بودجه ایران آرام آرام از طلای سیاه فاصله می‌گیرد

مدیر امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت در گفتگو با گاردین:

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه گذاری و تامین منابع مالی در گفتگو با روزنامه انگلیسی گاردین گفت: نقش نفت در بودجه سالانه دولت ایران کمرنگ تر شده است.

به گزارش ایسنا، گاردین نوشت: دولت ایران هم اکنون برای نخستین بار در نیم قرن اخیر درآمد بیشتری از محل دریافت مالیات نسبت به فروش نفت خام نصیبش می‌شود، به طوری که این کشور هم اکنون با توجه به افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام به دنبال کاستن وابستگی سنتی بودجه خود به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و در مقابل روی آوردن به افزایش درآمدهای مالیاتی است.

علی کاردر، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه گذاری و تامین منابع مالی در حاشیه دومین مجمع دو روزه اروپا-ایران در ژنو به روزنامه انگلیسی گاردین گفت: راهبرد دولت دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران کاهش سهم نفت در بودجه و به جای آن نظام‌مند کردن جمع آوری مالیاتهاست.

وی افزود: برای نخستین بار در ٥٠ سال گذشته، سهم درآمدهای نفتی از بودجه دولتی ایران کمتر از درآمدهای مالیاتی شده است که اجرای مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یا همان اصلاح نظام مالیاتها را شامل می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه گذاری و تامین منابع مالی تصریح کرد: تنها ١٠ درصد تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام وابسته است.
بر اساس این گزارش، حدود ٢٠ درصد درآمدهای به صندوق ذخیره ارزی واریز می شود، که این مبالغ صرف اهداف توسعه ای می شود.

درآمدهای نفتی ایران در سالهای اخیر در پی تحریمهای وضع شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است و به تازگی افت قیمتهای جهانی نفت خام مزید بر علت شده است.

انتظار می رود با اجرایی شدن کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تحریمهای مالی و اقتصادی ایران لغو شوند، روحانی هفته گذشته اعلام کرد که تحریمهای تهران تا ژانویه سال ٢٠١٦ برداشته می شوند.

کاردر گفت: شرکت ملی نفت ایران بزودی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) برای حضور سرمایه گذاران خارجی رونمایی می کند، ٤٥ پروژه نفتی در بخشهای خشکی و فراساحل که ارزشی بیش از ١٠٠ میلیارد دلار (٦٦ میلیارد پوند) دارند با برگزاری کنفرانسی معرفی می شوند.

وی گفت: ایران هم اکنون روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت تولید می کند، که روزانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه صادر می شود و ما انتظار داریم این مقدار تا ماه مه یا ژوئن سال آینده به میانگین روزانه دو میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه برسد.

حسین رسام، مدیرعامل شرکت مشاوره ای رستا و تحلیلگر ارشد پیشین سفارت بریتانیا در تهران گفت: تهران در سالهای اخیر گامهای مهمی در مسیر اصلاح نقاط ضعف، حرکت بسوی اصلاح نظام مالیاتی و کاستن از وابستگی به درآمدهای نفتی برداشته است. وی افزود: هنوز مشخص نیست که ایران در صورت افزایش فروش نفت خام یا بالا رفتن قیمتهای جهانی نفت خام در ادامه، این روند را حفظ کند.

مدیرعامل شرکت مشاوره ای رستا تصریح کرد: بنابر توصیه صندوق بین المللی پول، ایران در اوایل دهه ١٩٩٠ میلادی بازنگری در نظام مالیاتی خود را آغاز کرد، اما تلاشهای واقعی از زمان دولتهای هشتم و نهم آغاز شد و در دولتهای نهم و دهم ادامه یافت تا زمانی که اجرای مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار مطرح شد.

رسام گفت: هم اکنون تلاشها به ثمر نشسته است و ایران دریافت مالیاتها را به طور جدی دنبال می کند و در نظر دارد وابستگی به درآمدهای حاصل از جمع آوری مالیاتها را افزایش دهد.

وی با بیان این که محدودیتهای مالی در سالهای اخیر که به دلیل تحریمها رخ داده، سبب شده است ایران برای کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی به دنبال یافتن راهی باشد، گفت: این روند یک توسعه مثبت برای ایران به شمار می رود، مردم در ازای پرداخت مالیات بیشتر، خواهان پاسخگویی و مسئولیت پذیری بیشتری از دولت طلب می کنند.

براساس گزارش پایگاه خبری وزارت نفت، در دوره پهلوی نخست که در سال ١٩٤١ میلادی پس از حمله انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی به پایان رسید، ایران توانست از طریق به کارگیری نوعی مالیات بر ارزش افزوده بر دو کالای شکر و چای، راه آهن سراسری ایران را بسازد. امیرعلی هندجانی، یک مدیر ایرانی- آمریکایی در حوزه انرژی گفت: ایران با سرعت بخشیدن به روند توافق جامع هسته ای با کشورهای گروه ١+٥ تلاش کرد به جهان ثابت کند که خواستار روابط تجاری با کشورهای مختلف دنیاست.

وی تصریح کرد که ما در شرایط ناپایدار قرار داریم، امیدها و انتظارهای زیادی وجود دارد، اما نیازمند مشاهده نتایج عملی هستیم؛ هم اکنون این پرسش مطرح می شود که دولت ایران چگونه شرایط را مدیریت خواهد کرد.

هندجانی گفت: شرکتهای اروپایی برای آغاز روابط تجاری با تهران باید بسیار محتاطانه گام بردارند، اروپایی ها بزرگترین حامی خواهند بود و نباید فراموش کرد که یک دهه پیش اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران بود و دلیلی وجود ندارد که آنها دوباره نخواهند همان روند را ادامه دهند.

جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس هفته گذشته به روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت که در نظر دارد سال آینده بزرگترین هیئت تجاری و سرمایه گذاران انگلیسی را به تهران بیاورد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =