بی اطلاعی سیف از وام ازدواج۸۰ میلیونی/گردش مالی پنج ساله شرط وام

اختصاصی/بزرگ نمایی یک بانک برای پرداخت وام ازدواج

به نظر می رسد وام ازدواج هشتاد میلیون تومانی که شرط اولیه آن گردش مالی حداقل ۳ساله است و هنوز هم از مجوزهای بانک مرکزی برخوردار نیست تنها یک شانتاژ رسانه ای جهت جذب مشتری و رفع مشکلات داخلی خود بانک باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بعد  از افزایش وام ازدواج و ارتقا آن به 10 میلیون تومان به یکباره خبری از ارایه وام ازدواج از یک بانک با هشت برابر این مبلغ توجهات را به این بانک جلب کرد.
در چند روز گذشته یکی از بانکهای قرض الحسنه کشور مدعی شد وام ازدواج تا سقف 80 میلیون تومان پرداخت میکند، به گفته مرتضی اکبری مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران این طرح که با نام طرح پیوند مهر نامیده میشود دارای دو روش اجرایی است که در روش اول خانواده ها می توانند در بانک حساب افتتاح کرده و طی مدت یک تا سه سال گردش حساب داشته باشند که بر اساس رسوب حساب حداقل امتیازی به آنها تعلق میگیرد و سپس بعد از یک تا سه سال تسهیلات ازدواج بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد پرداخت می شود.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تصریح کرده بود که در طرح دوم میزان مبلغ حساب کمتر و مدت انتظار نیز ۵ تا ۱۰ سال است به گونه ای که در این طرح مبلغ تسهیلات اعطایی بین ۴۵ تا ۸۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد خواهد بود.
با این حساب به نظر میرسد طرحی که با هدف کمک به زوجین در نظر گرفته شده است بیشتر درجهت کمک به خود موسسه ایجاد شده و برای جذب مشتری یک شانتاژ رسانه ای هم برای آن ایجاد شده است.
از سوی دیگر سوالی که در اینجا مطرح میشود زوجی که هم اکنون نیازمند وام است باید حداقل سه سال درانتظار وام و گردش حساب خود و امتیاز باشد یا باید آینده نگری کنند و قبل پیدا کردن همسر اول حساب قرض الحسنه خود را ایجاد کنند!!.
براساس این گزارش این شرایط درحالی عنوان شده که از سوی دیگر پس از اظهارنظر مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران و انتشار خبر وام ازدواج 80 میلیون تومانی توسط این بانک، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران با ابراز بی اطلاعی از این تصمیم بیان کرد که از جزئیان آن بی خبر است و این طور که از شواهد پیداست نه تنها سیف رییس بانک مرکزی از این جریان بی خبر است بلکه مجوزی هم برای ارایه این وام داده نشده است.
در ارتباط با تصمیم بانک قرض الحسنه مهر ایران چند ابهام به چشم می خورد و مسوولان این بانک باید پاسخگوی آن باشند:
نخست آن که این اقدام بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یا عملیاتی؟
دوم در شرایطی که بانکهای کشور در شرایط مالی خوبی به سر نمی برند و خبرهایی از ورشکسته شدن یا گاهی تعطیل شدن برخی موسسات مالی و اعتباری به گوش می رسد، این بانک قرض الحسنه منابع مالی این وام را از چه راهی تامین خواهد کرد و شاید تنها جواب این سوال آن باشد که اگر وامی هم هست درواقع سود پول خود مردم بعد چندسال گردش مالی است.
سوم با استناد به سخنان مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در بهترین حالت سپرده گذار پس از گذشت سه سال موفق به دریافت این وام خواهد شد و اکنون این پرسش مطرح می شود این وام که برای ازدوج در نظر گرفته شده به طور قطع باید مشکلات مالی زوجین پیش از رفتن به سر خانه و زندگی شان را برطرف سازد، پس از گذشت سه سال از ازدواج این وام تا چه اندازه می تواند گره گشای مشکل زوجین باشد؟
موضوع دیگر با بی اطلاعی رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط است. چگونه مدیرعامل یک بانک وعده پرداخت وامی را می دهد که رقم آن 8 برابر رقم دیگر بانک هاست و شخص اول بانک مرکزی از شرایط و جزئیات آن بی خبر است؟
براساس این گزارش بانکهای کشور این روزها با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و هر کدام از آن ها به دنبال یافتن راهی میانبر برای جذب سپردها های مردم هستند. در این شرایط باید گزینه های روی میز مدیران عامل این بانک ها قرار بگیرد که هم واقعی بوده و هم انجام آن برای مردم باورپذیر باشد.
از سویی دیگر ابتدا مجوزهای لازم و هماهنگی های کافی را با بانک مرکزی را انجام دهند و بعد با بزرگ نمایی ان را منتشر کنند.
گفتنی است این نوع از خبرها که فقط در جهت جذب مشتری است تنها باعث بی اعتمادی مردم به بانکها و نارضایتی را از این بخش به همراه خواهد داشت و این بانک برای این بزرگنمایی باید پاسخگو باشد.
پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

53  +    =  63