دومین دوره آموزشی «کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی»

در پژوهشگاه نفت برگزار شد

دومین دوره آموزشی «کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی» در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر حمید‌رضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی با بیان این‌که توسعه و رشد تمدن در جهان با توسعه فناوری همراه بوده است، گفت: امروزه توسعه فناوری کمک شایانی به بهبود وضعیت رفاهی جامعه بشری کرده است؛ اما این توسعه رفاه متاسفانه با ساخت و تولید سلاح‌ها که در جنگ‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه اینگونه سلاح‌های شیمیایی باعث زیان بسیاری به بشر شده است، افزود: سلاح‌های کشتار جمعی از جمله این مجموعه سلاح‌ها است که توسط بشر ساخته و پرداخته شده‌اند و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که معروف‌ترین‌ آنها سلاح‌های اتمی است.

کاتوزیان با اشاره به نمونه‌های دیگر سلاح‌های کشتار جمعی افزود: سلاح‌های میکروبی و بیولوژیکی و سلاح‌های شیمیایی از این موارد به حساب می‌آیند و این سلاح‌ها علاوه بر اینکه آثار زیان‌باری برای بشر دارند، می‌توانند تمدن بشر را به نقطه صفر بازگردانند.

این مقام مسئول در همین راستا تصریح کرد: برخی از این سلاح‌ها زیرساخت‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه بشر را مورد هدف قرار می‌دهد و برخی از آن‌ها همانند بمب‌های اتمی در کسری از ثانیه عمل کرده و برخی دیگر همانند سلاح‌های شیمیایی در زمان طولانی‌تری عمل می‌کند؛ ولی آثار مخرب بسیاری دارد.

کاتوزیان با بیان اینکه در چند دهه اخیر تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، گفت: هم‌اکنون با ایجاد کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، بکارگیری، تولید، نگهداری و حمل آن ممنوع شده و جامعه بشری به‌ طور نسبی در حاشیه امن قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه در سال 1992 متن کنوانسیون با عنوان کنوانسیون منع توسعه، تولید، ذخیره و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و انهدام آن به تصویب رسید، گفت: در سال 1993 طی مراسم ویژه‌ای در پاریس امضای کنوانسیون آغاز شد که در دو روز اول این مراسم 130 کشور این کنواسیون را امضا کردند و این کنوانسیون در سال 1997 لازم الاجرا شد و همچنین مجلس شورای اسلامی ایران نیز در سال 1376 الحاق به کنوانسیون را تصویب کرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، با تاکید بر اینکه تلاش‌ها و فداکاری‌های متخصصان داخلی باعث شده که در صحنه رقابت بین‌المللی حضور داشته باشیم، گفت: گاهی اوقات در فضای بین‌المللی دچار چالش‌هایی هستیم که اگر با ابزار توسعه منابع انسانی به مبارزه با آن نپردازیم، در مسیر سیر نزولی و انزوای بین‌المللی قرار خواهیم گرفت؛ از این رو باید نیروی انسانی خود را به مهارت‌های فنی، سیاسی و کلامی و فنون مذاکره مجهز کنیم.

کاتوزیان با بیان اینکه چنین همایش‌ها و دوره‌هایی باید ارزشمند تلقی شود، اظهار کرد: این گونه دوره‌های آموزشی به عنوان فرصت‌های کمیاب باید شناخته شوند تا بالاترین بهره‌وری را در مسیر تعالی ما داشته باشند.

وی در ادامه افزود: سرعت تغییر در جهان امروز به ما اجازه غفلت نمی‌دهد، از این رو ما نیز باید تغییر کنیم و نمود این تغییر در رشد و تعالی و توسعه منابع انسانی متخصص نهفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش رو در این زمینه نبود اطلاعات کامل در حوزه واردات و صادرات است، گفت: عدم پذیرش نمایندگان معرفی شده به کنوانسیون به بهانه‌های واهی از یکسو و عدم معرفی افراد مناسب و متناسب با استانداردهای کنوانسیون از سوی دیگر موجب تنزل جایگاه کشور در کنوانسیون خواهد شد.

کاتوزیان افزود: در سال‌های اخیر ما شاهد کاهش تعداد نیروهای ایرانی در بخش بازرسی و اداری کنوانسیون بوده‌ایم و امیدواریم با آسیب شناسی بتوانیم به جایگاه حقیقی خود دست یابیم.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت با هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، گفت: این دومین دوره آموزشی است که به میزبانی پژوهشگاه برگزار می‌شود و ما در آینده نیز هر کمکی که بتوانیم در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به قدمت پژوهشگاه خاطرنشان کرد: این مجموعه در کنار قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد، می‌تواند به سایر سازمان‌ها نیز در زمینه‌های مختلفی خدمات ارائه کند.

بر اساس این گزارش، دوره آموزشی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی با حضور دکتر هادی فرجوند، دبیر و رئیس اداره مرجع ملی معاهدات خلع سلاح، دکتر حمید رضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و یکصد نفر از کارشناسان وزارتخانه‌ها، نهادها و موسسات مرتبط از 19 مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرده و تا 22 مهر ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1