دریافت غیرقانونی شهریه های نجومی در مدارس دولتی

 پایگاه خبری بانکداری الکترونیک- محمودشهرام فرد – هر سال با آغاز ثبت نام ها بحث دریافت شهریه در مدارس دولتی داغ می شود و بعد از مهر ماه تقریبا به فراموشی سپرده می شود.

از وزیر آموزش وپرورش گرفته تا مدیران استانی وبازرسی و…..همگی دریافت شهریه از والدین را غیرقانونی می دانند ولی در عمل اینگونه نیست و مدیران مدارس تا از اولیاء دانش آموزان پول نگیرند ،ثبت نام انجام نخواهد شد.

اکثر مدیران مدارس با اعلام اینکه ادارات کل آموزش وپرورش هیچ بودجه ای به مدارس از بابت هزینه های جاری پرداخت نمی نمایند والدین را مجبور به پرداخت شهریه با عناوین مختلف می نمایند.

مبالغی که به اجبار وبه اسم کمک به مدرسه دریافت می شود، داد والدین نگون بخت را درآورده است والبته این صدا هیچ وقت، شاید به گوش هیچ مسئولی نرسیده واگر هم رسیده باشد نسبت به آن ترتیب اثر داده نشده است.

دریافت شهریه ویا همان کمک به مدرسه ! دراکثر مواقع به زور از والدین اخذ می شود وشما اگر مبلغ درخواستی را پرداخت نکنی ثبت نام انجام نمی شود ودر صورت درخواست قسطی شدن این مبالغ ،تا اقساط پرداخت نشود از دادن کارت ورود به جلسه امتحان و یا کارنامه پایان ترم ؛خودداری خواهد شد.

بارها  اتفاق افتاده نام دانش آموزآن بدهکار پشت بلندگو ویا بر روی تابلو اعلانات نوشته وآبروی دانش آموز بی گناه ریخته شده است.

چندروز پیش که جهت گرفتن کارنامه پایان ترم  فرزندم در دبیر ستان حاضر شده بودم شاهد برخورد ناشایست معاون ومسئول وصول مطالبات با مادر یکی از دانش آموزان درخصوص دیر شدن پرداخت قسط فرزندش بودم، به ایشان اعلام شد تا قسط عقب افتاده را پرداخت ننمایید نه کارنامه داده خواهد شد ودر صورت ادامه از ورود فرزند شما به مدرسه هم جلوگیری خواهیم کرد.

شهریه دریافتی این مدرسه از هر پانصد دانش آموز مبلغ   شش میلیون ریال از هر نفر که کل مبلغ دریافتی به 3میلیارد ریال خواهد رسید و با این حساب این  مدرسه در حال  تجارت  کردن است نه  آموزش دادن..

می بینید از  آموزش رایگان ، ابتدایی تا مقطع  دانشگاه که  از مواد اصلی قانون اساسی کشور است  فقط نامی مانده است وبس! واین حلقه گمشده عدالت در تحصیل دیگر جایی در نظام آموزشی ما ندارد.

هر کس، اگر پول داشته باشد در بهترین مدارس وبا کمترین فشاری می تواند به راحتی درس خوانده تا بالاترین مقاطع تحصیلی نیز پیشرفت داشته باشندودکترا هم بگیرند،ولی در طرف مقابل نبودن پول یعنی محرومیت از تحصیل ابتدایی تا چه رسد به تحصیلات عالی.

اخیرا آماری منتشر شده بود که بیش از 87 درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه های پولی به تحصیل اشتغال دارند ودر واقع باید از تحصیل رایگان در کشور خداحافظی کرد.

دیروز رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان همدان هم درجمع روسای آموزش وپرورش استان ،آموزش وپرورش را مولد نامید وگفت : نگاه به آموزش وپرورش باید اصلاح شود.

وی افزوده :دستگاه تعلیم وتربیت نه تنها مصرف کننده ،بلکه تولید کننده وایجاد کننده باید باشد و دراین راه ،خصوصی سازی آموزش وپرورش تنها راه رفع مشکلات وسرعت بخشی به روند توسعه آن (آموزش وپرورش)می باشد.

حال وقتی رئیس محترم سازمانی که مسئولیت تامین بودجه و اعتبار لازم دستگاه ها را بر عهده دارد، دنبال خصوصی سازی درآموزش وپرورش هست،  از دیگران چه انتظاری باید داشت.آیا این گفته نشان از تصمیمات کلان در دولت محترم دراین خصوص نیست وآیا با این وضعیت نباید فاتحه تحصیل رایگان را در کشور خواند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  5  =