ضرربسته بودن نمادبانکهابیشتر از پلاسکو/فاجعه بورسی در راه است

در گفت و گو با یک کارشناس بورس مطرح شد؛

یک کارشناس بورس مدعی است ضرر بسته بودن نماد هر بانک در بورس معادل دو یا چند برابر میزان خسارت ریزش ساختمانهایی مانند پلاسکو به کشور و بازار سرمایه خواهد بود.

مجید صفاری در گفت و گو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ضمن بیان این مطلب توضیح داد: ریزش ساختمان پلاسکو بنابه گفته برخی از مسوولان حدود هزارو 500 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است، در حالی که تحلیل بازار سرمایه و بورس از سوی کارشناسان نشان دهنده آن است که دوبرابر یا چندبرابر این میزان ضرر بسته بودن نماد بانها در بورس به اقتصاد کشور است.

وی افزود به عنوان مثال بعداز بازگشایی نماد بانک ملت مشخص شد نمادبسته این بانک حدود 3 هزار میلیارد تومان خسارت به همراه داشته است، همچنین میزان ضرر دیگر بانک ها با بازگشایی نماد آن ها، مشخص خواهد شد.

این کارشناس بورس با بیان این که در بورس دو موضوع شفافیت و نقدشوندگی اهمیت دارد، گفت: در بخش شفافیت این موضوع مطرح است که سهام دار با اطلاعات دقیق معامله و خرید و فروش کند. در بخش نقدشوندگی نیز باید به این مساله توجه شود که سهامدار به دارایی اش دسترسی داشته باشد و در صورت نیاز بتواند دارایی خود را نقد کند.

صفاری افزود: در حال حاضر به نظر می رسد بورس به شفافیت بیشتر از نقدشوندگی اهمیت می دهد. برای نمونه در دوران ریاست فطانت (رئیس سابق سازمان بورس) بیش از یک سال نماد پالایشگاه ها در بورس بسته شد زیرا وزارت نفت قیمت خوراک ها را مشخص نمی کرد. این رویه سال گذشته نیز تکرار شد و میزان نقدشوندگی را بسیار پایین آورد.

وی با بیان این که در شرایط فعلی حدود یک سوم نمادها در بورس بسته است و این رویه ریسک نقدشوندگی در بازار سرمایه را بالا می برد، اظهار کرد: به طور کلی یک نماد در بورس نباید بیش از دو روز بسته باشد. برای شفاف سازی می توان تابلویی فرعی نصب و اعلام کرد که اطلاعات نمادهای نمایش داده شده روی آن مخدوش است و تصمیم نهایی به خریدار سهام دار واگذار شود.

به گفته این کارشناس بورس، در فرابورس به دلیل نبود شفافیت، تابلوها تقسیم بندی می شود بنابراین ایرادی ندارد که تمام نمادها در بورس از شفافیت برخوردار باشند.

صفاری با اشاره به زیانی که بسته بودن نماد بانک ها در بورس به همراه دارد، اظهار کرد: این رویه ریسک بازار را بالا می برد و مشتریان برای خرید سهم با تردید مواجه می شوند. گاهی به دلیل ارایه اطلاعات غلط از سوی مدیرعامل یک شرکت یا بانک، به جای آن که فرد خطاگو بازخواست شود، سهامداران متحمل زیان خواهند شد.

وی معتقد است دور کردن مردم از دارایی های خود به منظور شفاف سازی، اشتباه بزرگی است.

 پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  −    =  29