پایه‌های خانه کیفیت از نگاه رییس پژوهشگاه استاندارد ایران

رییس پژوهشگاه استاندارد ایران با بیان اینکه استاندارد یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در هر منطقه است، استاندارد سازی، اندازه شناسی، ارزیابی انطباق، اعتباربخشی و مدیریت کیفیت را پایه‌های خانه کیفیت در کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ایلام، جهانبخش سنجابی شیرازی در مراسم گرامیداشت هفته استاندارد در نودمین سالروز تاسیس سازمان استاندارد ایران که در ایلام برگزار شد، اظهار کرد: موتور توسعه نیازمند زیرساخت‌ها و مولفه‌هایی است که استاندارد یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آن است.

وی با بیان اینکه استاندارد، کیفیت و رقابت سه مولفه و زیرساخت توسعه محسوب می‌شوند افزود: در هیچ دوره‌ای مقام معظم رهبری به اندازه هشت سال گذشته به مقوله استاندارد توجه و تاکید نداشته که این مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بیان و مطرح شده است.

سنجابی اضافه کرد: تاکنون 80 هزار کالا و خدمت در کشور شناسایی شده که در بند 24 اصل اقتصاد مقاومتی کار سازمان استاندارد با توجه به تاکید و توجه مقام معظم رهبری چندین برابر افزایش یافته است.

رییس پژوهشگاه استاندارد ایران با اشاره به اینکه 27 هزار کالا و خدمت در کشور استاندارد دارند، خاطر نشان کرد: ما در سازمان استاندارد مستلزم پیدا کردن یک راهکار هستیم که برای تحقق این مهم، نظام استاندار سازی کشور باید متحول شود.

وی تقویت تولید داخلی و افزایش رضایت‌مندی مصرف کننده را جزء اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام و عنوان کرد: توسعه صادرات، ارائه خدمات به مردم و تولید و بهره‌وری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده که مورد تاکید رهبری معظم انقلاب است.

سنجابی چابک سازی سازمان استاندارد، استقرار رویکرد جدید و توسعه بخش خصوصی را از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: 23 سال از نظام استاندارد دنیا عقب هستیم که دلیل آن این بوده که تا سال 1391 قانون حمایت از مصرف کننده در کشورمان وجود نداشته است.

رییس پژوهشگاه استاندارد ایران یادآور شد: در فرآیند استانداردسازی مصرف کننده، تولید کننده، توزیع کننده و حاکمیت قرار دارند که با توجه به رویکرد دولتی کنترل‌ها، مصرف کننده ما غیرفعال است و توزیع کننده تا زمان تمدید پروانه استاندارد دیگر مراجعه‌ای به سازمان استاندارد ندارد که با ایجاد سیستم جدید از آغاز سال آینده این رویه تغییر خواهد کرد.

مشاور عالی سازمان ملی استاندارد به اتفاق‌های پیش آمده در مورد یکی از برندهای آب معدنی اشاره کرد و افزود: تنها به واسطه حرف غیر علمی برخی از آقایان یک برند کشوری نابود شد.

سنجابی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای مانند دوره اخیر مقام معظم رهبری بر استانداردسازی و تقویت و شانیت بخشی استاندارد تاکید نداشته‌اند، گفت: این در حالی است که شاهد هستیم برخی با پوشش علمی حرف‌های غیر علمی می زنند و در جهت تضعیف استاندارد هستند.

رییس پژوهشگاه استاندارد ایران افزود: نمونه این مورد را می‌شود در بحث اخیر که در مورد یکی از برندهای آب به وجود آمد مشاهده کرد که در پی آن یک برند با یک حرف غیر علمی نابود شد.

سنجابی اظهار کرد: در برخی موارد برخی از ما مدیران دولتی بدون در نظر گرفتن فضای کسب و کار و بدون در نظر گرفتن زحمات و هزینه‌هایی که برای جا انداختن یک برند در عرصه ملی صورت گرفته می‌آییم و یک حرف غیرعلمی می‌زنیم و بعد هم که درون ماجرا افتادیم دست و پا می‌زنیم و شرایط را بدتر می‌کنیم.

وی افزود: برخی آقایان اول آمدند و گفتند که این کالا استاندارد نیست و من در پژوهشگاه استاندارد اعلام کردم که مجموعه آزمون‌هایی که از این کالا گرفته‌ایم هیچ یافته‌ای دال بر غیر استاندارد بودن این کالا را نشان نمی‌دهد.

مشاور عالی رییس سازمان ملی استاندارد افزود: بعد به این آقایان برخورد و عنوان کردند که منظور ما استاندارد نبوده، این کالا سلامت نیست و چون سلامت نیست نباید تولید شود و بعد من در پژوهشگاه ملی اعلام کردم که مگر پفک و چیپس برای سلامتی مفید است.

وی افزود: این که یک کالا الزاما معضل سلامتی دارد مفهومش این نیست که هیچ کشوری در دنیا تولید آن را متوقف کند و در این زمینه تشخیص را به مصرف کننده می‌سپارند و مصرف کننده به حقش آگاه است و چنانچه به عنوان مثال بیماری قلبی و عروقی داشته باشد پیپس و پفک نمی‌خورد.

رییس پژوهشگاه استاندارد ایران افزود: دوباره آقایان اعلام کردند که نه منظور ما مشکل سلامتی نبوده و در بررسی آلودگی‌های این کالا ما سودوموناس پیدا کرده‌ایم و بعد من پژوهشگاه استاندارد اعلام کردم که اگر شما سودوموناس را یک معضل سلامتی می‌دانید بیاورید در فرآنید کمیته ملی استاندارد و بعد هم موضوع را چماق کنید و بکوبید در سر تولید کننده بدبخت که همه داریم توی سرش می‌زنیم.

سنجابی با ابراز تاسف از اینکه دید پوپولیستی بر برخی مدیران دولتی حاکم است، گفت: این مسئله موجب می‌شود تا برخی از ما مدیران دولتی نتوانیم در مواقعی که اشتباه کرده‌ایم و حرف غلطی زده‌ایم بگوییم اشتباه کرده‌ام.

وی افزود: چون برای ما گفتن این حرف سخت است سازمان دیگری که از حق می‌خواهد دفاع کند را برخی از این آقایان مورد خطاب قرار دادند و توصیه کردند که حرف‌های شبه ناک نزنند.

رییس پژوهشگاه استاندارد ایران افزود: من از همین جا به این آقایان اعلام می‌کنم در شرایطی که مقام معظم رهبری بر حفظ و تقویت و گسترش پوشش استاندارد تاکید کرده‌اند در جهت تضعیف آن برنیایند.

سنجابی استاندارد، کیفیت و رقابت پذیری را سه رکن اصلی توسعه در هر جامعه‌ای عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به توسعه باید استاندارد به عنوان یکی از سه رکن اساسی تقویت شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  +    =  38