ذخیره ۵ هزار نمونه از خون بندناف نوزادان فارس

امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات افراد نیز در زمینه‌های متعددی افزایش یافته است. یکی از این بخش‌ها که به حوزه سلامت مربوط می‌شود، ذخیره‌سازی خون بند ناف برای آینده فرزندان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ منطقه فارس، بسیاری از اعضای جامعه، خصوصا زوج‌های جوانی که قرار است صاحب فرزند شوند، علاقه‌مند به کسب اطلاعات دقیق در خصوص بانک خون و مزیت‌ها و منافع این مهم هستند.

خون بندناف همان خونی است که پس از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود و هیچگونه مورد استفاده‌ای ندارد. حال اینکه این ماده، حاوی سلول‌های بنیادی است و کاربرد فراوانی برای درمان برخی از بیماری‌ها دارد. به‌طوریکه مطالعات جدید نشان می‌دهد بیش از 70 نوع بیماری را می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی، درمان کرد.

اشرف شجاعی معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان فارس در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: به دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی، تشکیل بانک‌های نگهداری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت به نحوی که امروزه بانک‌های متعددی به صورت عمومی و اختصاصی جهت ذخیره سازی آن در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه 10 سال پیش در ایران و به همت پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: این شرکت که در سال 1385 موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت شده است، در حال حاضر خدمات جمع آوری، جداسازی و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادان را با توافق والدین انجام می دهد.

وی ادامه داد: در این بانک، خون بند ناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی می‌شود تا بتوانند در صورت لزوم، آن را در آینده برای خود و یا فرد دیگری که با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار دهند.

شجاعی با بیان اینکه در این بانک هر خانواده هزینه جمع آوری و نگهداری را به صورت سالانه پرداخت می‌کند، ادامه داد: کمتر از 2 میلیون تومان هنگام ذخیره سازی از والدین دریافت و سالانه معادل 100 هزار تومان شارژ می‌شود.

وی معتقد است که باید والدین از شرایط نگهداری خون بندناف نوزادشان برای استفاده در آینده آگاه شوند چرا که این فرصت محدود است و پس از تولد نوزاد از بین خواهد رفت.

شجاعی با اعلام ذخیره 5 هزار نمونه از خون بندناف نوزادان فارس، افزود: بانک خون بندناف جهاد دانشگاهی فارس از مرداد ماه سال 1387 شروع به کار کرده است. تاکنون 5 هزار و 700 خانواده در این مرکز عضو شده‌اند که از این تعداد، یک هزار و 300 خانواده از شهرستان‌های فارس و بقیه از شیراز بوده‌اند.

وی گفت: از این تعداد 95 مورد جهت پیگیری درمان فرزندان خانواده و مابقی به دلیل آینده نگری نسبت به این موضوع اقدام کرده‌اند.

شجاعی با اعلام اینکه 57 درصد از پسران و 43 درصد از دختران به عضویت این بانک درآمده‌اند، افزود: به تازگی به واسطه تعاملات پژوهشگاه رویان و بیمارستان دکتر شریعتی از ذخایر بانک خون بند ناف جهت پیوند استفاده شده است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان فارس توضیح داد: در یک مورد خون بندناف نوزاد پسری که از شیراز ذخیره‌سازی شده بود، برای درمان بیماری برادرش استفاده و منتج به درمان بیمار شده است که این یک موفقیت به‌شمار می‌رود.

دکتر مریم ذاکری‌نیا هماتولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این خصوص گفت: خون بند ناف نسبت به خون‌های محیطی سلول‌های بنیادی بیشتری دارد و به همین دلیل هم چند سالی است تلاش دارند از آن استفاده کنند.

وی افزود: البته مقدار خون بند ناف کم است و از هر نوزاد تنها 50 الی 100 میلی لیتر به دست می‌آید که تنها برای درمان بیماران زیر 7 سال استفاده می‌شود و برای درمان افراد بزرگسال نیاز است از چند خون بندناف استفاده شود.

وی در خصوص درمان از طریق خون بند ناف اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد موفقیت استفاده از این روش کم بوده است و بیماران به خون‌های محیطی بهتر پاسخ داده‌اند.

ذاکری‌نیا درباره موفقیت پیوند خون‌های محیطی از خود فرد نیز گفت: این عمل در شیراز بین 50 تا 90 درصد موفقیت آمیز است و بیماران زیادی از این روش استفاده کرده‌اند البته اگر خون از فرد دیگری باشد احتمال موفقیت کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: استقبال از این روش‌ها در مرکز سلول‌های بنیادی در بیمارستان نمازی شیراز افزایش یافته است تا حدودی که بسیاری از بیماران مجبور می‌شوند 6 ماه در فهرست انتظار بمانند.

ذاکری‌نیا افزود: با توجه به اینکه بیماران سرطانی زمان چندانی ندارند و بسیاری از آنها ممکن است در این 6 ماه جان خود را از دست بدهند بهتر است برای ساماندهی این وضعیت تدابیری اندیشیده شود.

این هماتولوژیست، هزینه این روش را در ایران بسیار ناچیز عنوان و اضافه کرد: هزینه این نوع درمان در ایران 12 تا 13 میلیون تومان بوده که دولت 8 میلیون تومان از آن را تقبل کرده است حال آن که این روش در خارج از کشور با هزینه یک میلیارد تومان انجام می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  +    =  17