دیپلماسی بانکی نیمه تعطیل است

مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی ایران برای برقراری سریع تر روابط با بانکهای خارجی کوتاهی می کنند یا منتظر به ثمر نشستن دیپلماسی بانکی مدیران ارشد بانک مرکزی نشسته اند؟ پشت پرده روابط سرد بانکی ایران با دیگر کشورها چیست و چرا هنوز برخی کشورها حاضر به درک پیام برجام و برقراری رابطه کارگزاری بانکی با بانک های ایران نیستند؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی ایران برای برقراری سریع تر روابطبا بانکهای خارجی کوتاهی می کنند یا منتظر به ثمر نشستن دیپلماسی بانکی مدیرانارشد بانک مرکزی نشسته اند؟ پشت پرده روابط سرد بانکی ایران با دیگر کشورها چیست وچرا هنوز برخی کشورها حاضر به درک پیام برجام و برقراری رابطه کارگزاری بانکی بابانک های ایران نیستند؟

هرچند پیش از این بانک های بزرگ اروپایی از ترس تحریم های احتمالی آمریکا حاضر بهعادی سازی روابط بانکی با ایران نبودند، اما مروری بر دستکم مذاکرات چند روز اخیربه ویژه مذاکرات بین رئیس کل بانک مرکزی با وزیر نفت و گاز هند و یا مذاکرات محمودواعظی به نمایندگی از دولت ایران با مقامات اقتصادی ترکیه نشان می دهد که گویابرخی کشورهای همسایه و منطقه هم حاضر نیستند به راحتی سطح روابط بانکی خود باایران را افزایش دهند و به روال قبل از تحریم ها برگردانند!

دیپلماسی بانکی نیمه تعطیل است

بانکداران بزرگ در حاشیه

برگرداندن سطح روابط بانکی با دیگر کشور اگرچه نیازمند مذاکرات و تحرکجدی دیپلماسی مدیران ارشد بانک مرکزی و در تعامل تنگاتنگ با وزارت خارجه است، امااین مهم نباید به بهانه ای برای حاشیه نشینی مدیران شبکه بانکی و به ویژه بانک هایبزرگ دولتی و نیمه دولتی ایران تبدیل شود. چه اینکه بخش های بین الملل و مدیرانارشد بانک هایی چون بانک ملی ایران، بانک سپه، بانک تجارت و بانک ملت و دیگر بانکها باید از حاشیه به متن آورده شوند و در مذاکرات دو جانبه با بانک های دیگرکشورها سطح کارگزاری بین بانکی و تنوع بخشیدن به خدمات مورد نیاز بازرگانان وفعالان اقتصادی افزایش دهند و از فرصت های بانکی پسابرجام نهایت استفاده را ببرند.البته این چالش جدی را نباید نادیده گرفت که بدنه مدیریتی امور بین الملل بانک هاو تیم مذاکره کننده آنها با بانکهای خارجی که در سالهای اعمال تحریم ها حاشیه نشینو یا تضعیف شده اند، هم باید تقویت شده و هر کدام از بانکها نقشه راهی روشن برایبرقراری و عادی سازی روابط با بانکها و کارگزاری بانکهای خارجی تدوین و به اجراگذارند. حتی انتظار می رود به همراه هر هیات اقتصادی ایرانی برجسته ترین و شناخته شده ترین کارشناسانو مدیران بانکی آگاه و خبره نسبت به پیچیدگی های روابط بین بانکی جهان در مذاکرات حضوریفعال و اثرگذار داشته باشند تا بتوان زودتر و سریع تر و البته دقیق تر موانع موجودرا برداشت و بهانه را از دست دولت هایی که هنوز پیام برجام را و فرصت های پسابرجامرا درک نکرده اند، گرفت.

