امضای تفاهمنامه ۱۰ سند همکاری بین ایران و آلمان

معاون وزیر اقتصاد خبر داد

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه هنوز برخی مشکلات مالی و بانکی بین ایران و آلمان وجود دارد، گفت: ۱۰ سند همکاری در کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و آلمان به امضا می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد خزاعی امروز در همایش تجاری ایران و آلمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به اختلاف نظرهای سیاسی بین دو کشور گفت: این اختلافات نظرها زیاد نیست، نگاه دولت ما به سوریه و رژیم صهیونیستی با نگاه دولت آلمان متفاوت است و تفاوت دیدگاه‌ها و نظرهای سیاسی در کشور ما امری طبیعی است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نباید اختلافات سیاسی باعث شود، تا همکاری‌ اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور کاهش یابد، گفت: باید با گفت‌وگو به درک درستی از این مسائل برسیم.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه آلمان قبل از تحریم‌ها اولین شریک تجاری و اقتصادی ایران بود، تصریح کرد: اما علیرغم تحریم‌ها در سال‌های 2014 تا 2015 روابط تجاری بین دو کشور 2.5 میلیارد دلار بود که در آن شرایط رقم قابل ملاحظه‌ای است و حاکی از روابط ریشه‌دار بین دو کشور است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه وزیر اقتصاد آلمان و معاونانش بارها از بانک‌های آلمانی خواسته‌اند که همکاری خود را با بانک‌های ایرانی گسترش دهند، گفت: در مقابل هم دولت روحانی و وزرای اقتصادی و وزیر امور خارجه هم مکررا از سیستم‌های مالی ایران خواسته‌اند که اگر مشکل مالی با بانک‌های آلمانی دارند، حل کنند و در همین راستا چند ماه پیش بعد از مذاکرات مفصلی که ما در سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد با همکاری بانک مرکزی داشتیم موفق شدیم، مشکل مالی بین ایران و هرمس را حل کنیم.

وی بیان داشت: این امر منجر به آغاز همکاری مجدد با هرمس شده و هم‌اکنون در حال مذاکره با بیمه هرمس برای پوشش دادن وام‌های بخش خصوصی یا دولتی که ایران می‌تواند استفاده کند، هستیم.

خزاعی با اشاره به اینکه در سال 1960 اولین نمایشگاه صنعتی آلمان در تهران بعد از جنگ جهانی دوم برگزار شد، گفت: وزیر اقتصاد وقت آلمان در آن زمان در این نمایشگاه شرکت کردند و این فرد فصل جدیدی در روابط ایران و آلمان به وجود آوردند، طوری که بیش از 60 شرکت آلمانی در ایران دفتر داشتند و حتی بسیاری از آنها در زمان تحریم‌ها در ایران ماندند.

وی بیان داشت: بنابراین با توجه به عمق روابط دیرینه اقتصادی ایران و آلمان این امکان وجود دارد، تا مجددا روابط خوب تجاری بین دو کشور برقرار شود.

معاون وزیر اقتصاد به دو شاخصه مهم و اثرگذار ایران در امر سرمایه‌گذاری در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران امن‌ترین کشور منطقه در خاورمیانه است که این موضوعی پر اهمیت برای سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها می‌تواند باشد.

وی بیان داشت: ثبات نرخ ارز در ایران و کاهش تورم از 45 درصد به کمتر از 10 درصد نیز شاخصه مهم دیگری است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران آلمانی مدنظر قرار گیرد.

خزاعی با اشاره به اینکه هنوز برخی مشکلات مالی بین دو کشور وجود دارد، گفت: همکاری‌ بانکی با سیستم‌های مالی دنیا هنوز آن طور که مورد نظر ما بوده انجام نمی‌شود، ولی وضعیت با گذشته بسیار متفاوت است.

 رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: پس از 15 سال کمیسیون مشترک ایران و آلمان برگزار می‌شود که در این کمیسیون با حضور وزیر اقتصاد آلمان حدود 10 سند امضا خواهد شد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  8