بیشترین و کمترین نرخ کارمزد متعلق به کدام بانک است؟!

کارمزد پرداختی بانک ها در آذر ماه

بر اساس آخرین گزارش شاپرک، میزان کارمزد پرداختی هر بانک به ازای هر 100 هزار ریال مبلغ جذب شده از تراکنش های خرید در آذر ماه سال جاری (با میانگین رشد ماهانه 2/7 درصد)، مجموعاً 3808 ریال گزارش شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس گزارش منتشر شده بانک پارسیان با 227 ریال بیشترین کارمزد را در اذرماه سال جاری پرداخت کرده است و نسبت به ماه قبل 27/15 درصد رشد داشته است.
در مقابل بانک توسعه صادرات با کمترین کارمزد، حدود 18 ریال از هر 100 هزار ریال مبلغ جذب شده را به عنوان کارمزد در آذر ماه پرداخت کرده و رشد منفی 8/56 درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کرده است.

میزان کارمزد پرداختی هر بانک به ازای هر 100 هزار ریال مبلغ جذب شده* در آذر ماه سال جاری (با میانگین رشد ماهانه 2/7 درصد)، مجموعاً 3808 ریال گزارش شده که نسبت به ماه قبل 4/15 درصد رشد داشته است. بانک های پارسیان (6 درصد)، سامان (5/5 درصد)، موسسه اعتباری توسعه (5/3 درصد) و کوثر (5/2 درصد) حدود 22 درصد از سهم کل بانک ها از نظر میزان کارمزد پرداختی را به خود اختصاص داده اند. کمترین سهم مربوط به بانک توسعه صادرات (0/47 درصد) و بانک صنعت و معدن (0/75 درصد) می باشد.

نمودار زیر نشان می دهد که در بین بانکها، بانک پارسیان با 227 ریال بیشترین کارمزد را به ازای هر 100 هزار ریال مبلغ جذب شده از تراکنش های خرید پرداخت کرده و نسبت به ماه قبل 27/15 درصد رشد داشته است. همچنین مبالغ 210 ریال و 200 ریال به ترتیب توسط بانک های سامان و موسسه اعتباری توسعه پرداخت شده است که پس از بانک پارسیان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

بانک توسعه صادرات با کمترین متوسط، حدود 18 ریال از هر 100 هزار ریال مبلغ جذب شده را به عنوان کارمزد در آذر ماه پرداخت کرده و رشد منفی 8/56 درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کرده است. همچنین بانک صنعت و معدن با منفی 6/81 درصد رشد (پرداخت مبلغ 29 ریال) و بانک سرمایه با منفی 13/08 درصد رشد (پرداخت مبلغ 43 ریال) کمترین مبلغ پرداختی به ازای هر 100 هزار ریال مبلغ جذب شده از تراکنش های خرید داشته اند.

با توجه به اینکه میزان کارمزد پرداختی تراکنش های خرید، هم به تعداد و هم مبلغ تراکنش ها بستگی دارد بنابراین بانک هایی که میزان کارمزد کمتری به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش داشته اند، در واقع مبلغ تراکنش بیشتری به ازای تعداد ترکنش های مشابه با سایر بانک ها کسب کرده است. لذا می توان گفت که بانک توسعه صادرات مبلغ تراکنش بیشتری نسبت به تعداد تراکنش های خود از پذیرنگان خود دریافت کرده است.

*شاخص انتخاب شده در واقع میزان کارمزد پرداخت شده بانک پذیرنده به ازای هر 100 هزار ریال مبلغ تراکنش پذیرش شده می باشد که بر روی تراکنش های خرید که کارمزد آن به طور مستقیم توسط بانک پذیرنده پرداخت می شود، متمرکز شده است و از محاسبه کارمزدهای قبض و شارژ و کارمزدهایی که بعدا توسط دارنده کارت تایید می شوند نظیر کارمزد مانده گیری، چشم پوشی شده است.

پایان پیام/

گزارش از : سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  9  =