پایگاه‌های رای ترامپ و هیلاری

نیویورک‌تایمز: کلینتون محبوب آمریکایی‌ها نیست

نیویورک تایمز می‌نویسد برخی از مشاوران هیلاری کلینتون نگران هستند رای‌دهندگان به سمت دونالد ترامپ متمایل شوند و این وضعیت گسترش پیدا کند. درحالی‌که تنها 8 هفته تا انتخابات باقی مانده دو نامزد انتخابات شانه‌به‌شانه یکدیگر در حال حرکت هستند و ممکن است در هفته‌های باقیمانده یک نامزد از حزب سوم کمی وزن آرا را تغییر دهد. با وجود این 67 درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که ترامپ یک گزینه پرخطر برای ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است. برای هیلاری کلینتون این رقم به 51 درصد می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بیشتر رای‌دهندگان ترامپ را به‌عنوان یک گزینه پر خطر برای ریاست‌جمهوری لحاظ می‌کنند و می‌گویند که او خلق و خوی درستی ندارد و فاقد ارزش است، اما او به‌عنوان یک دگرگون‌کننده بهتر اقتصادی نسبت به هیلاری کلینتون شناخته شده است. اینها را در واقع نتایج نظرسنجی «نیویورک‌تایمز/ سی‌بی‌اس نیوز» نشان می‌دهد. هیلاری کلینتون باوجود اینکه همچون ترامپ چندان محبوب به نظر نمی‌رسد اما رئیس‌جمهوری مطمئن‌تر و امن‌تر به حساب می‌آید. عمده نظردهندگان بر این باورند که هیلاری کلینتون دارای خلق و خوی مناسبت‌تری است و بهتر می‌تواند سیاست خارجی را اداره کند. با این حال تنها 36 درصد هیلاری کلینتون را به‌عنوان نماینده تغییرات می‌بینند.

نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی این است که مردم آمریکا معتقدند ترامپ از هیلاری کلینتون با صداقت تر است. بر این اساس 33 درصد مردم هیلاری کلینتون را صادق می‌دانند، این در حالی است که ترامپ برای این موضوع رای 35 درصدی نظردهندگان را دارد. همچنین مردم در پاسخ به این سوال که در ایجاد مشاغل و عملکرد اقتصادی کدام دو نامزد بهتر عمل می‌کنند 43 درصد مردم گفته‌اند هیلاری کلینتون و 51 درصد هم دونالد ترامپ را فرد شایسته‌تری دانسته‌اند. در سایر موضوعات از جمله مبارزه با تروریسم، مهاجرت و سیاست خارجی هیلاری کلینتون به ترتیب با ارقام 49، 51 و 58 درصد از ترامپ بالاتر ایستاده است. برخی از مشاوران هیلاری کلینتون نگران هستند تا رای‌دهندگان به سمت دونالد ترامپ متمایل شوند و این وضعیت گسترش پیدا کند. در حالی که تنها 8 هفته تا انتخابات باقی مانده دو نامزد انتخابات شانه به شانه همدیگر در حال حرکت هستند و ممکن است در هفته‌های باقی‌مانده یک نامزد از حزب سوم کمی وزن آرا را تغییر دهد. در این نظرسنجی مشخص شده است که هیلاری کلینتون در سطح ملی از حمایت 46 درصدی و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان از وزن 44 درصدی مردم برخوردار است. البته در میان کسانی که برای رای ثبت‌نام کرده‌اند فاصله هیلاری کلینتون از ترامپ عمیق‌تر است. در این نظرسنجی 46 درصد مردم به هیلاری کلینتون و 41 درصد نیز به دونالد ترامپ تمایل دارند.

همچنین در این نظرسنجی مشخص شده است که در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام شده، زنان، اقلیت‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تمایل بیشتری دارند تا به نامزد دموکرات‌ها رای بدهند. با این وجود تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد هیلاری کلینتون در روز 8 نوامبر کار سختی پیش رو دارد. زیرا ترامپ در میان مردان، سفیدپوست‌ها و افرادی با تحصیلات کم‌ طرفدار بیشتری دارد. البته در رقابت‌های 4 نفره اوضاع هیلاری کلینتون زمانی بیشتر خراب می‌شود که بدانیم وی در این شرایط از حمایتی برابر با نامزد جمهوری‌خواهان برخوردار است و هر دو نامزد دارای حمایت 42درصدی هستند. پس از این دو گری جانسون که حمایت لیبرتارین‌ها را پشت سر خود دارد از حمایت 8 درصدی رای‌دهندگان برخوردار است و پشت سر همه آنها جیل استاین قرار گرفته که توانسته است رای 4 درصدی مردم را به‌دست آورد. در این میان اما گری جانسون امیدوار است بتواند خود را وارد مناظره‌ها کند و برای این کار نیاز به حمایت 15 درصدی مردم دارد.

در رقابت‌های 4 نفره مشخص شده است که آمار حمایت جوانان زیر 30 سال از هیلاری کلینتون تا 10 درصد سقوط می‌کند و برای ترامپ نیز با سقوط 7 درصدی مواجه می‌شود. این در حالی است که ترامپ چندان روی رای جوانان حساب باز نمی‌کند و هیلاری کلینتون بیشتر چشم به آنها دوخته است. بررسی روند آماری نشان می‌دهد از ماه اوت به این سو رقابت بین دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات سخت‌ و نزدیک‌تر شده است. ایالت‌های بلاتکلیف (نه جمهوری‌خواه نه دموکرات) مانند اوهایو و فلوریدا در هفته‌های آتی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. آرای الکترالی که تاکنون به هیلاری کلینتون تخصیص یافته است این مهم را نشان می‌دهد.

