منطقه ویژه علم و فناوری حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی عنوان کرد

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی گفت: نخبه، کسی است که بتواند دردی از جامعه را دوا کرده و باعث افزایش تولید ثروت و ارتقا سطح رفاه شود نه اینکه به مقاله نویسی صرف اکتفا کند.

علی جهانگیری در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تشکیل کریدورهای علم و فناوری در 10 سال گذشته در برخی از استان های کشور گفت: در سال های گذشته بر اساس تصمیم دولت، کریدورها به مناطق ویژه علم و فناوری تغییر نام دادند که در حال حاضر پنج استان در کشور دارای این مناطق هستند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی هرچه بیشتر رسانه ها و ارائه آموزش های لازم به مردم و حتی مسئولان در راستای افزایش آگاهی‌های آنها از مزایای منطقه ویژه علم و فناوری تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی در بحث مناطق ویژه علم و فناوری تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، بطوریکه چندین طرح در حوزه اقتصاد دانش بنیان از این استان توسط مرکز انتخاب و به استان های دیگر ابلاغ شده است تا در سایر استان ها نیز چنین طرح هایی اجرایی شود.

به گفته وی، چشم انداز تعریف شده برای منطقه ویژه علم و فناوری این است که آذربایجان شرقی را با محوریت شهر تبریز به شهری که موتور توسعه اقتصاد دانش بنیان و موتور پیشتاز در علم و فناوری کشور باشد تبدیل کنیم.

جهانگیری ادامه داد: در این چشم انداز تبریز به عنوان قطب علمی و فناوری کشور شناخته می شود که نتیجه و خروجی آن برای جامعه، اقتصادی دانش بنیان، شهری خلاق و دانایی محور است.

به گفته وی منطقه ویژه علم و فناوری استان در آینده ای نزدیک با ساخت یک انیمیشن ویژگی های یک شهر خلاق و دانایی محور را نشان خواهد داد.
راه اندازی یک سایت و نظر سنجی از مردم در مورد ویژگی های شهر تبریز در 10 سال آتی از دیگر فعالیت های پیش روی منطقه ویژه علم و فناوری بود که جهانگیری به آن اشاره کرد.

وی داشتن صنایع های تک را یکی از مهم ترین مولفه های یک شهر خلاق دانست و گفت: به عنوان مثال در شهر خلاق که مجهز به صنایع های تک باشد سیستم برق نیز به صورت وایرلس بوده و تیر برق‌هایی در خیابان‌ها وجود نخواهد داشت و تلفن‌ها نیز به صورت امروزی و سیمی نخواهد بود و این ها چیزی است که ما برای استان می خواهیم.

جهانگیری از تمامی مدیران و مسئولان خواست که در تمامی برنامه ها و فعالیت های خود به اصول علمی و فناوری بیش از پیش توجه کرده و در راستای دستیابی هرچه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان تلاش کنند.

وی با انتقاد از توجه صرف دانشگاه ها به تولید مقالات و فعالیت های علمی ابراز کرد: نگرش دانشگاه ها نیز باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی تغییر یافته و بخشی از نیازمندی های آنان از طریق پژوهش های کاربردی تامین شود تا دانشگاه ها برای خود کارآفرینی و درآمد زایی بکنند.

وی افزود: تا کی باید شیر نفت کشور را به دانشگاه ها وصل کنیم و بدون توجه به محدودیت اعتبارات دولتی، تمام نیازمندی های آنان را از این طریق تامین کنیم؟

منطقه ویژه علم و فناوری حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه

جهانگیری منطقه ویژه علم و فناوری را حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و تصریح کرد: صنعت برای توسعه خود باید از ظرفیت علمی و فناوری دانشگاه‌ها بیش از پیش استفاده کند تا هر روز قیمت محصولات تولیدی خود را کاهش و کیفیت را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ارتباط واقعی صنعت و دانش در کشور محقق نشده است، ادامه داد: در حال حاضر، دانشگاه راه خود را می رود و صنعت راه خودش را.

به گفته وی با مقاله نوشتن صرف نمی توان مشکلات کشور را حل کرد و انتظار پیشرفت در حوزه صنعت و سایر حوزه ها را داشت.

نماینده استاندار در حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان، یکی از مهم ترین اهداف این نهاد را ایجاد هم افزایی هرچه بیشتر بین نهادها و موسسات آموزشی، اجرایی و بخش خصوصی دانست و گفت: ارتقای کیفی محصولات تولیدی در جامعه، افزایش هماهنگی و پرهیز از موازی کاری های موجود از دیگر اهداف ما در این منطقه است.

