چین به همکاری‌های انرژی و مالی با ایران اولویت می‌دهد

رئیس جمهور چین به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت با توجه به اینکه توافق اخیر به معنای آن است که اکنون فرصت های بیشتری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، چین همکاری های انرژی و مالی با ایران را در اولویت قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، ژی جیپینگ، رئیس جمهوری چین به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته، با توجه به اینکه توافق اخیر به معنای آن است که اکنون فرصت های بیشتری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، چین همکاری های انرژی و مالی با ایران را در اولویت قرار خواهد داد.
ایران و چین دارای روابط نزدیک دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری و روابط انرژی هستند و چین نقش موثری در سوق دادن تهران و واشنگتن به سمت انعقاد توافق هسته ای ایفا کرده است.
بر اساس توافقی که در ماه جولای به امضا رسید، تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران برداشته خواهد شد و در مقابل ایران برنامه هسته ای خود را برای مدتی محدود خواهد کرد.
در نشستی که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، ژی به روحانی گفت، به محض اینکه توافق هسته ای به اجرا گذاشته شود، «ایران فرصت حتی بیشتری برای همکاری های خارجی خواهد داشت و روابط ایران و چین با یک فرصت توسعه جدید مواجه خواهد شد.»
رئیس جمهوری چین گفته، کشورش خواهان افزایش همکاری ها با ایران در زمینه های ریلی، جاده ای، آهن و فولاد، خودروسازی، برق و فن آوری های پیشرفته است.
وی بدون توضیح بیشتر گفته: «ما باید همکاری های انرژی و مالی را در اولویت قرار بدهیم.»
چین بزرگترین مشتری نفتی ایران محسوب می شود.
هفته گذشته، یک مقام بلندپایه چینی پیشنهاد کرد که پکن به تهران در ارتقاء فن آوری تولید برای افزایش رشد اقتصادی اش کمک کند.
چین مدت ها مخالف تحریم های یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بود، اما از تحریم های سازمان ملل علیه ایران حمایت می کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  −    =  10