نظرسنجی اخیر همچنین نشان داده مردم از هر دو نامزد ناراضی هستند. از میان کسانی که گفته‌اند به ترامپ یا هیلاری کلینتون قطعا رای خواهند داد یک «چربش اندک» با دونالد ترامپ است. بقیه نفرات در این زمینه گفته‌اند رای خود را به آسانی خرج نمی‌کنند و منتظر روز انتخابات باقی می‌مانند. در حالی که کمتر از دو هفته به برگزاری اولین مناظره رسمی دو نامزد باقی مانده است نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم نگران اولین مناظره هستند. مردم برای رای دادن به یکی از دو نامزد مواردی همچون نحوه برگزاری کارزار انتخاباتی، کنوانسیون و حضور در مجامع عمومی را مد نظر قرار می‌دهند.بیشتر نظردهندگان بر این باورند که دونالد ترامپ اصلا به لاتین‌تبارها اهمیت نمی‌دهد در مقابل هیلاری کلینتون به این گروه نژادی توجه بیشتری دارد. همچنین این نظرسنجی نشان داده بیشتر نظردهندگان درخصوص مهاجران غیرقانونی با هیلاری کلینتون هم عقیده هستند و بر این باورند که باید برای آنها شرایطی به‌وجود بیاید که بتوانند در کشور بمانند.

احتمال دارد در هفته‌های آتی ترامپ خود به جایگاهش آسیب بزند و این امر به تضعیف جایگاه نامزد جمهوری‌خواهان منجر شود. ترامپ در این چند هفته باقی‌مانده انتخابات وقت دارد تا دست به اصلاح شخصیت خود بزند و مردم را مطمئن کند که وی از ثبات شخصیتی برخوردار است. شاید برای همین است که رویترز در گزارشی نوشت که نامزد جمهوری‌خواهان در اقدامی آشکار از نظریات سابق خود عقب نشست و اعلام کرد که دونالد ترامپ متولد ایالات‌متحده بوده است. این در حالی است که نامزد جمهوری‌خواهان بارها در مورد محل تولد باراک اوباما شک و شبهه ایجاد کرده و مدعی بود که باراک اوباما متولد آمریکا نیست و در مورد اسناد تولد رئیس‌جمهوری آمریکا تقلب صورت گرفته است. با این وجود وی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مدارک اوباما نشان می‌دهد وی متولد آمریکا است.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که 64 درصد از رای‌دهندگان بر این باورند که خلق و خوی ترامپ برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست. 67 درصد هم بر این باورند که ترامپ یک گزینه پر خطر برای ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است. برای هیلاری کلینتون این رقم به 51 درصد می‌رسد و این تعداد می‌گویند که ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون برای ایالات‌متحده مخاطره‌آمیز است. برای مشاوران ترامپ، وی یک قمار بزرگ در انتخابات ریاست‌جمهوری به حساب می‌آید که هر روز نیز به نگرانی‌های آنها افزوده می‌شود. این دسته از مشاوران ترامپ بر این عقیده‌اند اگر ترامپ نتواند وجهه عمومی خود را بهبود ببخشد یک بازنده بزرگ به حساب می‌آید. زیرا به باور آنها مردم به رئیس‌جمهوری که غیرقابل پیش‌بینی باشد رای نخواهند داد و این امر در عمل شانس ترامپ را در روز 8 نوامبر کمتر خواهد کرد.

برخی طرفداران ترامپ می‌گویند که باید ریسک رای دادن به وی را پذیرفت، زیرا او می‌تواند اتفاقات خوبی در حوزه امنیت ملی و اقتصاد رقم بزند. در این رابطه 48 درصد از نظرسنجی‌شوندگان گفته‌اند ترامپ می‌تواند تغییراتی را در واشنگتن به وجود آورد و این رای نشان از برتری 12درصدی نامزد جمهوری‌خواهان نسبت به هیلاری کلینتون دارد. این در حالی است که 48 درصد دیگر فکر می‌کنند که ترامپ نمی‌تواند هیچ تغییری به‌وجود آورد.

البته برخی گاف‌های هیلاری کلینتون می‌تواند در روزهای آتی بیش از این به جایگاه وی در انتخابات آسیب وارد کند. به‌عنوان مثال در مورد رسوایی استفاده هیلاری کلینتون از یک ایمیل شخصی به جای ایمیل دولتی از هر 10 نفر، 7 نفر بر این باورند که هیلاری کلینتون در این زمینه اشتباه کرده است و 45 درصد هم بر این باورند کاری که وی کرده غیرقانونی بوده است. همچنین در این نظرسنجی مشخص شده 59درصد مردم آمریکا خواهان انتشار عملکرد مالیاتی دو نامزد بوده‌اند و در مقابل 45 درصد هم خواستار انتشار وضعیت سلامتی هر دو نامزد هستند.
یادداشت/دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  7