی قوانین و مقررات اظهار امیدواری کرد تا با اصلاحات قانون نظام صنفی بتوان تحول بزرگی در قوانین مالیات و تامین اجتماعی در راستای حمایت از اصناف و بازار داشت.

یزدانی با اشاره به اینکه ۶۵۰۰ واحد معدنی در اختیار بخش خصوصی بوده که بیش از ۱۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است، ادامه داد: تدوین قانون نظام مهندسی صنعت در دستور کار بوده و امیدواریم بزودی به سرانجام برسد.

وی در خصوص تفویض اختیار به خانه‌های صنعت و اصناف، بیان کرد: اتاق بازرگانی منابع آن‌ها از لحاظ قانونی تعریف شده و بودجه سالیانه دارد و دارای قانون و اساسنامه است.

این مقام مسئول اضافه کرد: اتاق اصناف نیز قانون دارد ولی منابعش بسیار ضعیف است ولی در قانون اختیارات به این اتاق داده شده است. اتاق صنعت نیز عمر کوتاهی دارد ولی ورودش به مسائل بسیار خوب بوده ولی قانون مشخصی ندارد. علیرغم محدودیت‎های زمانی ورودی قابل توجه به مسائل داشته و همکاری خوبی نیز دارد.

وی یادآور شد: می‌توانیم به این دو اتاق با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اختیارات واگذار کنیم.

یزدانی با تاکید بر اینکه باید خلق منابع کنیم و هنر ما باید در تولید ثروت باشد، اظهار کرد: تشکل‎های صنعتی، معدنی و تجاری باید تعامل خوب و گسترده‌ای با مجلس و نمایندگان مجلس داشته باشند.

در ادامه این دیدار رییس جدید صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز واگذار کردن کارهای مردمی را به خود مردم از نشانه‌های رشد و توسعه عنوان کرد و افزود: چشم انداز توسعه بایستی در زندگی روزمره مردم تاثیر گذار باشد.

رضا صفی خانی افزود: ما باید به دنبال توسعه پایدار باشیم و در این راستا وجود تشکل‌های قوی و هدایت سرمایه‌ها می‌تواند در رشد و توسعه پایدار موثر باشد.

وی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت نقطه تعامل و اتصال مردم و دولت است و باید با تعامل و همفکری در راستای رشد و توسعه گام برداریم.

صفی خانی واگذار کردن کار‌ها را به خود مردم از ابزارهای توسعه دانست و گفت: تشکلهای خوش فکر و قوی می‌توانند دولت‌ها را کمک کرده و سرمایه‌ها را هدایت کنند.

در ادامه این دیدار آرش راشدی رییس اتاق اصناف مرکز لرستان نیز گفت: اتاق اصناف می‌تواند در حوزه رفع مشکلات بیکاری گام‌های موثری را بردارد.

وی افزود: بنگاه‎های خرد و کوچک نیز با حداقل هزینه می‌توانند موجب اشتغال و سرمایه گذاری در استان شوند و اتاق اصناف مرکز لرستان نیز با حمایت از این بنگاه‌ها تاکنون توانسته است گام‎های موثری را در راستای اشتغال در لرستان بردارد.

راشدی اضافه کرد: این بنگاه‌ها بدون استفاده از تسهییلات دولتی و تنها با استفاده از تخفیف و حمایت‌هایی بیمه‌ای و یا معافیت‌های مالیاتی و عوارض می‌توانند در راستای رفع مشکل بیکاری استان موثر و مفید باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: به دلیل نزدیکی لرستان به استان‎های مرزی و همچنین وجود جاذبه‌های گردشگری و توریستی در لرستان می‌توان در حوزه تولید و توزیع صنایع دستی و سوغات توسط اصناف در لرستان نیز فعالیت داشت که این مهم نیز می‌تواند زمینه اشتغال را در استان فراهم کند.

احسان ناصر عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرم آباد نیز در این جلسه گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای واحدهای تولیدی استان در نظر گرفته شد که متاسفانه مبلغ کمی از آن جذب شد.

وی بیان کرد: خط اعتباری در نظر گرفته شده باید به تمامی واحدهای تولیدی استان تزریق شود تا رونق دوباره‌ای بگیرند.

ناصر اظهار کرد: بخش خصوصی و دولتی باید بیش از پیش با هم همانند سابق تعامل داشته باشند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه همگرایی و همدلی بین دولت و بخش خصوصی در استان بوجود آمده که جای تقدیر دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  +    =  59