مبارزه با خشکسالی و آفات در دستور کار مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اصفهان

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان گفت: روش‌های مبارزه بیولوژیک آفات در راستای کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان قرار دارد.

علیرضا نیکویی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه قبل از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حیطه کشاورزی فعالیت‌ها و پژوهش‌های این حوزه به صورت نقطه‌ای انجام می‌شد، اظهار کرد: پژوهش‌ها پیش از این در مؤسسات وابسته به دولت انجام می‌شد و کسی انگیزه تجاری‌سازی محصولات را نداشت.

وی افزود: بخش صنعت با تأسیس پارک‌های علم و فناوری در این زمینه پیشروتر عمل کرد اما شرکت‌های دانش بنیان که در بخش کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت می‌کردند خیلی کم بود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: با ایجاد مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان از دو سال گذشته بستری فراهم شد تا شرکت‌های دانش بنیان متخصص در زمینه کشاورزی فعالیت بهتری انجام دهند. البته این مرکز در ابتدای راه است و هنوز نتایج ملموسی نداشته اما این آغاز راهی است که به نتایج خوبی منتهی می‌شود.

نیکویی با اشاره به تأسیس مرکز رشد کشاورزی با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان افزود: مراکز رشد دانشگاه هم در صورت تأسیس شرکت دانش بنیان می‌توانند از ظرفیت‌ها و تسهیلات مرکز رشد کشاورزی استان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تعداد فعالیت‌های پژوهشی در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی که در دانشگاه صورت می‌گیرد بیشتر از پژوهش‌های مرکز تحقیقات است، تاکید کرد: ارتباط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی با دانشگاه به دلیل دارا بودن تعداد بالای دانشجو به نتایج بهتری در زمینه کشاورزی می‌انجامد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بر روی مبارزه با چالش خشکسالی، افزایش بهره‌وری و تولید محصول سالم تمرکز دارد، توضیح داد: در مرکز روش‌هایی برای کاهش اثرات خشکسالی ارایه می‌شود، همچنین اکثر تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی استان در مورد مکانیزاسیون کشاورزی است که به وسیله آن می‌توان بهره‌وری را افزایش داد، علاوه بر این روش‌های مبارزه بیولوژیک آفات برای کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیز در دستور کار مرکز تحقیقات قرار دارد.

نیکویی با بیان اینکه استان اصفهان با بزرگ مالکی در زمین‌های کشاورزی مواجه نیست، خاطرنشان کرد: متوسط سطح زمین‌های کشاورزی در استان اصفهان دو و نیم هکتار است و تکنولوژی هایی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید متناسب با این سطح باشد، بنابراین مکانیزه کردن بخش کشاورزی تأثیر بسیاری بر کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهد داشت.

وی در خصوص پیش‌نیازهای مکانیزه کردن کشاورزی اظهار کرد: در بخش باغبانی، اصلاح الگوی کشت و آرایش‌های باغات مهم است و در زراعت، اصلاح سطوح زیر کشت به معنای یکپارچه کردن سطوح زیر کشت باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین ابتدا باید شرایط مکانیزه کردن آماده شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کمبود آب در استان و کشور تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی‌های آب اندوز (water saving technology ) باید در دستور کار کشاورزی قرار گیرد، همچنین فارغ از اینکه در کشاورزی از تکنولوژی استفاده شود یا خیر مدیریت آب مانند روش‌های کم آبیاری می‌تواند در کاهش مصرف آب مفید باشد و اصلاح کلی الگوی کشت در وضعیت کم آبی از امور ضروری در زمینه کشاورزی است که باید اعمال شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =