اقتصاد ایران با یارانه ها کجا می رود؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند این حجم از نقدینگی که بی هدف میان 76 میلیون ایرانی توزیع می شود ، هنوز تاثیرات مخرب خود را به طور کامل نشان نداده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرآنلاین در قالب هدفمندي يارانه ها تا كنون نزديك به 85ميليارد دلار نقدينگي در ميان مردم توزيع شده است .

 تا كنون پنجاه و پنج مرحله يارانه 45هزار و 500 تومانيبه هر ايراني واریز شده است . بررسی ها نشان می دهد با احتساب این مرحله میزانتوزیع یارانه نقدی به 85 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

 به اين ترتيب هر ايراني از ابتداي اجراي اين طرحتا كنون 2 ميليون و 457 هزار تومان در قالب يارانه از دولتدريافت كرده است . با احتساب یارانه شهریور دریافتی هر ایرانی به 2 میلیون و 502هزار و 500 تومان می رسد. با در نظر گرفتن متوسط نرخ دلار در 5 سال گذشته ، يعني ازابتداي اجراي هدفمندي يارانه ها تا كنون دريافتي هر ايراني بالغ بر 1107 دلار مي شود.این رقم با توجه به متوسط قیمت دلار در 5 سال گذشته حاصل شده است .  بر اساس اين گزارش بيش از 190 هزار ميليارد توماندر قالب يارانه نقدي از آذر ماه سال 1389 تا كنون توزيع شده است .شهریور ماه نیزچیزی در حدود 3 هزار و سیصد میلیارد تومان در قالب هدفمندی یارانه ها میان مردم توزیعشد .  به موجب ارزیابی های صورت گرفته متوسطقیمت دلار در 5 سال گذشته در حدود 2260 تومان بوده است . بیش از 193 هزار میلیارد تومانیکه در 5 سال گذشته توزیع شده است  با 85 میلیارددلار در این دوره زمانی برابری می کند.

  ايران در شرايطي به استقبال پنجمين سالگرد اجرايقانون هدفمندي يارانه ها مي رود كه پيش از اين قرار بود اين طرح ظرف 5 سال به پايانبرسد اما اظهارات مقامات دولتي حكايت از تداوم اجراي اين طرح در قالب برنامه ششم توسعهدارد .بسیاری از اهداف پیش بینی شده در قانون هدفمندی یارانه ها به دلیل سنگینی کفهپرداخت نقدی محقق نشده است . تزریق این میزان نقدینگی به جامعه در سال های مذکورسبب شد تورم بالای 35 درصد نیز خودنمایی کند . هر چند دولت یازدهم با اتخاذتدابیری توانست نرخ تورم را به محدوده 15 درصدی بکشاند اما باز سنگین توزیع ماهانهبیش از یک میلیارد دلار پول نقد میان مردم اقتصاد را از چالاکی دور کرده است.

 بر اساس اين گزارش در شرايطي مردم نزدیک به 85 ميليارد دلار پول نقد ازدولت دريافت كردند كه ظرف سه سال اخير بحران اقتصاد ايران كمبود نقدينگي و اعتبارات، به دليل كاهش قابل توجه درآمدهاي نفتي در اثر تشديد تحريم هاست .

 بسیاری از کارشناسان معتقدند این حجم از نقدینگیکه بی هدف میان 76 میلیون ایرانی توزیع می شود ، هنوز تاثیرات مخرب خود را به طورکامل نشان نداده است . آنها معتقدند که این نقدینگی مانند سیلی ویرانگر به هر بخشاز اقتصاد ایران سرازیر شود ، خرابی های فراوانی به بار خواهد اورد . تجربه سرازیرشدن بخشی از این نقدینگی به بازار طلا و سکه در سال 90 تا اولین ماه های سال 92سبب شد قیمت سکه تا بالاتر از یک میلیون و پانصد هزار تومان نیز افزایش پیدا کند .در برهه ای از زمان ،تاثیرات روانی اجرای این طرح، قیمت مسکن را نیز با شیب تندیافزایش داد. از سوی دیگر باید در نظر داشت عدم تزریق این اعتبار به بخش های مولد ومهم اقتصادی از جمله تولید و صنعت زمینه ساز آسیب های جدی به اقتصاد ، از جملهناتوانی در افزایش اشتغال، تولید و … شده است .

 در حالی که درآمدهای نفتی ایران در سال های اخیر کاهشی قابل توجه را تجربهکرده است و درآمد نفتی سال 93 به یک ششم درآمدهای نفتی در سال 1390 رسیده است، دولتمجبور است هر ماهه برای اجرایی کردن قانون هدفمندی یارانه ها نسبت به توزیع بیش ازیک میلیارد دلار پول نقد در میان مردم اقدام نماید .

 بررسی ها نشان می دهد میزان اعتبارات توزیعی در این دوره زمانی برابر بامتوسط 16 میلیارد دلار در سال بوده است .ایران از ابتدای سال 1389 تا پایان سال1393 حدود 294 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورده است . به این ترتیب در ایندوره زمانی یک سوم درآمدهای نفتی میان مردم توزیع شده است .

درآمد118 میلیارد دلاری نفت در سال 1390 به حدود 21 میلیارد دلار در سال 1393 کاهشیافته است؛ اما رقم یارانه ها در این دوره زمانی همچنان 45 هزار و 500 تومان باقیمانده است . مسعود نیلی در ابتدای کار دولت یازدهم ارزش واقعی یارانه 45 هزار و500 تومانی را چیزی در حدود 19 هزار تومان اعلام کرد . با احتساب نرخ تورم در دوسال گذشته ارزش واقعی این یارانه از رقم 19 هزار تومان نیز کمتر شده است . دولت درسال 1393 با اعلام فراوخوانی از مردم خواست از دریافت یارانه انصراف دهند اما اینطرح تنها با استقبال دو میلیون و چهارصد هزار نفر از مردم روبرو شد و در عمل جامعهیاران یارانه بگیر باقی ماند . دولت در راستای اجرای مصوبه مجلس لازم است امسال 6میلیون نفر از تعداد یارانه بگیران بکاهد که این طرح با اعتراضات برخی از حذفشدگان روبرو است.

 

متوسطقیمت دلار در سال های 89 تا 94(قیمت به ریال )

سال

متوسط نرخ دلار

89

10442

90

12047

91

26078

92

31838

93

32800

متوسط قیمت دلار در سال های اجرای هدفمندی

22641

(منبع :بانک مرکزی )

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. جواد می گوید

    آمارخوبیست لطفاآماردزدیهاواختلاس مالی مقامات رااعلام فرمایید

ارسال یک پاسخ

  +  36  =  38