تلفن‏ همراه را تا کنید و در جیب بگذارید

با یک فناوری نانویی

تحقیقات جدید محققان دانشگاه واندربیلت (Vanderbilt) در ایالت تنسی منجر به ساخت نانوسیمی با قطری به اندازه سه اتم شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، ساخت سیم‏هایی با این ابعاد کم، افق‏های جدیدی را در کوچک‏سازی اشیا ایجاد کرده ‏است. از جمله این امکانات جدید، تلفن‏های هوشمندی هستند که صفحات آنها مانند تکه‏های کاغذ، قابلیت تازدن دارند.

این فناوری جدید در مقاله «جینهاو لین» ارائه شده‏‏است. لین دانشجوی دکتری آزمایشگاه ملی اوکریج است. وی در طول این پژوهش از باریکه متمرکزی از الکترون‏ها برای ساخت نانوسیم‏ها استفاده کرده ‏است.ضخامت این نانوسیم‏ها در حدود ۴/ ۰ نانومتر بوده درحالی‌که ضخامت نانوسیم‏های تولیدی امروزه در حدود ۵۰ الی ۱۰۰نانومتر است، بنابراین ضخامت این نانوسیم جدید، یک هزارم سیم‏های مورد استفاده در مدار رایانه‏های امروزی است. این نانوسیم‏ها به‏صورت آرایش 6 ضلعی از اتم‏ها کنار هم قرار گرفته‏اند و دارای هدایت الکتریکی و گرمایی و استحکام قابل‌ملاحظه‏ای هستند.سقراط پاندلیتیس راهنمای لین و استاد فیزیک و مهندسی در این زمینه گفت: در آینده قادر خواهیم بود یک ماده دوبعدی منعطف بسازیم چون این ماده به‏صورت تک لایه‏ای از اتم‏ها است، صفحات به‏وجود آمده مانند کاغذ، منعطف و قابل تا زدن هستند، شما می‏توانید با استفاده از این فناوری، کاغذها یا صفحه‏های نمایش انعطاف‏پذیر داشته باشید. دلیل انعطاف‏پذیر بودن این فناوری آن است که یک لایه اتمی از ماده در ساخت آن استفاده شده‏است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1