وی توجه به قانون مالکیت معنوی و حق کپی رایت در ایران را ضعیف دانست و افزود: متاسفانه در حال حاضر تضمینی برای جلوگیری از سرقت فناوری در کشور وجود ندارد و حتی برخی از افرادی که مخترع و ایجاد کننده فناوری هستند نگران آینده طرح های خود هستند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سیستم ارزش گذاری فناوری در کشور و توجه کافی به قانون مالکیت معنی تصریح کرد: باید نهادها و متخصص هایی داشته وجود داشته باشند که ارزش گذاری فناوری‌های ایجاد شده در کشور را در مکان‌هایی با عنوان مکان‌های خرید و فروش فناوری، ارزیابی کنند.

جهانگیری با انتقاد مجدد از عملکرد برخی دانشگاه ها افزود: دانشگاه ها نباید همچون بنگاه‌های اقتصادی فقط به فکر تامین هزینه و کسب سود خود باشند بلکه باید در جذب دانشجویان و حتی ایجاد رشته‌های مختلف در مقاطع تکمیلی به نیازمندی‌های بومی و ملی بیش از پیش توجه کنند.

لزوم تعریف مکانیسمی برای کارآفرین شدن دانشگاه‌ها

وی اظهار کرد: شیر نفت را به دانشگاه‌ها بسته، اکثر نیازهای آنها را از طریق بودجه های دولتی رفع کرده و با نوشتن و چاپ مقالات، حقوق هیات علمی را افزایش داده ایم طبیعی است دانشگاه در این شرایط فقط به تامین منافع فکر کند. دولت باید ابتدا مکانیسمی ایجاد کند تا دانشگاه به سمت کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان هدایت شود.

وی ادامه داد: در بحث علم و فناوری کافی است که به تعدادی نشان دهیم از این طریق می توان پول و سود کسب کرد. یک تعداد به فناوری دست می‌یابند یک تعداد نیز سرمایه دارند ما می خواهیم این دو قشر را با یکدیگر مرتبط کرده تا با ایجاد هم افزایی هرچه بیشتر ایده های خوب را عملیاتی کنیم.

به گفته جهانگیری، تولید کنندگان محصولات دانش بنیان در کشور باید بیش از پیش از سیاست های تشویقی و وام های کم بهره دولتی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت یازدهم در مهار تورم، بسیار خوب بود، ادامه داد: دولت تدبیر و امید بعد از استقرار خود، پرداخت وام های غیر ضروری را در راستای کنترل نقدینگی موجود در جامعه متوقف کرد در حالی که ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را بیش از پیش افزایش داد.

وی تصریح کرد: عملکرد استان در جذب بودجه برای تولید محصولات دانش بنیان بسیار ضعیف است. سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان اعتبار در زمینه تخصیص به شرکت و محصولات دانش بنیان اختصاص یافت که از این مقدار فقط 250 میلیون تومان توانستیم جذب کنیم.

وی از مخترعان خواست که به فکر اختراع طرح هایی باشند که نیازهای کشور را رفع کرده و وابستگی به سایر کشورها را کاهش دهد و تصریح کرد: شرکت ها پس از طی مراحلی با رعایت استاندارهای لازم تبدیل به دانش بنیان می شوند. لزوما هر مخترع نمی تواند و نیاز نیست که مورد حمایت واقع شود ما می گوییم آن فناوری که بتواند نیازهای کشور را رفع کرده و حتی در بعضی شرایط برای کشور، ارزآوری داشته باشد واجد شرایط لازم برای حمایت دولتی است.

جهانگیری از نخبگان و محققان خواست که قبل از ایجاد یک فناوری، بازار آن را به خوبی مطالعه کنند.

نخبه کسی است که دردی از درد کشور دوا کند

وی با بیان اینکه با تمام توان از فناوری هایی که تولید ثروت کرده و نیاز کشور را رفع کنند حمایت می کنیم، افزود: مقاله نویسی صرف هنر نیست و نخبه آن است که دردی از در کشور را با هر سطح فکری و علمی دوا کند. نخبه باید با عوام فرق داشته و هدایتگری مهم ترین امور جامعه را بر عهده داشته باشد.

نماینده استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز ربع رشیدی از 21 تا 24 آبان سال جاری خبر داد.

به گفته جهانگیری، این دوره از نمایشگاه متفاوت تر از دوره های قبل و به صورت تخصصی برگزار می شود و هدف از آن بازرایابی، ورود به صنعت و تجاری سازی است.

وی همچنین از تمدید مهلت ثبت‌نام و شرکت در سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز تا 15 مهر ماه خبر داد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄    =  10