سه بانک اروپایی به ایران آمدند

فاینشنال تایمز خبر داد:

بانک های اروپایی به تدریج در حال از سر گیری روابط تجاری و مالی خود با دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه یعنی ایران هستند؛ کشوری که چندین سال متوالی در تحریم‌های چند جانبه بود و از حدود سه ماه پیش، پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایران و 1+5 در حال گذار از دوران تحریم به دوران پساتحریم است/ هم اکنون فشارهای سیاسی بر بانک های بزرگ اروپایی از سوی مقامات ایران و اروپا در راستای حمایت و پشتیبانی از شرکت های بزرگ برای ورود به ایران و تجارت با این کشور در حال افزایش است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری بانکداری الکترونیک (ebinews.com) به نقل از فاینشنال تایمز، دو بانک اروپایی روابط خود را با ایران به طور آزمایشی برقرار کردند و یک بانک دیگر در حال ورود به ایران است.

بانک های KBC  بلژیک و DZ  آلمان دو بانکی هستند که با برقراری ارتباط با بانک های ایرانی، شرایط مراودات مالی و بانکی برای تجار و شرکت‌های ایرانی و اروپایی را فراهم آوردند.

بانک Erste اتریش نیز در حال آماده سازی زمینه ها برای برقرای ارتباط مجدد با ایران و وصل کردن تجار اروپایی به بانک‌های ایرانی است.

KBC، بزرگترین بانک بلژیک اعلام کرده که تصمیم دارد از مشتریانی که در بازارهای اصلی جایگاه خود را تثبیت کرده اند (در بلژیک، چک و اسلواکی) حمایت کند تا بتوانند به طور واقعی اقدام به تجارت با ایران را از سر بگیرند و این امر، با احترام به تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا صورت می پذیرد.

مقامات بانک DZ آلمان هم اعلام کرده اند که معاملات و پرداخت های ایران و آلمان از طریق این بانک و با ارز یورو آغاز شده است.

همچنین بانک ERSTE گفته است که روابط خود را بر اساس استانداردهای موجود، با بانک های ایرانی به صورت 24 ساعته آغاز کرده و احتمالا در آینده ای نزدیک، روابط مالی و پرداخت های خود را با ایران گسترش خواهند داد.

این دو بانک اعلام کرده اند که تمام روابط و همکاری های آنها با ایران در چارچوب مقرارت تحریم ها و زیر نظر ناظران خواهد بود.

با این حال بانک های بزرگتر اروپایی همچنان در میان اما و اگرهای مربوط به مقررات وزارت خزانه داری آمریکا و ترس از جریمه های چند میلیارد دلاری، خود را در حاشیه این جریانات قرار داده و چشم به آینده دوخته اند.

همین مساله باعث شده است تا نگرانی های مقامات ایرانی و اروپایی در خصوص روند کند اتصال ایران به بانک ها و سیستم های مالی بزرگ دنیا افزایش یابد.

رئیس یکی از بزرگترین بانک های اروپا در همین خصوص به فاینشنال تایمز گفته است: طبق گزارش های وکلا و مشاوران ما، هنوز هم بسیاری از تحریم های آمریکا علیه ایران پابرجاست و همین امر باعث شده تا بسیاری از مقررات و شرایط ورود به ایران برای ما مبهم و نامعلوم باشد.

در طول پنج سال گذشته، بانک های غربی از سوی آمریکا جریمه های زیادی را به دلیل نقض قوانین تحریم ها متحمل شدند که مبلغ این جریمه ها 15 میلیارد دلار برآورد شده است. در این میان بیشترین مبلغ جریمه را بانک BNP Paribas فرانسه در سال 2014 به میزان 8.9 میلیارد دلار پرداخت کرد.

بانک های ایران پس از 4 سال در ژانویه 2015 مجددا به سیستم پیام رسان سوئیفت متصل شدند. با این حال محمود زیبایی -از مقامات واحد پرداخت های بانک مرکزی- تعداد تراکنش های سوئیفتی ایران را اندک بر شمرده و می گوید: معاملاتی که از طریق سوئیفت ارسال شده است چندان زیاد نبوده است چراکه بانک های غربی همچنان نگران خطرات همکاری با ایران هستند.

زیبایی اضافه می کند: بانک مرکزی برای تشویق بانک های ایرانی استفاده از سیستم “مشتری خود را بشناسید” و همچنین سیستم های منطبق بر تحریم ها را توصیه می کند .

هم اکنون فشارهای سیاسی بر بانک های بزرگ اروپایی برای حمایت و پشتیبانی از شرکت های بزرگ برای ورود به ایران و تجارت با این کشور در حال افزایش است. علاوه بر علاقمندی اروپایی ها برای کسب فرصت تجارت در بازار 77 میلیونی کشور ایران، سیاستمداران اروپایی نیز تمایل زیادی به حمایت از دولت اعتدال‌گرای حسن روحانی دارند.

گفتنی است بانک KBC بلژیک دارای یک دفتر بزرگ سهامی و تیم فروش در آمریکاست اما بانک های DZ آلمان و ERSTE اتریش صرفا دفاتر نمایندگی کوچکی در این کشور دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  −  93  =