ترکیب فناوری‌ نانو و زیست‌فناوری برای احیا بافت‌های آسیب‌دیده

محققان روش درمانی جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند برای احیاء بسیاری از بافت‌های بیمار استفاده شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا این پلتفرم درمانی جدید که از نانوذرات و یک زیست‌ماده مبتنی بر کولاژن استفاده می‌کند، علاوه بر اینکه به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند، می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری کند.

محققان گروه تحقیقاتی مهندسی بافت «تی‌ای‌آرجی» (TERG) – بخشی از مرکز تحقیقاتی زیست‌مهندسی و مواد پیشرفته (AMBER) – یک پلتفرم درمانی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به صورت بالقوه برای جلوگیری از ایجاد ژن‌های مضر و افزایش موارد مفید استفاده شود و از این رو توان درمان اندام‌های آسیب‌دیده یا بیمار را برای تعداد بسیار زیادی از شرایط دارد.

این اکتشاف می‌تواند به صورت بالقوه به روش‌های درمانی جدید برای بیماری‌هایی منجر شود که از مرمت بافت‌ها شامل مرمت غضروف در آرتروز و بافت عروقی در دیابت بهره‌می‌برند. علاوه بر بهبود مرمت بافت با استفاده از ژن‌های مفید، این پلتفرم درمانی توان جلوگیری از ژن‌های ایجادکننده بیماری نظیر ژن‌هایی که باعث رشد افراطی استخوان در آرتروز می‌شود، را نیز دارند.

پروفسور فرگال ابراین، رییس گروه تحقیقاتی مهندسی بافت در آرسی‌اِس‌آی(Royal College of Surgeons) می‌گوید: «زیست‌مواد پلتفرم توسعه داده‌شده در این مطالعه، زمانی که با مهارکننده‌ها یا فعال‌کننده‌های میکروRNA درمانی ترکیب شود، توان احیاء بسیاری از بافت‌های مریض یا تباه‌شده را دارند. کاربرد واضح این فناوری تعمیر استخوان است ولی ما هم‌چنین علاقمندیم از پلتفرم در تحویل میکروRNAهای کمک‌کننده به احیاء بافت‌ها استفاده کنیم.»

به نوشته سایت NBIC، سیستم تحویل موضعی مهارکننده‌ها و فعال‌کننده‌های میکروRNA، یک فناوری تداخل RNA را به عنوان جایگزینی برای ژن‌درمانی در ترکیب با نانوذرات و زیست‌ماده مبتنی بر کولاژن (برای تعمیر بافت‌ها طراحی شده‌است)، ممکن می‌سازد. در این مطالعه محققان با استفاده از سیستم انتقال آلودگی خودشان که ترکیبی از چارچوب مبتنی بر کولاژن و ذرات نانوهیدروکسیاپاتیت بهینه است؛ یک رویکرد تحویل میکروRNA بسیار موثر را توسعه داده‌اند.

این تحقیق نتیجه یک تلاش چندرشته‌ای توسط زیست‌شناسان سلولی، پزشکان و مهندسان در تی‌ای‌آرجی بوده که توسط پروفسور فرگال ابراین و دکتر گری دافی از آرسی‌اِس‌آی رهبری می‌شد. نتایج این مطالعه اخیرا در مجله تخصصی این زمینه، Controlled Release منتشر شده‌ است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  −  50  =