آغاز طرح ردیابی سلامت مرغ با کدهای رهگیری

رییس سازمان دامپزشکی خبر داد

رئیس سازمان دامپزشکی از آغاز طرح ردیابی سلامت مرغ با عرضه این محصول و حک شدن کد رهگیری روی آن خبر داد و گفت: طی چند روز آینده گوشت مرغ با کد رهگیری در پایتخت عرضه می‌شود و در ادامه این طرح در کل کشور اجرایی می‌شود و مردم می توانند با ارسال این کد به سامانه، از سلامت آن مطمئن شوند.

به گزارش ایسنا، مهدی خلج امروز – جمعه – در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: به زودی سامانه ردیابی روی بسته‌های گوشت مرغ در کشور به صورت فراگیر اجرا می‌شود و طی چند روز آینده نیز این طرح در تهران عملیاتی می شود و مردم می توانند با ارسال کد رهگیری روی بسته خریداری شده به سامانه 30008903 تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت کنند.

وی با اشاره به عرضه 225 هزار دام در مراکز عرضه ای که روز گذشته به مناسبت عید سعید قربان دائر شده بود، افزود: از مجموع این دام ها 105 هزار راس دام در مراکز مجاز ذبح و بقیه به طور خانگی ذبح شدند.

رییس سازمان دامزشکی ادامه داد: کارشناسان مرکز هفت درصد ذبح های دامی را غیر قابل مصرف و 25 در هزار آن ها را نیازمند اصلاح جزیی دانستند، ضمن اینکه روحانیون نیز بر اصول شرعی ذبح دام نظارت می کنند البته لاشه هایی که خارج از مراکز مجاز ذبح شده باشند ممکن است غیر قابل مصرف باشند.

خلج گفت: در روز عید قربان هزار و 800 مرکز عرضه دام در سراسر کشور دائر شده بود و هزار و 500 اکیپ دامپزشکی هم بر این مراکز و عرضه دام به صورت بهداشتی نظارت داشتند.

وی ضمن تاکید بر توجه مردم برای خرید دام و فرآورده های دامی از مراکز معتبر، گفت: مردم از خرید دام و هرگونه فرآورده دامی خارج از شبکه‌های مجاز عرضه خودداری کنند، ضمن اینکه به مردم اطمینان می دهیم همه فرآورده های دامی شبکه‌های مجاز عرضه از نظر بیماری‌های قابل انتقال به انسان و مشکلات ویروسی و بهداشتی ایمن هستند و مشکلی ندارند.

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه از نظر مراجع بین المللی مرجع صلاحیت‌دار در ایران برای صدور مجوز صادرات فرآورده‌های دامی سازمان دامپزشکی ایران است، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی در سال گذشته بیش از 31 هزار و 120 مجوز را برای صادرات فرآورده های دامی صادر کرد و طی شش ماه نخست امسال نیز بیش از 15 هزار مجوز بهداشتی صادر شده است.

خلج سلامت را شرط لازم صادرات و عرضه فرآورده های دامی دانست و اظهار کرد: سال گذشته بیش از 2 میلیون و 260 هزار بازدید از اماکن تولید، عرضه و فروش فراورده های دامی انجام و در این بازدیدها بیش از 33 هزار تن مواد خوراکی دامی را از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: 60 درصد بیماری‌های عفونی و 75 درصد بیماری‌های جدید انسان ریشه در بیماری‌های انتقال یافته از دام و فرآورده های دامی دارد به همین دلیل بی توجهی به این بخش و کاستن از نظارت بر فرآورده‌های دامی به طور مستقیم سلامت انسان را تهدید می کند.

وی افزود: با تشدید بازرسی‌ها و تلاش‌های دامپزشکان طی شش ماه نخست امسال بیماری‌های ویروسی قابل انتقال به انسان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 55 تا 65 درصد کاهش یافته است.

خلج گفت: ارزش اقتصادی فعالیت‌های دامپروری کشور سالانه 130 هزار میلیارد تومان است براساس نظر مراجع معتبر تحقیقات بین المللی فعالیت‌های دامی تا 25 درصد افزایش تولید را در کشور به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

68  ⁄  34  =