مسوولیت اجتماعی مفهومی تعریف نشده دربانکها

درگفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مطرح شد:

حمایت از محیط زیست، حمایت از مناطق محروم، بیماران خاص، مدرسه سازی و غیره در حیطه مسوولیت های اجتماعی بانکها هستند این در حالی است که بانکهای ما در این زمینه عملکرد جدی و چشمگیر با اثرات ملی نداشته اند.

محمدرضا محمودیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در پاسخ به این پرسش که بانکهای کشور تا چه اندازه در زمینه مسوولیت های اجتماعی هدفمند گام برداشته اند گفت: قبل از دادن پاسخ به این سوال باید  مشخص شود منظور از مسئولیتهای اجتماعی چیست؟ این مفهوم به تازگی در ادبیات گفتمان مدیریتی کشور بویژه در حوزه عملیات بانکی شنیده می شود و لازم است که تعریف روشن و مشخصی داشته باشد.

این کارشناس بانکی یادآور شد: اگر این مفهوم به معنای ایفای نقش بانکها در اجتماع باشد، بانکها از طریق فعالیت هایی مانند جمع آوری سپرده های خود و واگذاری آنها به صنایع، حرف و مشاغل گوناگون تحت عنوان تسهیلات، از گذشته تا اکنون به طور مستمر در حال ایفای مسوولیت های اجتماعی بوده اند.

محمودیان افزود: آنچه با عنوان بانکداری الکترونیک یا  حوزه الکترونیکی خدمات بانکی می شناسیم یکی از مسوولیت های اجتماعی بانکها است که نقش بسیار مهمی در زندگی مردم پیدا کرده (ترددهای غیر ضروری را کاهش داده  انجام عملیات بانکی از راه دور را ممکن ساخته مصرف انرژی را کاهش داده اسناد کاغذی حذف شده و مراجعه به شعب کمتر شده است ) و سهم بالایی از مسوولیتهای اجتماعی بانکها به خدمات الکترونیک اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه بانکهای کشور پتانسیل بالایی برای ارایه خدمات اجتماعی و حل مشکلات اقتصادی مردم دارند تاکید کرد: حمایت از محیط زیست، حمایت از مناطق محروم، بیماران خاص، مدرسه سازی و غیره در حیطه مسوولیت های اجتماعی بانکها هستند این در حالی است که بانکهای ما در این زمینه عملکرد جدی و چشمگیر با اثرات ملی نداشته اند.

محمودیان در ادامه درباره منزلت و تکریم متقاضیان تسهیلات بانکی اظهار کرد: نظام بانکی کشور بخشی از نظامی بزرگتر تحت عنوان کشور ایران است و آداب و قوانین و تعاملات بانکی متاثر از فرهنگ جاری و ساری در جامعه است.

به گفته این کارشناس بانکی، از آن جا که در نظام عرضه و تقاضا، تقاضا از عرضه پیشی گرفته است، عرضه کنندگان خود را بی نیاز از متقاضیان دانسته و متقاضیان تسهیلات خرد و افراد عادی را با فرآیندهای بانکی طولانی و در برخی موارد برخوردهای سرد مواجه می کنند این در حالی است که افراد با پشتوانه های مالی بالا یا داشتن رابطه و شهرت شاید کمتر با مشکلاتی از این قبیل مواجه شوند.

وی درپایان سخنان گفت: با تعریف درست از مسوولیتهای اجتماعی ضمن ایجاد بستری برای عرضه درست وام به مردم عادی می توان امیدوار بود که سیستم باکی کشور راه درستی را می پیماید.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  −  40  =