شرکت‌های فرانسوی نگران از دست دادن تجارت ایران

فایننشیال تایمز گزارش داد

فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت: شرکت‌های فرانسوی هشدار داده‌اند موضع سخت گیرانه‌ای که دولتشان در مذاکرات هسته‌ای با ایران اتخاذ کرده بود، ممکن است به شانس آنها برای برنده شدن فرصت‌های تجاری در دوران پساتحریم لطمه بزند.

به گزارش ایسنا، گروه لابی تجاری فرانسه موسوم به مدف (Medef)روز جاری با هیاتی از وزیران و حدود 150 شرکت فرانسوی از جمله تویوتا و پژو سیتروئن برای بهبود روابط وارد ایران می‌شود.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو سیتروئن که قصد ورود مجدد به بازار ایران را دارد، اظهار کرده است: موضع سیاسی شدیدا سخت، افکار منفی را نسبت به فرانسه و هر چیزی که نماینده این کشور است مانند پژو سیتروئن برانگیخته است.

فرانسه در مذاکرات هسته ای قدرت‌های جهانی با ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌ها، سخت‌ترین موضع گیری را داشت و خواستار امتیازات سنگین‌تری بود.

با این همه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در ژوییه اعلام کرد که موضع سخت گیرانه کشورش به شرکت‌های فرانسوی که درصدد حضور در اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران هستند، لطمه نخواهد زد با اینهمه مدیران تجاری در آستانه سفر این هیات هشدار دادند که فرانسه در خطر از دست دادن موقعیت در ایران است.

تیبو دو سیلگی، نایب رییس شرکت ساختمان سازی وینسی و یکی از اعضای مدف که ریاست این هیات را برعهده دارد، با اشاره به آلمان، اتریش، چین و آمریکا به عنوان کشورهایی که جلو هستند، اظهار کرده است که ما عقب افتاده ایم و اکنون باید فرصت از دست داده را جبران کنیم.

وی پیش از این سفر به خبرنگاران گفت: این دیدار برای ما بسیار اهمیت دارد. باید پیشنهادهایی را مطرح کنیم که بعد محلی قوی داشته و از نظر قیمت، رقابتی باشند.

مدیرعامل پژو سیتروئن می‌گوید: آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، چینی‌ها وکره‌ای‌ها در آستانه دروازه‌های بازار ایران هستند … همه به این فرصت چشمگیر چشم دوخته اند.

بر اساس این گزارش، با وجود نگرانی مدیران تجاری فرانسه، در دولت یا جامعه تجاری ایران نشانه ای از قصد تلافی موضع سیاسی فرانسه به چشم نمی‌خورد.

دکتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران قرار است در نخستین سفر رسمی خود به یک کشور اروپایی، ماه نوامبر به پاریس سفر کند که نخستین سفر یک رییس جمهور ایران در بیش از یک دهه گذشته به فرانسه و نشانه تمایل ایران به بهبود روابط با کشورهای غربی است.

یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران، بخش انرژی است که انتظار می‌رود پس از برداشته شدن تحریم‌ها، تقاضای خارجی زیادی برای ورود به آن مطرح شود. مقامات ایران با گروه‌های متعدد از جمله رویال داچ شل، انی ایتالیا و توتال فرانسه مذاکره داشته اند و مذاکرات با گروه‌های انرژی آمریکا که از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران حضور نداشته اند، احتمالا طولانی‌تر خواهد بود.

مذاکرات سخت‌گیرانه فرانسه به این کشور کمک کرد از مصر و قطر برای جنگنده رافال سفارش بگیرد که نخستین سفارش خارجی برای این جنگنده 27 ساله بود. فرانسه همچنین سرگرم مذاکره برای فروش 60 فروند رافال به امارات متحده عربی است.

به گزارش ایسنا، طبق برآورد وزارت خارجه فرانسه، واردات از ایران به فرانسه از 1.77 میلیارد یورو در سال 2011 به 62 میلیون یورو در سال 2013 کاهش یافت و صادرات فرانسه به ایران طی مدت مذکور از 1.66 میلیارد یورو به 494 میلیون یورو تنزل کرد.

شرکت‌های فرانسوی زمانی حضور بالایی در بازار ایران داشتند، اما تحریم‌های اتحادیه اروپا و بویژه آمریکا که در سال 2011 تصویب شدند، آنها را وادار به خروج از ایران کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  8