سفر سیف به اروپا در سکوت خبری

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت 17 فروردین ماه امسال خبر از سفر رئیس کلبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فرانکفورت آلمان و مذاکره با روسای بانک مرکزیاروپا و آلمان داد، اما ولی اله سیف به ایران برگشت بدون اینکه خبری از جزییات اینمذاکرات و نتایج آن رسانه ای شود. خبری که تنها در رسانه های داخلی انعکاس پیداکرد و حتی روابط عمومی بانک مرکزی واکنشی نسبت به آن نشان داد در حالی که بر اساسخبری که ایرنا به نقل از خبرنگار خود در برلین آلمان مخابره کرده بود، قرار بود تارئیس بانك مركزی ایران با سران بانكی اتحادیه اروپاو آلمان در چارچوب ‏تلاش برای عادی‌سازی روابط بانكی با ایران بحث و گفت‌وگو کند.

تعلل دولت هند در رفع تحریمها

روابط بانکی ایران و هند هم هنوز عادینیست و حتی دولت دهلی نو حاضر نشده به بانک های این کشور اعلام کند که تحریم هایبانکی علیه ایران برداشته شده است. چه اینکه ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روزشنبه همین هفته در دیدار با وزیر نفت و گاز هند از او درخواست کرده بود دولت این کشور به صورت رسمی، رفع تحریم‌ها علیه بانک‌های ایرانرا به شبکه بانکی اعلام کند. سیف به درامندراپرادان گفته که شرط تحقق اهداف تجاری و اقتصادی بین دو کشور در گروه آسانتر شدن روابط بانکی است و توافق برجام و قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت شفاف دامنهمجاز فعالیت‌های بانکی را اعلام کرده است و بانک‌های هندی براین اساس می توانند روابطخود را با بانک های ایران آغاز کنند. راستی چرا با گذشت بیش از 2 ماه از اجرایبرجام دولت هند حاضر نیست به بانک های این کشور اعلام کند، دیگر بانک های ایرانتحریم نیستند و می توانند روابط کارگزاری و همکاری های بین بانکی را به حالت عادیبرگردانند؟

دبه بانکی ترکیه !

نشانه آشکار دیگر از کندی و سردی روابط بانکی بین ایران وکشورهای منطقه و همسایه را می تواند در مذاکرات اخیر تیم ایرانی به سرپرستی محمدواعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مقامات اقتصادی دولت ترکیه جستجو کرد.البته واعظی در مقام رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه مسئولیتاین مذاکرات را به عهده داشته است ولیکن اظهارات حسین یعقوبی، مدیر امور بین المللبانک مرکزی در جریان این مذاکرات هم نشان از «دبه» دولت و البته بانکهای ترکیهبرای عادی سازی روابط بانکی با ایران دارد.او با اشاره به مذاکرات هیات ایرانی و ترکیه ای گفته بود: تاكید براین استهزینه هایی كه در شرایط تحریم برخی بانكها نرخ های غیر متعارف را دریافت می كردند،دیگر قابل قبول نخواهد بود، از طرف دیگر در طول مذاكرات متوجه شدیم كه در نظامتركیه شناخت كافی از متن برجام و فرصتها و ظرفیت های آن نیست، یعنی هنوز هم نگرانیهایی هم دارند كه پایه و اساسی ندارد. اظهارنظر این مقام بانک مرکزی دستکم نشان اززیاده خواهی مقامات بانکی ترکیه می تواند داشته باشد و مقامات ترکیه هنوز اصراردارند تا برای همکاری بیشتر و عادی سازی روابط بین بانکی، هزینه بیشتری از بانکهای ایرانی بگیرند. جزییات بیشتر از اختلاف نظر بین هیات ایران و ترکیه دراظهارنظر یعقوبی روشن است آنجا که او می گوید: در مذاكرات از مخاطبان خود پرسیدهاست كه ابهامات آنها چیست؟ كه البته دیدیم كه از برجام اطلاعی ندارند. لذا برجامرا تشریح كردیم كه در متن برجام تصریح دارد كه هیچ محدودیت و مانعی برای كار باتعامل بانكی با ایران وجود ندارد. در شرایط پسا تحریم حتی بانكهای بزرگ دنیا حتیبانكهای تراز اول دنیا هم ارتباطاتی را با ایران شروع كرده اند. (گزارش ویژه تابناک اقتصادی با عنوان ماموریتبانکی واعظی و دلواپسی ترکیه! ) را بخوانید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =