جهت گیری تعرفه ای به نفع واسطه ها بوده است

دلیل ادامه قیمت گذاری دولتی چیست؟

اگر بخواهیم تعرفه های ثابتی داشته باشیم و اعمال کنیم، به هیچ وجه لازم نیست که دولت نرخ ثابتی را تعیین کند بلکه باید واسطه ها را حذف کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، زوریک آبراهامیان، عضو خانه اقتصاد ایران در بررسی الزام قیمت گذاری دولتی در بازار به خبرنگار ما گفت: از آنجایی که قیمت گذاری، رقابت در بازار را کاملا از بین می برد و ما شفافیت و مرغوبیت کالاها را از دست خواهیم داد، امر درستی به نظر نمی رسد.

آبراهامیان در رابطه با درستی و یا نادرستی تعیین قیمت ارز توسط دولت اظهار داشت: تعیین قیمت ارز مقوله ای است که دولت بایستی در آن دخالت کند. باتوجه به اینکه نزدیک به 35 سال است که دولت این امر را انجام می دهد.

وی ادامه داد: منتهی بعد از تعیین قیمت ارز، دولت باید سعی کند که این قیمت را با هرگونه اهرم اقتصادی که در دست دارد در بازارهای داخلی و خارجی تثبیت کند. با ثابت نگه داشتن قیمت دلار رونق خاصی برای اقتصاد ایران محقق می شود.

آبراهامیان با بیان اینکه از آنجایی که درهای تجارت دنیا به روی ما گشوده شده باید سعی کنیم به سمت آزادسازی اقتصادی گام برداریم؛ دراین باره توضیح داد: چون از وضعیت تحریم خارج شده ایم حرکت به سمت آزادسازی و خصوصی سازی برای اقتصاد کشور امکانپذیر است و در چنین شرایطی بحث رقابت در بازار هم پیش خواهد آمد.

این عضو خانه اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم ترین عاملی که باعث می شود تمام کالاهای تولیدی در بازار بتوانند به بقای خود ادامه دهند؛ مقوله رقابت است، اذعان داشت: رقابت باعث می شود اقتصاد ایران در تمام زمینه ها رونق پیدا کند؛ هم در زمینه تولیدی و هم در زمینه ارائه خدمات.

وی در پاسخ به این پرسش که جهت گیری تعرفه گذاری دولتی در اقتصاد ایران تاکنون به نفع تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و یا واسطه گران بوده است، به اخبار پولی مالی گفت: باتوجه به اینکه ما در مملکتی زندگی می کنیم که یکی از عناصر مهم واسطه گران هستند، جهت گیری تعرفه گذاری به نفع آن ها بوده است. ما اگر بخواهیم تعرفه های ثابتی داشته باشیم و اعمال کنیم، به هیچ وجه لازم نیست که دولت نرخ ثابتی را تعیین کند بلکه باید واسطه ها را حذف کنیم.

آبراهامیان در رابطه با چرایی اصرار دولت به امر قیمت گذاری، درحالیکه کارشناسان این امر را به ضرر اقتصاد کشور می دانند؛ گفت: به این دلیل که خصوصی سازی به طور کامل در کشور ما اجرایی نشده است، وقتی که ما وارد مقوله خصوصی سازی می شویم نقش و حجم دولت کمرنگ می شود. در حال حاضر دولت مجبور است که به قیمت گذاری مبادرت ورزد.

وی ادامه داد: هنوز راه بسیار طولانی را در جهت تحقق خصوصی سازی در پیش داریم. حتی ارگان های دولتی هم باید به سمت خصوصی شدن بروند؛ چراکه در این صورت رقابت در بازار ایجاد می شود و کیفیت محصولات و خدمات بالا رفته و وضعیت رفاهی شهروندان نیز ارتقا پیدا می کند.

خبرنما

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1